کد مطلب: ۳۱۳۰۷۳

افزایش تولید کاغذ بسته‌بندی در ایران

افزایش تولید کاغذ بسته‌بندی در ایران

مدیرعامل کارتن ایران اعلام کرد: میزان تولید کاغذ بسته بندی در سال ۹۷ بیش از سال گذشته خواهد بود.

مدیرعامل کارتن ایران اعلام کرد: میزان تولید کاغذ بسته‌بندی در سال ۹۷ بیش از سال گذشته خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، امیرحسین اسماعیل‌پور مدیرعامل کارتن ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به وضعیت صنعت و مشکلات پیش روی آن در سال جاری گفت: میزان تولید کاغذ بسته بندی در سال گذشته ۸۵۰ هزار تن در کشور بوده که در ۶ ماه نخست سال جاری این مقدار به ۵۰۰ هزار تن رسیده است و در صورت ادامه این روند، میزان تولید کاغذ بسته‌بندی بیش از سال گذشته خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر ۷۴ کارخانه وجود دارد که قادر به تولید ۲ میلیون و ۱۲۵ هزار تن هستند؛ اما به دلایل متعددی تنها با ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت دارند و با مشکل تامین آخال و خمیر مورد نیاز مواجه هستند.

مدیرعامل کارتن ایران تصریح کرد: تولید ورق کارتن در سال گذشته ۶۸۰ هزار تن بوده که این میزان در ۶ ماه نخست امسال به ۳۴۰ هزار تن رسیده و نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی نداشت. این دو آمار در کنار هم نشان می‌دهد که بخش گمشده‌ای در این بین وجود دارد و دلیل این اختلاف نیز، صادرات است.

اسماعیل پور درخصوص دلیل افزایش قابل توجه میزان صادرات محصولات به کشورهای دیگر گفت: تفاوت قیمت دلار دلیل اصلی این افزایش صادرات است که در حال حاضر برای شرکت‌های خارجی صرف دارد که کاغذ مورد نیاز خود را از ایران تامین کنند.

به خودی خود افزایش میزان صادرات بد نیست اما مساله‌ای که مطرح است آن است که صادرات زمانی باید انجام شود که ابتدا نیاز داخلی کشور تامین شده باشد. متاسفانه در ۶ ماه نخست سال جاری شرکت‌های کاغذسازی نتوانستند نیاز داخلی شرکت‌های کارتن ساز را تامین کنند.

وی افزود: حدود یک ماه قبل در نامه‌ای با دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، صادرات کاغذ منع شد اما متاسفانه با لابی‌هایی که صورت گرفت صادرات کاغذ بسته بندی و تیشو آزاد و از فهرست ممنوعیت صادرات حذف شد.

با توجه به آنکه آزاد شدن صادرات برای کشور ارز آوری دارد اما با این وجود تعدادی از شرکت‌های داخلی به همین دلیل تحت فشار قرار گرفته و در نهایت منجر به نوسان قیمت نهایی کالا‌ها برای عموم مردم می‌گردد که مسوولان باید به این نکته توجه ویژه داشته باشند.

اسماعیل پور گفت:سال گذشته ۳۹ هزار تن صادرات کارتن انجام گرفته که این مقدار در ۶ ماه نخست سال جاری به ۳۲ هزار تن رسیده است که نشان‌دهنده افزایش صادرات کارتن در کنار کاغذ بسته بندی به کشورهای همسایه است در حالی که نیاز داخل هنوز تامین نشده است.

دلیل این موضوع مقرون به صرفه بودن قیمت این کالاها برای کشورهایی همچون عراق است. وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۰ هزار تن واردات کاغذ بسته بندی انجام شده که در مقابل حجم صادرات این محصول مقدار بسیار کمی است که به علت عدم تعلق ارز دولتی به واردات کاغذ است که در نهایت برای تولید کشور نیز معضلاتی ایجاد کرد.

این مقام مسوول تاکید کرد: این بخش طی ۵ ماه ابتدای سال جاری ۲۱۶ هزار تن صادرات داشته که نشان‌دهنده آن است که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد تولید کشور، صادر شده است.

منبع:‌ روزنامه دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.