کد مطلب: ۳۷۸۹۰۰

افزایش واردات کالاهای مصرفی در سال ۹۸

افزایش واردات کالاهای مصرفی در سال 98

بررسی آمارهای وارداتی ایران در ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد سهم کالاهای مصرفی افزایش یافته است.

بررسی آمارهای وارداتی ایران در ماه ابتدایی سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد سهم کالاهای مصرفی افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس جدیدترین آمارهایی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، در فروردین ماه امسال مجموعا ۲.۳ میلیارد دلار واردات از طریق مرزهای رسمی انجام شده که این کالاهای در چهار بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند.

در فروردین امسال کالاهای واسطه‌ای همچون گذشته بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند و با عملکرد ۱.۴۶ میلیارد دلاری بیش از ۶۲ درصد از کل واردات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

آنچه که در آمارهای سال جاری بیشترین اهمیت را دارد، کاهشی شدن سهم کالاهای سرمایه‌ای و حفظ روند رشد واردات کالاهای مصرفی است.

در فروردین سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، کالاهای سرمایه‌ای به ترتیب سهمی ۱۵.۴ و ۱۵.۹ درصدی را از کل کالاهای وارداتی داشته‌اند اما این سهم در فروردین امسال به ۱۳.۱ درصد کاهش یافته است. ارزش کل کالاهای سرمایه‌ای وارداتی به ایران در نخستین ماه امسال تنها ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

برخلاف این گروه، کالاهای مصرفی وارداتی روند رو به رشد خود را ادامه داده‌اند. در فروردین امسال، ایران نیم میلیارد دلار واردات کالای مصرفی داشته و این کالاها سهمی ۲۱ درصدی را از واردات به خود اختصاص داده‌اند.

این آمارها در حالی به ثبت رسیده که سهم کالاهای سرمایه‌ای از واردات افتی ۲.۸ درصدی داشته و کالاهای مصرفی با افزایش ۵.۷ درصدی رو به رو شده است.

برآوردها نشان می‌دهد که عواملی همچون افزایش ذخایر استراتژیک، برنامه‌ریزی برای جلوگیری از افزایش بهای کالاهای اساسی و تخصیص غیر بهینه ارز می‌توانند در افزایش واردات کالاهای مصرفی نقش آفرین باشند.

از سوی دیگر همان‌طور که آمارهای منتشر شده در سال گذشته نشان می‌داد، میزان سرمایه‌گذاری‌های جدید در اقتصاد ایران کاهش یافته و احتمالا این مسئله بر کاهش واردات کالاهای سرمایه‌ای اثرگذار بوده است.

در کنار آن، سازمان توسعه تجارت در انتشار آمار کالاهای وارداتی، بخشی را به سایر کالاها اختصاص داده که توضیح دقیقی درباره ماهیت آنها ارائه نمی‌شود. با این وجود واردات این کالاها نیز روند کاهشی خود را حفظ کرده و در شرایطی که در سال ۱۳۹۶ بیش از هشت درصد کل واردات به سایر کالاها اختصاص یافته، این عدد در سال ۱۳۹۷ به ۵.۵ و در سال جاری به ۲.۵ درصد کاهش یافته است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.