کد مطلب: ۶۷۸۹۴۲

ایران سطح غنی‌سازی در فردو را افزایش داده است

ایران سطح غنی‌سازی در فردو را افزایش داده است

خبرگزاری رویترز روز شنبه در گزارشی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران سطح غنی‌سازی در تاسیسات فردو را افزایش داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبرگزاری رویترز روز شنبه در گزارشی به نقل از آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران سطح غنی‌سازی در تاسیسات فردو را افزایش داده است.

ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده نوشته است: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه راستی‌آزمایی کرد که ایران شروع به تغذیه گاز هگزا فلوراید اورانیوم با غنای ۵ درصد به سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ در فردو کرده است.

در این گزارش آمده است که ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که قصد دارد از این دستگاه‌ها برای غنی سازی تا خلوص ۲۰ درصد استفاده کند. این میزان، به گزارش رویترز کمتر از خلوص مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی و ۶۰ درصدی است که در تاسیسات دیگر تولید می‌شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی ۳۱ خرداد گذشته گزارش داده بود که ایران قصد دارد تا با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-۶ در تاسیسات فردو سطح غنی سازی اورانیوم را افزایش دهد.

در گزارش آژانس آمده بود که ایران اطلاع داده است مرحله «غیرفعال‌سازی»، فرآیندی را که قبل از غنی‌سازی انجام می‌شود، آغاز کرده است.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران در پی تصویب قطعنامه سیاسی و شتابزده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخی همکاری‌ها با این سازمان را که فراتر از پادمان بود و تنها بر مبنای حسن نیت صورت می‌گرفت، متوقف کرد.

وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای گفته بود که به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنهاست.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران چندی پیش درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر نصب زنجیره‌های جدید سانتریفیوژها در فردو گفت: این موضوع در زمینه برنامه اقدام راهبردی و تکمیل زنجیره‌ها مطابق اهداف قانون دنبال شده و در راستای این قانون، اقداماتی را با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، دنبال خواهیم کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.