کد مطلب: ۴۵۳۷۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گرانی در منوی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها / چرا قیمت فست فود افزایش یافته است؟

گرانی در منوی رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها / چرا قیمت فست فود افزایش یافته است؟

رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها با مجوز ستاد مقابله با کرونا کار خود را شروع کرده‌اند اما هنوز، نیامده منوی‌ آنها حسابی خبرساز شده و مشتریان می‌گویند که قیمت غذا و نوشیدنی در این مراکز افزایش قابل‌توجهی داشته است.

یک ساندویچ ساده ژامبون که پیش از این در رستوران‌های سطح متوسط تهران با قیمت حدود ۱۲ هزار تومان عرضه می‌شد حالا بعد از بازگشایی رستوران‌ها، قیمتش به حدود ۲۰ هزار تومان رسیده است. قیمت مرغ سوخاری ۵ تکه هم از حدود ۳۰ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان، استیک گوشت از حدود ۱۰۰ هزار تومان به حدود ۱۷۰ هزار تومان، قیمت یک سرویس چای ساده از حدود ۱۵ هزار تومان به حدود ۲۵ هزار تومان و بهای یک بشقاب سیب‌زمینی و پنیر از حدود ۲۰ هزار تومان به حدود ۳۲ هزار تومان افزایش داشته است.

افزایش قیمت این اقلام در شرایطی رخ داده است که علی‌اصغر میرابراهیمی، رییس اتحادیه رستوران‌داران به تجارت‌نیوز می‌گوید که رستوران‌داران نه‌تنها از بابت تعطیلی‌های دوره قرنطینه کرونا زیان سنگین دیده‌اند که حالا با افزایش بهای مواد اولیه روبه‌رو شده‌اند و همین موضوع موجب افزایش قیمت غذا شده است.

او تاکید می‌کند: چگونه در شرایطی که قیمت دلار به بالاتر از ۱۷ هزار ‌تومان رسیده است و روی قیمت مواد غذایی تاثیرگذار بوده و مرغ کیلیویی ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومانی به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده، انتظار دارید قیمت غذا افزایش نداشته باشد؟

غذا نرخ مصوب ندارد

بنا به گفته ابراهیمی غذا قیمت مصوب ندارد. زیرا رستوران‌داران از مدل‌های هزینه‌ای متفاوتی پیروی می‌کنند. به عنوان مثال رستورانی که مواد غذایی مرغوب استفاده می‌کند و در نواحی شمالی شهر واقع شده است، هزینه تمام شده غذایش گران‌تر تمام می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان قیمت مصوبی برای غذا تعیین کرد اما رستوران‌داران باید برای دریافت پول غذا از مشتریان، هزینه تمام شده و سربار را به اضافه ۲۰ درصد سود دریافت کنند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از قیمت مواد غذایی در اردیبهشت ماه ۹۹ برخی اقلام مانند حبوبات با ۲۴ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت، برنج با ۱۶ درصد، چای بسته‌ای ۷۷ درصد افزایش قیمت نسبت به فروردین مواجه بوده‌اند و قیمت بیشتر انواع میوه‌های پرمصرف در این ماه افزایش داشته است.

این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صمت گزارش داده است که در دوره شیوع کرونا، اصناف مرتبط با مواد غذایی بیشترین ریزش مشتری را داشته‌اند. بر اساس این گزارش فعالیت تالارهای پذیرایی، فست‌فودها و لبنیات‌فروش‌های سنتی ۹۰ درصد کاهش داشته است.

رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها نیز به ترتیب با کاهش ۸۰ و ۷۵ درصدی مشتری مواجه شده‌اند. این در حالی است که رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف‌سرویس حدود یک هفته بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران از کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی فروش رستوران‌ها خبر داده بود. همچنین در این مدت تقاضای آجیل و خشکبار و شیرینی و شکلات هم به ترتیب ۸۰ و ۷۰ درصد کمتر شده است.

مدت زمان فعالیت مجدد رستوران‌داران و کافی‌شاپ‎ها در ایران کمتر از یک هفته است که آغاز شده و ستاد مقابله با کرونا به این واحدها دستور داده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فقط ۵۰ درصد از ظرفیت پذیرش مشتری‌شان را فعال کنند اما در همین ابتدای کار خود با مساله افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌اند. آیا این روند ادامه کار آنها و تعداد مشتریان آنها را متاثر خواهد کرد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گرانی تعجب نداره نظارت نظارت نظارت نیست