کد مطلب: ۴۱۹۹۶۶

آیا نتانیاهو می‌تواند برنده انتخابات اسرائیل شود؟

آیا نتانیاهو می‌تواند برنده انتخابات اسرائیل شود؟

پس از دو بار ناکامی در تشکیل کابینه و سپس باز شدن پرونده‌های فساد علیه نتانیاهو، با این حال، وی در انتخابات درون حزبی بر رقیب خود پیروز شد. این پیروزی نشانی از برتری او ندارد بلکه نشان می‌دهد دوران حکومت طولانی او بر اسرائیل رو به اتمام است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «ایزابل کرچنر» در گزارش ۲۷ دسامبر در نیویورک‌تایمز می‌نویسد بنیامین نتانیاهو حدود ۵/ ۷۲ درصد آرای اعضای حزب را کسب کرد در حالیکه گدون ساعر حدود ۲۹ درصد آرا را به‌دست آورد. برآوردها این است که حدود ۵۷ هزار عضو حزب راستگرای لیکود در رای‌گیری روز پنج‌شنبه (۵ دی) شرکت کردند. نتانیاهو در شبکه توییتر نوشت: «یک پیروزی بزرگ».

او همچنین از اعضای لیکود به‌خاطر «اعتماد» و «حمایت» آنها تشکر کرد. ساعر، از اعضای سابق حکومت نتانیاهو و عضو کنست (پارلمان اسرائیل) یک ماه پیش در پی صدور کیفرخواست دادستانی اسرائیل علیه بنیامین نتانیاهو، او را به چالش کشید و خواهان برگزاری انتخابات درون حزبی شد.

او گفته بود که بنیامین نتانیاهو به‌خاطر اتهامات فساد مالی وارده، صلاحیت و توانایی رهبر حزب و شانس پیروزی در انتخابات ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی را ندارد. نتانیاهو همه اتهامات را بی‌اساس دانسته و درخواست مخالفان برای کناره‌گیری از قدرت را رد کرده است.

در پی اعلام نتایج رای‌گیری حزب لیکود، ساعر در شبکه توییتر به نتانیاهو تبریک گفت و وعده داد که در انتخابات بعدی از وی و حزبش حمایت کند. انتخابات پارلمانی ماه مارس ۲۰۲۰ سومین انتخابات در ظرف یک سال اخیر خواهد بود.

ناکامی حزب لیکود در کسب کرسی‌های لازم جهت ادامه زمامداری باعث شده است تا رقبای بنیامین نتانیاهو در داخل این حزب او را به ضعف رهبری متهم کرده و خواستار برگزاری انتخابات شوند.

نتانیاهو روز جمعه در «سخنرانی پیروزی» خود اعلام کرد که:«من الزامی جدید و عظیم از اعضای لیکود دریافت کردم. آینده در دستان ماست».

گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید، با وجود پیروزی چشمگیر نتانیاهو در انتخابات درون حزبی - نتانیاهو یک بار از سال ١٩٩٦ تا سال ١٩٩٩ و سپس از سال ٢٠٠٩ تاکنون نخست‌وزیر اسرائیل بوده و عنوان دیرپاترین نخست‌وزیر را از آن خود کرده است- اما همچنان اقتدار خود را با وجود مشکلات حقوقی بر حزب حفظ کرده و همین موجب شده پیش از انتخابات ماه مارس او بتواند پایگاه خود را تقویت کرده و بر میزان فعالیت کارزار انتخاباتی خود بیفزاید.

این سومین انتخابات در یک سال اخیر (انتخابات آوریل و سپتامبر) در اسرائیل خواهد بود و نشان‌دهنده قطبی‌شدن شدید در جامعه و سیاست اسرائیل در راستای تشکیل کابینه است.

سوالاتی که بسیاری از اسرائیلی‌ها روز جمعه از خود می‌پرسیدند این بود که آیا حامیان نتانیاهوی «جان‌سخت» برایشان مهم است که چه کسی به او رای می‌دهد یا خیر. اما مهم این است که انتخابات او به منزله حمایت گسترده جناح راست از اوست.

با این حال، بازهم معلوم نیست آیا او فرصت دیگری برای حضور در قدرت می‌یابد؟ آیا می‌تواند تا زمان برگزاری انتخابات جدید مواضع خود را حفظ کند؟ آیا مساله‌ای هست که رای پایگاه انتخاباتی او را دچار تردید کند و باعث شود نتانیاهو از لیست آنان خارج شود؟

«گائیل تالشیر»، عالم سیاسی در دانشگاه «هبرو» در بیت‌المقدس می‌گوید: «انتخابات ظاهرا موجب شور و هیجان شده و باعث شده ماشین لیکود به کار افتد. اما این ماشین طی ماه‌های پیش رو همچنان کار خواهد کرد؟ من تردید دارم».

گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید، با وجود رای ۵/ ۷۲ درصدی نتانیاهو اما فقط کمتر از نیمی از ۱۱۶ هزار عضو لیکود رای دادند. این بدین معناست که حدود ۴۱ درصد از ۱۱۶ هزار عضو لیکود رای ندادند و ممکن است کشور را بار دیگر وارد دور جدیدی از فلج‌شدگی سیاسی کنند.

دو انتخابات قبلی در حالی خاتمه یافت که لیکود به رهبری نتانیاهو و «آبی- سفید» به رهبری بنی گانتس نتوانستند برای تشکیل کابینه به توافق برسند و هیچ یک نتوانستند اکثریت را به‌دست آورند. سومین انتخابات زودهنگام در سرزمین‌های اشغالی در طول یک سال، ۲ مارس ۲۰۲۰ (دوازدهم اسفند ۱۳۹۸) برگزار می‌شود.

نظرسنجی‌های اخیر پیش از برگزاری انتخابات لیکود نشان می‌داد که حمایت از نتانیاهو تا حدودی کاهش یافته اما این کاهش آنقدر عیان نیست که بتواند تغییرات چشمگیری را سبب شود.

تالشیر می‌گوید محافظه‌کاران معتدل نگران این هستند که حمایت از حاکمیت قانون ممکن است رای دادن به نتانیاهو را با دشواری مواجه سازد. او خاطرنشان می‌سازد که در مناطق تحصیلکرده‌تری مانند شمال تل‌آویو، ساعر جایگاه قوی‌تری دارد.

نتانیاهو برای اینکه آمار رای خود را در انتخابات بالا ببرد در جریان سخنرانی خود در مقابل حامیانش گفت: «برای کسب موافقت امریکا با به رسمیت شناختن «حاکمیت اسرائیل» بر غور اردن و تمامی شهرک‌ها در کرانه باختری تلاش خواهم کرد.»

نتانیاهو همچنین تصریح کرد، در صورت پیروزی‌ حزب لیکود در انتخابات کنست که قرار است دوم مارس سال ۲۰۲۰ برگزار شود، توافق دفاعی «تاریخی» با آمریکا امضا خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند یک پیامد احتمالی ممکن است این باشد که انتخابات دوم مارس انتخاباتی «زشت» و «تفرقه‌آور» خواهد بود.

این دسته از تحلیلگران بر این باورند که این انتخابات «اردوگاه بی‌بی» را به تکاپو خواهد انداخت؛ اردوگاهی که دوست دارد نتانیاهو را با نام مستعار «بی‌بی» بخواند. این اردوگاه خواهد کوشید تا به ضابطان قانون و مجریان قانونی حمله کند و سعی خواهد کرد تا اپوزیسیون را نامشروع جلوه دهد

این اردوگاه توپخانه خود را علیه تمام مخالفان به فعالیت خواهد انداخت. گانتس نیز اعلام کرده در انتخابات آتی «نه به عنوان نماینده نتانیاهو یا جریان وی» شرکت خواهد کرد.

گانتس در واکنش به نتایج انتخاباتی گفت: «به‌نظر می‌رسد که نتانیاهوی متهم شده، که رهبری اسرائیل را با پرونده‌های فساد به دست دارد، همچنان رهبر لیکود خواهد بود. این انتخابات می‌طلبد که آینه‌ای در برابر حزب نتانیاهو بگذاریم و به‌دنبال وحدت و مصالحه داخلی باشیم.»

گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد برخی پیشگویی‌ها نشان می‌دهد که نظرسنجی‌های اخیر نشانگر بن‌بست مشابهی است و انتظار چندانی برای یک تکانه اساسی در انتخابات مارس وجود ندارد. «اسرائیل باچار»، استراتژیست کارزار انتخاباتی آبی و سفید، گفت: «افرادی که نتانیاهو را دوست ندارند، هنوز هم میلی به او ندارند. این داده‌های نظرسنجی را تغییر نمی‌دهد.»

باچار معتقد است که تنها کاری که انتخابات درون حزبی انجام داد از میان بردن تردیدها در مورد اقتدار و کنترل نتانیاهو بر حزب و وزرایش بود و «این یک تغییر خوب برای اوست.» او معتقد است در حالی که نتانیاهو بر مسائل حقوقی خود متمرکز است اما گانتس بر ارزش‌ها تاکید دارد.

اما وفاداران نتانیاهو نگاه دیگری دارند. «میکی زُهَر»، رییس جریان لیکود در پارلمان، در تلویزیون گفت که نتایج انتخابات درونی به نتانیاهو نشان می‌دهد که رای‌دهندگان لیکود همچنان از او می‌خواهند که از پارلمان درخواست کند تا به او مصونیت از پیگرد اعطا کند.

نتانیاهو ظاهرا چنین درخواستی را داده است اما احتمالا زمانی به آن رای داده خواهد شد که کابینه جدید شکل گیرد. اما این منوط به این است که او اکثریت ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را به‌دست آورد. «آوارام لوی»، ۶۹ ساله که به نتانیاهو رای داده می‌گوید: «یافتن مردی مانند او در نسل ما آسان نیست.»

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.