کد مطلب: ۱۶۷۰۰۳

امکان تسویه لحظه‌ای ترانزیت با سامانه‌های هوشمند

امکان تسویه لحظه‌ای ترانزیت با سامانه‌های هوشمند

گمرک جمهوری اسلامی ایران از تسویه لحظه‌ای پروانه‌های ترانزیت و وصول مطالبات بیمه‌ای در موعد مقرر با کمک سامانه‌های هوشمند خبر داد.

گمرک جمهوری اسلامی ایران از تسویه لحظه‌ای پروانه‌های ترانزیت و وصول مطالبات بیمه‌ای در موعد مقرر با کمک سامانه‌های هوشمند خبر داد و اعلام کرد: تجربه گمرک در وصول مطالبات در موعد مقرر می‌تواند الگویی برای مطالبات معوق بانکی باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از گمرک، با الکترونیکی‌شدن صدور بیمه‌نامه‌ها در گمرک یک لینک بیمه در سامانه جامع گمرکی تعریف و از طریق سامانه جامع گمرکی به صورت هوشمند اعتباری بر مبنای تضامین واقعی شرکت‌های بیمه در سامانه الکترونیکی گمرک ایجاد شد که در ازای صدور هر بیمه‌نامه از میزان تضامین بیمه‌ای به صورت هوشمند کاسته می‌شود.

در صورت وصول محموله‌های ترانزیتی در گمرک مبدا یا به اصطلاح رفع تعهدات، مبلغ یادشده دوباره به صورت خودکار به اعتبار بیمه‌ای اضافه می‌شود. در غیر این صورت مبلغ تضمین تا زمان تعیین تکلیف محموله در حساب الکترونیکی گمرک می‌ماند.

با راه‌اندازی این سامانه، بیمه‌ها به شبکه الکترونیکی سامانه جامع گمرکی پیوستند و با این اقدام مقدمات ورود بیمه‌ها به پنجره واحد تجارت فرامرزی فراهم شد.

با استفاده از سامانه جامع گمرکی فعالیت بیمه‌های همکار در گمرک به‌صورت الکترونیکی کنترل می‌شود تا علاوه‌بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، از تخلف احتمالی جلوگیری شود.

با صدور بیمه الکترونیک و کنترل هوشمند تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر یک اقدام پیش‌گیرانه‌ در جلوگیری از تخلف و سوءاستفاده‌های احتمالی در رویه ترانزیت تحقق یافته است.

یکی از مواردی که قبلا احتمال سوءاستفاده و قاچاق کالاها را در بخش ترانزیت فراهم می‌کرد نحوه صدور بن‌های بیمه‌ای و اعتبار این شرکت‌ها بود. بن‌های بیمه‌ای نوعی تضمین شرکت‌های حمل‌ونقل برای عبور کالاهای ترانزیتی از داخل کشور محسوب می‌شود.

اکنون با الکترونیکی‌شدن گمرک تضمین‌های بیمه‌ای الکترونیکی شده و پس از اخذ تضمین کلی از شرکت‌های بیمه، میزان اعتبار شرکت‌ها مشخص و پس از صدور هر بن بیمه، مبلغ تضمین به صورت الکترونیکی از حساب اصلی کم و در صورت کاهش اعتبار به شرکت بیمه‌ای اعلام می شود نسبت به شارژ اعتبار خود اقدام کند و در غیر این صورت امکان ادامه فعالیت شرکت بیمه وجود نخواهد داشت.

پیش از این در حالت دستی و کاغذی، گاهی بن بیمه صادر و بعد از آن مشخص می شد شرکت بیمه اعتبار لازم و کافی را برای ضمانت تعهد بیمه‌ای خود ندارد و در صورت قاچاق ترانزیتی تعهدات کافی اخذ نشده بود که این موضوع شرایط تخلف و قاچاق را فراهم می‌کرد.

بعد راه ‌اندازی سامانه جامع گمرکی، گمرک پروانه‌های ترانزیت را لحظه ای تسویه می‌کند و با کمک سامانه‌های هوشمند همه مطالبات بیمه‌ای گمرک از سال 1392 تاکنون در موعد مقرر وصول شده است.

اکنون همه بیمه‌نامه‌ها به صورت الکترونیکی از طریق لینک بیمه با گمرک دریافت می‌شود و علاوه بر صدور بیمه‌نامه‌های گمرکی، میزان اعتبارات تضمینی بیمه‌ها نیز به صورت هوشمند و الکترونیکی کنترل می‌شود که امکان جعل و سوءاستفاده در آن نیست.

شرکت‌های بیمه‌‌گر در رویه‌های مختلف گمرکی از جمله ترانزیت و ورود موقت به نوعی نقش ضامن را برای شرکت‌های حمل و نقل و بازرگانان ایفا می‌کنند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.