کد مطلب: ۶۵۰۷۰۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم کمک به کشاورزی است؟

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم کمک به کشاورزی است؟

ابتدای سال‌جاری هیأت دولت به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین کرد. این رقم برای سال ۱۴۰۰ معادل ۷۵ ریال به ازای هر کیلوگرم بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ابتدای سال‌جاری هیأت دولت به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور، قیمت خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۱ را مبلغ ۱۱۵ هزار ریال تعیین کرد. این رقم برای سال ۱۴۰۰ معادل ۷۵ ریال به ازای هر کیلوگرم بود.

به اعتقاد خانه کشاورز ایران رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی خرید تضمینی گندم به جهت تحریم‌های اقتصادی و افزایش قیمت تمام شده تولید و رشد نرخ نهاده‌های کشاورزی نظیر بذر و کود است. این اقدام دولت می‌تواند در افزایش تولید گندم و خودکفایی، همچنین ایجاد امید در کشاورزان موثر باشد.

رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران نیز نیاز سالانه کشور را ۱۱ تا ۱۱.۵ میلیون تن گندم بیان و پیش‌بینی کرد که ۶‌.۵ میلیون تن از این مقدار، از گندم‌کاران داخلی کشور تامین می‌شود. این در حالی است که سال گذشته برخلاف وعده‌های دولت قبل مبنی بر خرید تضمینی ۹ میلیون تن گندم تنها ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم در پایان زمان خرید تضمینی گندم خرید شد.

در این میان کاربران تجارت‌نیوز نظرات متفاوتی در خصوص افزایش نرخ خرید تضمینی گندم و تاثیر آن بر محصول نهایی داشتند. برخی کاربران افزایش قیمت خرید گندم توسط دولت را اشتباه می‌دانند.

«دولت با گران کردن گندم کار بسیار اشتباهی مرتکب شده، با یک کیلو گندم ۵۰ عدد کیک درست می‌شه. من باید ۲ هزار تومان را ده هزار تومان بخرم. دولت باید فکر همه چیز را بکنه. همه چیز وابسته به گندم است.»

«دولت چرا به کشاورزان سم، کود ، تراکتور و تجهیزات نمی‌ده.»

دولت از کشاورز حمایت کند

با این وجود بسیاری هزینه‌های تهیه کود و سم و نگهداری محصول را برای تولید گندم در مقابل حمایت‌های دولت از کشاورزان ناکافی می‌دانند.

«تا زمانی که دولت از کشاورز حمایت نکند و نظارت بر بذر و کود و سم و سرمازدگی و غیره نداشته باشد وضع همین است که می‌بینیم. کشاورز روز به روز داره فقیرتر می‌شه این بودجه‌ای که برای جهاد کشاورزی اختصاص دادن واقعا در چه اموری صرف می‌شه.»

«مطلب بسیار مهمی که به آن اشاره نمی‌شود قیمت واردات گندم است که در بهترین‌ حالت با احتساب هزینه حمل حدود ۲ دلار می‌شود.(حدود ۵۶ هزارتومان) حال می‌توان با نصف این مبلغ هم کشاورز را راضی نگه داشت هم در خروج ارز صرفه‌جویی کرد. »

«دولت هیچ سوبسیدی برای کود و سم نمی‌دهد. اونقدر هزینه‌ها بالاست حقوق کارگر بالاست با این قیمت برای کشاورز نمی‌صرفه. سودش می‌ره برای بقیه اونوقت کشاورز یه سال چی بخوره!»

«من الان سالی ۲۰۰ هکتار کشت می‌کنم عدد بزرگیه ولی نه کود نه سم نه تراکتور نه تجهیزات هیچی نمی‌دن می‌گن برین آزاد خرید کنید، قیمت بازرگانی گندم در جهان تنی ۱۰۰۰ دلار هست کیلوی میشه ۲۵ تومن ولی من کشاورز کلیه نیازهای کشاورزی رو با دلار نرخ آزاد می‌خرم ۲۵ هزار ولی دولت گندم منو به قیمت ریال برمی‌داره اگه تورم هست برای هر دومون باشه. داریم تجهیزات ۵۰ سال قبل رو استفاده می‌کنم بعد شرکت‌های خارجی تراکتورهای هوشمند طراحی می‌کنند بدون راننده ما فعلا تو باد گرد و خاک ، سرما ، گرما و زیر بارون باید کشاورزی کنیم.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    اینجانب ۲۰۰هکتار گندم کشت کردم تمام سرمایه گندم بود که به‌علت کم آبی ۸۰هکتار خشک شد الباقی زمین گندم رادارم ولی به هیچ وجه به دولت با این قیمت نمیدم انبارش میکنم جونم جوانیم وقف کشت گندم برای کشورم کردمواقعان این قیمت که اعلام شده ضررمه مگه قیمت بالا ببرن وگرنه انبارش میکنم

