کد مطلب: ۱۳۴۴۲۴

افزایش ۴۰ درصدی صادرات قزاقستان به اتحادیه اوراسیا

افزایش ۴۰ درصدی صادرات قزاقستان به اتحادیه اوراسیا

مرکز آمار قزاقستان از افزایش ۴۰ درصدی صادرات این کشور در ۳ ماه نخست سال جاری به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از «کا-پورتال.رو»، مرکز آمار قزاقستان از افزایش 40 درصدی صادرات این کشور در 3 ماه نخست سال جاری به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد.

براساس این گزارش، ورق فلزی بیشترین کالای صادراتی به این اتحادیه بوده است که میزان فروش آن در این مدت 256.2 میلیون دلار عنوان شده است.

در 3 ماه اول سال 2017، صادرات قزاقستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 30 درصد افزایش و به ارزش 10.8 میلیارد دلار رسید.

همچنین صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا در 3 ماهه اول سال 2017 در حدود 39.2 درصد (1.2 میلیارد دلار)، افزایش پیدا کرده است که یک میلیارد دلار آن (36 درصد) سهم روسیه است.

صادرات قزاقستان به قرقیزستان به ارزش 97.5 میلیون دلار و به میزان 44 درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این صادرات قزاقستان به ارمنستان 15 برابر (165 هزار دلار) و به بلاروس 7 برابر (23.3 میلیون دلار) افزایش پیدا کرد.

براساس این گزارش افزایش صادرات فلزات و مواد معدنی به ترتیب به میزان 14 و 73 درصد منجر به رشد کلی صادرات قزاقستان شده است.

65 درصد از صادرات به کشورهای اتحادیه اوراسیا بوده است و از این میان فلزات ورق به ارزش 262.2 میلیون دلار کالای اصلی صادراتی به این کشورهای اتحادیه بود که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته افزایش 4 برابری داشته است.

در میان محصولات معدنی، صادرات سنگ معدن روی، 3 برابر، نفت خام و فرآورده‌های نفتی 5 برابر و سوخت 8.5 برابر افزایش پیدا کرد.

در میان فلزات، صادرات فولاد، 3.5 برابر، فررللیس 86 درصد، آهن کهنه و ضایعات صنعت فولاد تقریبا 9 برابر و صادرات میله آهن 4.5 برابر افزایش یافت.

درهمین حال، صادرات منسوجات 63 درصد، گندم 41 درصد، گاز طبیعی 37 درصد، مواد شیمیایی معدنی 19 درصد و فلزات آهنی 17 درصد کاهش پیدا کرد.

لازم به ذکر است که کشورهای عضو اتحادیه تا سال 2025، محدودیت‌های موجود در حمل و نقل انواع کالاها را برطرف خواهند کرد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.