کد مطلب: ۷۰۹۱۵۶

قیمت نفت در کشورهای غربی افزایش می‌یابد؟/ اوپک طرف روسیه ایستاد

قیمت نفت در کشورهای غربی افزایش می‌یابد؟/ اوپک طرف روسیه ایستاد

سخنگوی کاخ سفید گفت: در شرایطی که اقتصاد جهانی با تبعات جنگ روسیه علیه اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، تصمیم اوپک پلاس در راستای ثروت اندوزی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی کاخ سفید با انتقاد از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، آن را نشانه همسویی با روسیه خواند.

به نقل از ایرنا، کارین ژان ‌پی‌یر سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی با تکرار بخشی از بیانیه بایدن مبنی بر اینکه تصمیم کاهش تولید نفت به ضرر کشورهای فقیر و در حال توسعه است، گفت: در شرایطی که اقتصاد جهانی با تبعات جنگ روسیه علیه اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، تصمیم اوپک پلاس در راستای ثروت اندوزی است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا با ابراز نا امیدی از تصمیم اوپک پلاس جهت کاهش تولید نفت، آن را کوته بینانه خواند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برایان دیز مدیر شورای ملی اقتصاد آمریکا هم روز چهارشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بایدن با انتقاد از تصمیم کاهش تولید نفت توسط اوپک پلاس، ادعا کرد این کار تبعات منفی بر کشورهای فقیر و در حال توسعه خواهد گذاشت.

بایدن همچنین به وزارت انرژی آمریکا دستور داد در ماه آینده ۱۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا آزاد و اقدامات ممکن برای افزایش تولید نفت را بررسی کند.

رئیس جمهور آمریکا علاوه بر این، از شرکت‌های نفتی آمریکا درخواست کرد که قیمت‌های سوخت را کاهش بدهند تا مصرف کنندگان آمریکایی متحمل هزینه کمتری شوند.

جان کربی هماهنگ‌ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت: ایالات متحده باید وابستگی کمتری به اوپک پلاس و تولید کنندگان خارجی نفت داشته باشد.

اوپک پلاس در اجلاس روز چهارشنبه خود در وین درباره شدیدترین کاهش تولید نفت خود از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ به توافق رسید.

خبرگزاری رویترز نوشت: این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر حاصل شده و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر می‌کند.

این کاهش می‌تواند باعث بهبود قیمت نفت شود. قیمت نفت به دلیل نگرانی از رکود اقتصاد جهانی، افزایش نرخ بهره و دلار قوی تر از ۱۲۰ دلار در سه ماه پیش به حدود ۹۰ دلار کاهش یافته است.

به گفته یک منبع آگاه آمریکا با این بهانه که اصول بازار از اقدام اوپک حمایت نمی‌کند، این سازمان را تحت فشار قرار داده بود تا تولید خود را کاهش ندهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.