کد مطلب: ۶۲۹۴۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

هشدار جدید به بازار کار! / موج مهاجرت به کارگران رسید؟

هشدار جدید به بازار کار! / موج مهاجرت به کارگران رسید؟

موج مهاجرت ایرانیان به صاحبان حرف و مشاغل رسید. این خبری است که چند روز پیش حمید حسینی، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از آن پرده برداشت. اما حالا عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران، می‌گوید: با توجه به بی‌ثباتی و نااطمینانی حاکم بر اقتصاد کشور باید منتظر موج مهاجرت کارگران هم باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهاجرت همواره یکی از راه‌های ترقی در کشورهای جهان سوم به حساب می‌آید. در ایران نیز به‌عنوان یک کشور در حال توسعه شهروندان زیادی به گزینه مهاجرت حداقل فکر می‌کنند.

گرچه تا چند سال پیش طبقات خاصی از جامعه مسیر پیشرفت خود را در آن سوی مرزها می‌دیدند، اما حالا آن‌طور که فعالان بخش خصوصی می‌گویند، بسیاری از صاحبان حرف و حتی کارگران هم خود را به موج مهاجرت سپرده‌اند.

در همین زمینه یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: نرخ رشد تورم به گونه‌ای است که هر سال به‌رغم افزایش حقوق، قدرت خرید نیروی کار کاهش می‌یابد. از این رو رفته‌رفته باید منتظر طوفان مهاجرت کارگران باشیم.

عباس آرگون در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: بخش مهمی از مهاجرت نیروی کار به نااطمینانی‌های موجود در کشور بازمی‌گردد. امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از یافتن شغلی متناسب با تخصص و دانش خود اطمینان ندارند. تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران نگران آینده سرمایه خود هستند. فعالان مشاغلی نظیر خیاطی، جوشکاری، آرایشگری و … هیچ امنیت شغلی برای خود نمی‌بینند. کارگران هم هر چه کار می‌کنند، به قدرتِ لازم خرید نمی‌رسند.

او تشریح کرد: در واقع دهه‌هاست که اقتصاد ایران در یک بزرخ قرار دارد و آینده اقتصاد و بازارها هیچ‌گاه روشن نیست. دولت‌ها نیز مدام وعده و وعیدهایی می‌دهند که نه‌تنها محقق نمی‌شوند، بلکه دقیقا نقطه مقابل آن اتفاق می‌افتد. دیگر مشخص نیست که نرخ تورم تا چه زمانی در محدوده ۴۰ تا ۵۰ درصد باقی می‌ماند.

وی ادامه داد: دیگر در هیچ بازاری ثبات را مشاهده نمی‌کنیم. در گذشته این بی‌ثباتی به بازار ارز، طلا و سکه محدود می‌شد، اما اکنون حتی بازار کالاهای اساسی، ازجمله مواد غذایی در بی‌ثباتی به سر می‌برند. مشخصا مهاجرت یکی از راه‌های فرار از این وضعیت محسوب می‌شود.

آرگون افزود: هر انسانی به دنبال آرامش و ثبات می‌گردد و این امر مختص سرمایه‌گذار و تولیدکننده نیست. صاحبان حرف و مشاغل و کارگران نیز خدمات و تخصص خود را جایی ارائه می‌دهند که برایشان عایدی مشخصی داشته باشد.

فشارهای داخلی عامل اصلی مهاجرت

این فعال بخش خصوصی در پاسخ به تاثیر احیای برجام بر کاهش مهاجرت‌ها نیز عنوان کرد: چهار دهه است که کشور در شرایط تحریم به سر می‌برد. هر چند وقت یک بار این شرایط تغییر می‌کند. بر این اساس هیچ شهروندی نمی‌تواند برای یک سال آینده خود هم برنامه‌ریزی کند. چراکه چرخه تحریم و توافق گویا هیچ‌گاه پایان‌پذیر نیست.

او همچنین اضافه کرد: مشخصا کسی علاقه‌ای به ترک وطن و مهاجرت ندارد، اما زمانی که رفاهی نیست، چاره‌ای جز این پیش روی شهروندان نمی‌ماند. خروج بی‌رویه نیروی انسانی تحصیل‌کرده و بامهارت ضربه سختی به اقتصاد هر کشوری وارد می‌کند.

وی همچنین به اقدامات مسئولان اشاره کرد و افزود: در این شرایط دولت و مجلس سیگنال‌های مثبتی ارسال نمی‌کنند. آن‌ها با ایجاد محدودیت‌هایی نظیر طرح صیانت از فضای مجازی یا الزام کارفرمایان به گزینش نیرو از طریق وزارت کار حلقه فشار را تنگ‌تر می‌کنند.

آرگون در پایان پیشنهاد داد: امروز از دولت و مجلس انتظار می‌رود به دنبال سیاست‌هایی باشند که ثبات و اطمینان را به اقتصاد و کشور بازگرداند. بدین طریق شاید بتوان از سرعت طوفان مهاجرت‌ها کاست.

هرچند منابع داخلی آمار دقیقی از میزان مهاجرت ایرانیان ارائه نداده‌اند، اما نگاهی به آمار یورواستات نشان می‌دهد جمعیت ایرانیان مهاجر تا پایان سال ۲۰۲۰ به بیش از دو میلیون رسیده است. نکته جالب توجه آنکه «ترقی» آخرین دلیل مهاجرت به حساب می‌آید و عوامل خانوادگی و تحصیلی نقش پررنگ‌تری در حضور ایرانیان در کشورهای دیگر دارد.

برای مطالعه بیشتر خبر طرح جدید مجلس برای اشتغال‌زایی را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    تورم و حقوق های پایین گسترش فاصله طبقاتی فساد و رانت نا امیدی انگیزه مهاجرت است

  • ناشناس

    سلام زمانی که فرزندان مسئولین ما در رفاه کامل از این کشور مهاجرت می کنند ا چه انتظاری از کارگر و مهندس دکتر پرستار و دیگران داری الگوی بد الگوی بد

  • ناشناس

    چون فعلا ایثارگران جزو مردم ایران هستند بقیه که ایثارگر نیستند نباید جایی استخدام شوند این همه تبعیض.

  • هادی

    به قول یه ظریفی : سرزمینی که بعد از چندسال دوندگی و کار و زحمت نمیتونی چند ده متر از خاک شو بخری سرزمین مادری نیست

  • اذرگون

    متاسفانه کارگر زیاد وکار کم حقوق کم خوبه که کارگران مهاجرت کنند