کد مطلب: ۶۲۷۲۴۸

رکورد شکنی نرخ بهره آمریکا پس از ۲۲ سال/ فدرال رزرو چقدر نرخ بهره را افزایش می‌دهد؟

رکورد شکنی نرخ بهره آمریکا پس از 22 سال/ فدرال رزرو چقدر نرخ بهره را افزایش می‌دهد؟

احتمال دارد فدرال رزرو آمریکا در پی افزایش تورم مجبور به افزایش نرخ بهره در ماه مارس شود. این افزایش که از سال ۲۰۰۰ بی‌سابقه بوده است، در دو مرحله انجام می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، افزایش تورم فشار بر فدرال رزرو آمریکا را برای انجام اقدامات جدی در خصوص کنترل قیمت‌ها افزایش داده است. جیمز بلارد، رئیس بانک سنت لوییس فدرال رزرو در مصاحبه‌ای گفت وی اکنون به شدت طرفدار سیاست انقباضی است و از افزایش یک درصدی نرخ بهره تا ابتدای ماه جولای حمایت می‌کند.

تا آن زمان فدرال رزرو تنها تعداد سه جلسه برگزار خواهد کرد. این یعنی فدرال رزرو مجبور است در یک جلسه نرخ بهره را ۰٫۵ درصد افزایش دهد. در حالت عادی در هر جلسه فقط ۰٫۲۵ درصد می‌توان این نرخ را افزایش داد. فدرال رزرو از سال ۲۰۰۰ نرخ بهره را در یک جلسه به این میزان افزایش نداده است.

وضعیت کنونی تورم آمریکا

قیمت‌های مصرف کننده در ماه ژانویه ۷٫۵ درصد افزایش پیدا کردند. چنین سرعتی در افزایش قیمت‌ها طی یک سال از سال ۱۹۸۲ بی‌سابقه بوده است. علاوه بر آن تورم ماه به ماه بیشتر شده است. به نقل از سی‌ان‌ان ، پس از اینکه سرمایه گذاران گزارش این افزایش قیمت را مشاهده کردند پیش‌بینی کردند که به احتمال ۹۹ درصد فدرال رزرو نرخ بهره را تا ماه مارس ۵۰ واحد افزایش می‌دهد. پیش از این، این احتمال تنها ۲۴ درصد بود.

هیچ کدام از این قضایا نتیجه خوبی برای بازار بورس نداشت. روز پنج شنبه سهام داو ۴۲۵ واحد یا ۱٫۲ درصد افت داشت.

تا همین چند ماه پیش بحث بر سر این بود که فدرال رزرو نرخ بهره را در تمام سال دو بار افزایش می‌دهد یا سه بار. اکنون پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارند که نرخ بهره تا ماه مارس دو بار افزایش می‌یابد.

در واقع به گفته برخی متخصصین اگر واکنش فدرال رزرو به افزایش ۷٫۵ درصدی قیمت‌های مصرف کننده تنها افزایشی جزئی در نرخ بهره باشد عجیب خواهد بود. زیرا برای حفظ کنترل و اعتبار خود هم که شده این نرخ را به جای ۲۵ واحد، ۵۰ واحد افزایش می‌دهد.

از طرفی فدرال رزرو نمی‌خواهد با افزایش زیاد از حد نرخ بهره وحشت سرمایه گذاران را برانگیزاند و نمی‌خواهد بازارها را شوکه کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اونوقت نرخ بهره تو ایران 18 درصده، وبانکها همه دزد واختلاسگرهستند، بانک تا 20 درصد فقط داره خودش میخوره تو ایران، به بانک ایران اعتماد ندارم همین

    • دانیال

      به بانک ایران اعتماد نداشته باش ما داریم سودش میگیریم.اگر همین سود رو ندن مردم میرن دنبال دلالی به جای تولید و سرمایه گذاری صنعتی پس اول خودتون رو درست کنید بعد بگید نرخ بهره ایران زیاده