کد مطلب: ۵۰۹۰۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اولین سیگنال کابینه بایدن به بازارهای ایران/ بازگشت به برجام نزدیک است؟

اولین سیگنال کابینه بایدن به بازارهای ایران/ بازگشت به برجام نزدیک است؟

جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا چهارشنبه شب به وقت تهران، مراسم تحلیف خود را انجام داد و وارد کاخ سفید شد. اولین اظهارنظرهای تیم بایدن درباره ایران در شرایطی انجام شده است که بازارهای ایران در تعطیلی پایان هفته به سر می‌برند اما سیگنال‌های کاخ سفید به بازارهای ایران چه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا از زمان کورس رقابتی با دونالد ترامپ فقط به این جمله بسنده کرده است که امریکا به برجام برمی‌گردد. او از آن زمان تاکنون، جزییات دیگری از تصمیمش برای رفتار با ایران افشا نکرده است.

در مراسم تحلیف هم بایدن بیشتر به امور داخلی امریکا صحبت کرد و به طور مشخص اسمی از ایران نبرد. در مقابل تعدادی از افراد منتخب او برای کابینه‌اش به صورت خلاصه به موضوع ایران هم گریزی زده‌اند.

جن ساکی، سخنگوی جدید کاخ سفید در نخستین کنفرانس مطبوعاتی گفته است که دولت بایدن قصد دارد درباره موضوع هسته‌ای ایران و برجام با متحدان خارجی خود گفتگو کند.
نظرات گزینه پیشنهادی بایدن برای وزارت خزانه‌داری صراحت بیشتری داشت.

به گزارش ایسنا جنت یلن، در پرسش و پاسخ سنای این کشور در روند تایید صلاحیتش گفته است که دولت بایدن-هریس(معاون رئیس جمهور آمریکا) متعهد به اطمینان یافتن از این است که ایران اقدامات مناسبی در راستای از سرگیری پایبندی اش انجام دهد. ایران تنها در صورتی از لغو تحریم‌ها تحت برجام بهره‌مند خواهد شد که به محدودیت‌های هسته‌ای پایبند باشد.

یلن با ذکر ادعاهایی علیه ایران گفت: من باور دارم که باید محدودیت های سختی را بر ایران با هدف پایان تنش در منطقه به کار ببریم.

در عین حال برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که بایدن قصد دارد رابرت مالی را به عنوان نماینده ویژه دولت در امور ایران منصوب کند. مالی از مقام‌های دولت سابق آمریکاست که در مذاکرات هسته‌ای با ایران نقش داشته است و گفته می‌شود که او چهره‌ای منعطف با ایران به شمار می‌آید.

چه وضعیتی در انتظار بازارهای ایران است؟

با این وجود بازارهای مالی ایران که در هفته منتهی به تحلیف جو بایدن، ریزشی بوده‌اند در پایان هفته ریزش را متوقف کردند و بهای طلا و دلار اندکی صعودی شد. در عین اینکه شاخص بازار سرمایه هم روند صعودی در پیش گرفت.

اینکه بازارهای ایران در ادامه چه واکنشی به تحولات سیاسی در کاخ سفید نشان می‌دهند، موضوعی است که به عقیده کارشناسان چندان قابل پیش‌بینی نیست. آنها می‌گویند که بازارهای ایران تا روشن شدن وضعیت بازگشت امریکا به برجام فعلا در سردرگمی به سر می‌برند و شوک قیمت را تجربه نخواهند کرد.

هرچند که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که به نظر نمی‌رسد امریکا ساده به برجام برگردد اما در مقابل عده‌ای از کارشناسان معتقدند که بایدن در گام اول به سرعت برخی تحریم‌ها را لغو می‌کند تا فضای مذاکره با ایران را ایجاد کند. در هر صورت به نظر می‌رسد که فعلا برای قضاوت شرایط پیش روی اقتصاد ایران کمی زود است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فردا ساعت ١١ مقابل سازمان بورس

  • ناشناس

    کم ملت رو با وعده های آبکی سر کار بذارید بایدن خیلی عرضه کنه وضع آشفته ی آمریکارو سروسامون بده “کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی” دولت ما هم دست رو دست گذاشته تا ببینه ینگه دنیا کی رئیس جمهور میشه بیاد مشکلات مارو حل کنه …

  • ناشناس

    داستان ترامپ داستان سر بریدن با چاقو بود ولی باید سر بریدن رو با پنبه دوست داره و این یعنی سیاست در هر صورت بدبخت ما مردمیم وگرن اقایان و اقازاده ها کی کارگری رو درک کردن کی یکی از مسعولین بیل زده که دومیش باشه

  • ناشناس

    به برجام برگردند به نفع خودشونه …این پدرسوخته ها فهمیدن فروپاشیشون نزدیکه….مثل گربه هم جیغ میزنند که نیفتن …هم پنجه نشون میدن.

  • ناشناس

    فقط گفتین برجام برجام برجام و…
    اخه من یادم نمیاد همون برجام که اومد پس چرا نرفتید یه کاری کنید بخش خصوصی و… قوی بشه به طور بدون فساد و چرخه ی تولید خوب خودرو سازی و موبایل… باشه؟
    اگر همون زمان درست کار میکردین 2 هم هنوز زیاد بود برای مقاوم کردن اقتصاد ایران حداقل بهتر از الان
    اینجاست که کار آقای روحانی عیب داره نه الانش

  • ناشناس

    باید از تحریم کننده داخلی ترسید نه از بیرون

  • ناشناس

    حرفای بایدن در مورد اسراییل رو گوش بدین دیگه این چرت و پرت ها رو نمیگید. دل و قلوه ای که به اسراییل داده و گفته متحد همیشگی ماست و گفته از اسراییل برای مذاکره کمک میگیره و….

  • ناشناس

    بشینید ببینید چه آشی برای ایران پخته
    چقدر ساده لوحید

  • ناشناس

    ما چه بدبختیم باید بشینیم ببینیم اونا چه میکنن.سیاستمدارای خبرهای داریم ما!!!!

  • حیرانی

    این‌آدم‌۸سال‌مردم‌رابا‌معاهده‌برجام‌سرکار‌گذاشت‌وکسی‌از‌دولتمردان
    جلوآن‌وای‌نا‌یستاد