کد مطلب: ۷۵۴۷۶۷

تورم تن ماهی را از سبد خانوار حذف کرد

تورم تن ماهی را از سبد خانوار حذف کرد

نوسانات نرخ ارز در کشور تاثیر مستقیم بر روی قیمت بسیاری از اقلام پرمصرف همچون کنسرو تن ماهی داشته و این امر باعث شده تا مصرف تن ماهی 50 درصد کاهش یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران اعلام کرد که مصرف تن ماهی 50 درصد در کشور کاهش یافته است.
دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: در حال حاضر واردات ماهی با نرخ ارز آزاد توجیه اقتصادی ندارد و جامعه صیادان در بازار انحصاری داخلی، ماهی‌ها را با هر قیمتی که بخواهند به فروش می‌رسانند.

بر اساس این گزارش یک دهه است که تولیدکنندگان داخلی نسبت به قیمت گذاری دستوری گلایه بسیار دارند. انحصاری شدن بازار برخی اقلام سبب شده تا دولت برای هرگونه سوءاستفاده قیمتی ورود کرده و نرخ ها را از طریق سازمان هایی مانند شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و… تعیین کند.

در بخش کالاهای کنسروی که جزو اقلام پرمصرف در خانوارهای ایرانی هستند کنسرو ماهی و رب گوجه فرنگی از آن گروه هستند. با حذف ارز ترجیحی و چند برابر شدن نهاده‌های دامی تولیدکنندگان گلایه‌مند هستند قیمت‌های تعیین شده تعزیراتی آنها را متضرر کرده است.

سیدمحمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران درباره وضعیت تولید اقلام کنسروی کشور گفت: در حال حاضر یکی از چالش‌های تولیدکنندگان کنسرو ماهی و رب گوجه فرنگی قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

وی افزود: ۱۴۰ قلم از انواع صیفی جات، مرباجات و سایر مواد خوراکی به شکل کنسرو در کشور تولید و در سطح کشور توزیع می‌شود. کنسرو ماهی و رب دو محصولی است که از ابتدای سال مشمول قیمت گذاری تعزیراتی شده است. جلسات و مکاتبات متعددی با وزارت جهاد کشاورزی و نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده و ریز قیمت‌ها برای مدیران هر دو وزارتخانه ارسال شده است.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با بیان اینکه قرار شد در ستاد تنظیم بازار درباره نرخ این دو قلم محصول کنسروی تصمیم گیری شود، تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار پس از ۸ ماه مکاتبه در حالیکه در سازمان حمایت ۳ معاون وزیر تغییر کرده است، اعلام کرد این دو قلم کالا از اهمیت زیادی برخوردار است و درباره نرخ گذاری آن باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت به نتیجه نهایی برسند تا تصمیم گیری شود.

بهترین راهکار برای کنترل قیمت کنسرو تن ماهی

میررضوی درباره راهکار برون رفت از وضعیت موجود صنایع کنسروی کشور پیشنهاد کرد: دولت باید ۹ درصد ارزش افزوده را برای کمک به مردم و حمایت از تولید برای این دو قلم کالا حذف کند.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکننده هم به این موضوع که افزایش قیمت محصولات موجب ریزش بازار تقاضا می‌شود، آگاه است و نمی‌خواهد مشتریان خود را از دست بدهد. بنابراین دولت باید ۹ درصد ارزش افزوده را حذف کند تا نه مصرف کننده و نه تولیدکننده متضرر نشوند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برای کنترل قیمت ها دولت باید از ابتدای زنجیره تولید قیمت گذاری دستوری داشته باشد و این قیمت گذاری تعزیراتی شامل ماهی هم شود تا جامعه صیاددان محصولات را با قیمت سلیقه ای به فروش نرسانند. در حال حاضر واردات ماهی با نرخ ارز آزاد توجیه اقتصادی نداشته بنابراین جامعه صیاددان در بازار انحصاری داخلی، ماهی‌ها را با هر قیمتی که بخواهند به فروش می‌رسانند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ما که رفتیم تن خریدیم 45 تومن و در حالی که در ابتدای سال 25 میخریدیم
    رفتم 5 شنبه بازار تن میدادن 28 هزار تومان و دو برند مختلف رفتم که هر دوتاش بی کیفیت و اصلا مناسب خوردن نبود
    خود تان هم بخواهیم بخریم که خدایش پولمون جواب نمیده و اصلا دخل و خرج اینجور نمیخونه
    چرا دولت رئیسی کاری نمیکنه؟

  • شیرین

    تورم خیلی چیزا رو از سبد مردم حذف کرد

  • ناشناس

    همه چی حذف شده کم کم باید نون رو هم حذف کنیم بمیریم راحت شیم

  • ناشناس

    مملکت به هرج ومرج افتاده همه قیمتها سلیقه ای شده اوضاع جنگل هم اینطور نیست

  • آریا

    دولت ناتوانه دربرابر کنترل بازار و قیمت ها.

  • ناشناس

    مگه فقط تن ماهی
    بله گران شد ۴۷۹۰۰تومان قیمت جدید
    رب گوجه55000تومانقیمت جدید
    ماکارونی 30000تومان قیمت جدید
    گوشت 1کیلویی گوسفندی مهیا پروتئین330000تومان چه خبره
    دولت ترکونده😂😂😂😂