کد مطلب: ۶۱۷۵۶۸

چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۲ / کدام کشور وضعیت بهتری دارد؟

چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال 2022 / کدام کشور وضعیت بهتری دارد؟

به نظر می‌رسد اقتصاد در سال جدید بهبود چشم گیری نداشته باشد.در سراسر جهان شاهد مشکلات اقتصادی بزرگی هستیم که رهایی از آن‌ها چندان آسان به نظر نمی‌رسد. بانک جهانی اعلام کرد شیوع کرونا، عدم حمایت از سیاست‌ها و مشکلات زنجیره تامین منابع رشد اقتصادی را کندتر می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نظر می‌رسد اقتصاد در سال جدید بهبود چشم گیری نداشته باشد. تورم آمریکا در ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. قیمت‌ها در ژاپن در حال افزایش است و افزایش هزینه‌های انرژی خانواده‌های اروپایی را تحت فشار گذاشته است. اقتصاد آلمان هم در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ دچار رکود شد و بانک جهانی هم برآوردهای خود را از رشد جهانی در ۲۰۲۲ پایین آورده است. ویروس کرونا، قطعی زنجیره منابع و حمایت‌های مالی کمتر دلیل این امر بوده است. تورم برزیل هم سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافت. در سراسر جهان شاهد مشکلات اقتصادی بزرگی هستیم که رهایی از آن‌ها چندان آسان به نظر نمی‌رسد:

آمریکا

احتمالا قیمت‌های مصرف کننده همچنان افزایش پیدا کنند و زندگی مردم آمریکا را دشوار سازند. همچنین سیاست گذاران فدرال رزرو نیز تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند. جدا از غذا و انرژِی افزایش قیمت کالاها ۱۰/۷ درصد افزایش یافت که از سال ۱۹۷۵ بی‌سابقه بوده است. نرخ وام مسکن نیز برای سومین هفته متوالی در آمریکا افزایش یافت که می‌تواند فشار را بر خانواده‌هایی که از قبل برای خرید خانه اقدام کرده‌اند افزایش دهد.

1x 1 1

اروپا

هزینه‌های انرژی

خانواده‌های شرق اروپا هزینه‌های گزافی را برای برق، گاز و دیگر انرژی‌های مورد استفاده خود می‌پردازند. خانواده‌های اروپایی امیدوار بودند پس از دو سال حضور کرونا، قرنطینه و نگرانی‌های شغلی بتوانند به آرامش خاطر برسند. اما افزایش قیمت در انرژی‌ها آن‌ها را ناامید کرد.

خطر رکود

کرونا، زنجیره تامین منابع و تورم، اقتصاد آلمان را در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۱ دچار مشکل کرد. احتمال دارد آلمان دومین رکود خود را در زمان شیوع کرونا پس از شیوع سویه اومیکرون تجربه کند. این سریع‌ترین تورم آلمان در سه دهه گذشته بوده است.

آسیا

پیش‌بینی‌های منفی

خانوارهای ژاپنی چندین سال است که انتظار چنین تورمی را نداشتند. هزینه‌های بالای انرژی پیش‌بینی مردم از تورم را افزایش داده است. این پیش‌بینی‌ها در ۱۳ سال اخیر بی‌سابقه بوده‌اند.

بازارهای نوظهور

سال گذشته قیمت‌های مصرف کننده در برزیل تا حد زیادی افزایش یافت و باعث شد بانک مرکزی این کشور مقابله با تورم را دوباره در اولویت خود قرار دهد.

1x 1 2

پیش‌بینی بانک جهانی

بانک جهانی رشد اقتصاد جهان را در سال ۲۰۲۲، ۴/۱ درصد پیش‌بینی می‌کند. بانک جهانی اعلام کرد شیوع کرونا، عدم حمایت از سیاست‌ها و مشکلات زنجیره تامین منابع رشد اقتصادی را کندتر می‌کند. ذخایر آلومینیوم و نیکل کاهش یافته‌اند و به تبع از آن قیمت‌ فلزات افزایش پیدا کرده است. این کمبود مشکلاتی را در صنعت و انتقال انرژی‌های تجدیدپذیر به وجود می‌آورد.

1x 1 3

به نقل از بلومبرگ ، بانک‌های مرکزی رومانی و کره جنوبی سیاست‌های پولی سخت گیرانه‌ای را در پیش گرفته و نرخ‌ بهره بانکی را تا ۲۵ واحد افزایش دادند. آن‌ها همانند بانک‌های آمریکای جنوبی و اروپای شرقی برای مبارزه با تورم هزینه‌های وام را افزایش دادند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.