  • ناشناس

    دولت ابتدا گندم رو از ما کشاورزان میخره ،در این میان قیمت رو افزایش میده .هم گندم مفت بدست آورده و هم اینکه با قیمت بیشتر میفروشه .این جنایت در حق کشاورزانی هست که با هزار مشکل اقدام به کشت میکنند .بی آبی ،هزینه کود ،هزینه سم ،هزینه آب ،هزینه ماشین آلات ،کارگر ،بذر .زیر آفتاب تو گرما یا تو سرمای بیابون کار کن ،از جیب بخور و آخر هم هیچی دستت رو نگرفته.

  • ناشناس

    قیمت جهانی گندم بالای هر کیلو 30هزارتومن

  • امین

    ولله قیمت گندم در اروبا حدود300یورو هست. کشاورز ایرانی مالیات نمیده . حامل انرژی و زمین برایش تقریبا رایگان هست . با اینحال من اعتقاد دارم ابتدای گردش مالی کشور و ابتدای چرخه اقتصادی از کشاورز شروع میشود . لذا قطعا با حمایت عملی از کشاورز باعث گردش صحیح و سریع اوضاع اقتصادی میشود و اشتغال زایی هم میشود.کشاورز دغدغه همه چیز را دارد .نه اب وهوا نه خرید کود و بذرو…در اختیار کشاورز هست ونه اختیار فروش محصول . ایجاد تعاونیهای متفاوت تخصصی ورشد وتوسعه ان و فعالتر کردن تعاونیها که مدنظر ق اساسی هم هست کلید حل معضلات کشاورز و چرخه اقتصادی کشور هست.

  • مهدي

    با سلام، قیمت جهانی گندم ١١۶٠ دلار برای هر ١٠٠ بوشل است، که برای هر کیلو گندم میشه ۴٢ سنت، برای واردات هم ٣٠ درصد هزینه اضافه میشود (هر کیلو ۵۵ سنت)

  • ناشناس

    هزینه شخم و تخم و بذرکار و کمباین و باربری و سم و کود به قدری فاجعه شده که اصلا با قیمت ۱۱.۵ هم برای کشاورز نمیصرفه که بکاره. دولت واقعا داره زور میگه به گندم کاران. خیلیها اصلا نمیکارند چون کلا ضرر شده براشون. تازه اکثر گندم ایران به صورت ابیاری با باران هست که وضعیت روز به روز بدتر شده و محصول خوب هم دیگه کم شده و باعث شده کشاورزها بی خیال کاشت بشن. منتظر باران بودن واقعا کار اشتباهی هست.

  • ناشناس

    کشاورز باید گندم رو نگه داره این انصاف نیست که دولت بعد از خرید گندم از کشاورزان گران میکنه بد بخت ترین قشر جامعه کشاورزان هستند

  • ناشناس

    با عرض سلام خدمت همه دوستان من هم با شما موافق هستم این خیانت در حق کشاورز را با هیچ جمله ای نمیتوان درمان کرد زمان رسیدن محصولات کشاورزی صادراتش بسته میشود تا قیمت را به زیر بکشند و از کشاورزان مفت خریداری کنند چطور خرید سم و تراکتور و ادوات کشاورزی و خیلی نیاز های کشاورزی از دولت به قیمت دلار حساب میشود اما فروش ما به دولت به قیمت ریال است برای بیرون آوردن آب از زیر زمین باید برای انشعاب و لیتراژ مصرف آب و برق چاه به شما پول بدهیم کجا دنیا اینجوری است که بابت آب از زیر زمین به دولت پول بدهند با همه این مشکلات من از کشاورزان عزیز خواهش مندم
    گندم را به مرغداری ها و دامداری ها نفروشند چون در کشور مردمان برای خرید نان به مشکل خورده آمد لطفاً به فکر مردم باشید عزت زیاد اللهم عجل لولیک الفرج

  • ناشناس

    قیمت برنج ۳ برابر پارسال-قیمت کود و سموم کشاورزی ۱۰ برابر هزینه شخم زدن ۴ برابر پارسال گندم ۲ برابر هم نشده ضرر منه کشاورز رو کی باید بده پس نه کشت میکنم دیگه نه میفروشم بزار دولت بره وارد کنه

  • ناشناس

    نمی فروشیم تا قیمت مناسب آرا داده نشود