کد مطلب: ۵۴۰۶۳۰

اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور

اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور

اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی کمتر از اهمیت نصب آنها نبوده و یک دستگاه آسانسور و پله برقی صرف‌نظر از نوع آن و شرکت سازنده آن، می‌بایست به‌طور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شخص یا اشخاص متخصص تحت بازرسی منظم قرار گیرد.

منظور از سرویس و نگهداری آسانسور ، بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن است. هر سیستمی بعد از نصب شدن نیاز به نگهداری و سرویس دارد و این کار سبب عملکرد بهتر دستگاه و ایمنی آن در حین کار خواهد شد.

اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی کمتر از اهمیت نصب آنها نبوده و یک دستگاه آسانسور و پله برقی صرف‌نظر از نوع آن و شرکت سازنده آن، می‌بایست به‌طور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شخص یا اشخاص متخصص تحت بازرسی منظم قرار گیرد. سرویس و نگهداری آسانسور و پله برقی را از لحاظ توجیه‌پذیری اقتصادی نیز می‌توان بررسی نمود. بطور کلی بدیهی است اگر قطعه یا قطعاتی در شرف خرابی یا در آستانه فرسودگی قرار بگیرند، در صورتی که به موقع تعویض یا تعمیر نگردند، احتمالا باعث اختلال در عملکرد قطعات دیگر نیز خواهند بود و یا ممکن است خرابی آنها صدمات جبران‌ناپذیری به کل سیستم وارد نماید. حتی وقوع خطرات جانی، در بدترین حالت ممکن است.

فرض کنید طنابهای فولادی (wire ropes) آسانسور یا همان سیم بکسل آسانسور، در آستانه فرسودگی قرار گرفته است. این فرسودگی و یا خوردگی سیم بکسلها باعث خوردگی فلکه‌های کششی موتور و هرزگرد می‌شود بنابراین فلکه‌های کششی نیز در معرض فرسودگی قرار می‌گیرند و در حالتی که ترمز ایمنی آسانسور (پاراشوت) فعال و تنظیم نباشد، پارگی سیم بکسل باعث سقوط آسانسور شده و منجر به آسیب‌های جبران‌ناپذیر جانی و مالی خواهد بود.

چند نمونه از خرابی قطعات ناشی از عدم سرویس دوره‌ای:

- خرابی در «رزیستور»های تابلو فرمان باعث خرابی «درایو» تابلو فرمان می‌شود؛ «درایو» یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آسانسور است؛

این در حالی است که چنانچه در سرویس دوره‌ای خرابی رزیستور تشخیص داده شود، هزینه تعویض «رزیستور» به مراتب کمتر می‌باشد.

- کم شدن روغن «موتور گیریبکس» که تنها با اضافه کردن روغن در سرویس دوره‌ای می‌توان آن را برطرف کرد، باعث خرد شدن کل «موتور گیریبکس» و از از بین رفتن آن می‌شود. هزینه روغن موتور گیربکس کجا هزینه موتور گیربکس کجا!

- تنظیم نبودن «فنر گاورنر» که تنها با یک بازرسی و تنظیم مجدد قابل‌حل است، باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن «ریل»های آسانسور می‌شود.

- کثیف بودن و یا وجود گرد و غبار بر روی «لقمه‌های پاراشوت» که تنها با تمیز کردن لقمه‌ها به ‌صورت منظم در هر بازدید سرویس و نگهداری انجام می‌شود باعث «پاراشوت» کردن آسانسور و از بین رفتن ریل‌های آسانسور می‌شود.

- بازیینی نکردن «سیم بکسل» موجب می‌شود که افراد متوجه خوردگی «سیم بکسل» نشوند؛ خوردگی «سیم بکسل» باعث لیز خوردن «سیم بکسل» و در نهایت سقوط آسانسور می‌شود.

دسته‌بندی انواع آسانسور جهت سرویس آسانسور با توجه به مکانیسم، ارتفاع ساختمان و نوع ساختمان به شرح زیر است:

دسته‌بندی آسانسورها بر اساس مکانیسم:

  • آسانسور کششی
  • آسانسور هیدرولیکی
  • آسانسور شیشه‌ای
  • آسانسور بالابرنده

دسته‌بندی آسانسورها بر اساس نوع ساختمان:

  • آسانسور مسکونی
  • آسانسور کشاورزی
  • آسانسور بیمارستان
  • آسانسور صنعتی
  • آسانسور مخصوص پارکینگ‌ها

دسته‌بندی بر اساس ارتفاع ساختمان:

ساختمان‌هایی با ارتفاع کم (بین ۱ الی ۳ طبقه)

ساختمان‌هایی با ارتفاع متوسط (بین ۴ الی ۱۲ طبقه)

ساختمان‌هایی با ارتفاع بلند (بیشتر از ۱۲ طبقه)

almasasansor 2 hBV0YiW

آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیک توسط پیستونی که درون یک سیلندر حرکت می‌کند، از طریق نیرو تغذیه می‌شود. حرکت پیستون را می‌توان با پمپاژ روغن هیدرولیک به سیلندر انجام داد. پیستون، کابین آسانسور را به راحتی بالا می‌برد و روغن را می‌توان با یک شیر الکتریکی کنترل کرد.

آسانسور بادی (پنوماتیک)

آسانسور پنوماتیک را می‌توان با یک سیلندر خارجی بسیار شفاف طراحی کرد. کارکرد، نگهداری و نصب این دسته از آسانسورها در مقایسه با آسانسورهای سنتی بسیار ساده است. به دلیل طراحی مستحکم آن، قابل استفاده در منازل می‌باشد. از مزایای اصلی استفاده از این آسانسورها می‌توان به طراحی محکم و روان، سرعت و انعطاف‌پذیری، کارآمد بودن انرژی و بسیار بی‌خطر بودن اشاره کرد.

آسانسورهای کششی

این دسته از آسانسورها جز محبوب‌ترین‌ها هستند که شامل کابل‌های فولادی و طناب‌های بالابر بوده که در بالای قرقره به موتور متصل شده است. کاربرد این نوع از آسانسورها برای ساختمان‌هایی با ارتفاع متوسط و بلند بوده و سرعت حرکتی بسیار بیشتر از آسانسورهای هیدرولیک دارند. وزنه تعادل در این آسانسورها باعث می‌شود که آسانسور بسیار کارآمد باشد.

services 1

بنابر مطالب فوق، از لحاظ توجیه‌پذیری اقتصادی و از لحاظ ایمنی و منطقی، یک آسانسور، صرف نظر از نوع و شرکت سازنده، می‌بایست بطور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شرکت‌های دارای صلاحیت، تحت بازرسی منظم قرار گیرد.

شرکت الماس آسانسور با تمرکز و الگو قرار دادن مقوله سرویس و نگهداری آسانسور به صورت ۲۴ ساعته و بدون تعطیلی، سعی در رفع مشکلات آسانسور داشته و با داشتن برنامه‌ریزی دقیق و نیروهای مجرب و آموزش دیده، مقوله سرویس و نگهداری را به صورت تخصصی انجام داده و حیطه اصلی کار خود را نیز روی موضوع سرویس و نگهداری آسانسور در تمام نقاط کشور قرار داده است.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر با کارشناسان خدمات پشتیبانی شرکت الماس آسانسور تماس حاصل فرمایید:

۰۹۱۲۳۱۳۶۷۶۲ - ۰۹۱۲۰۳۱۰۴۶۷

وب سایت: https://www.fsaelevator.ir

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.