کد مطلب: ۲۷۹۳۹۲

ایران در صادرات نفت به هند از عربستان پیش افتاد

ایران در صادرات نفت به هند از عربستان پیش افتاد

وزیر نفت هند اعلام کرد ایران در فاصله آوریل تا ژوئن از عربستان پیش افتاد و دومین تامین کننده بزرگ نفت برای پالایشگاه‌های دولتی این کشور شد.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پاسخ مکتوبی به قانونگذاران این کشور اعلام کرد هند که دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین است، در سه ماهه نخست سال مالی جاری، ۵.۶۷ میلیون تن یا حدود ۴۵۷ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،پرادهان آمار قابل مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ارایه نکرد اما آمار گردآوری شده از سوی رویترز نشان می‌دهد که هند در فاصله آوریل تا ژوئن سال میلادی گذشته، حدود ۳.۴۶ میلیون تن یا حدود ۲۷۹ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد.

پالایشگاه‌های دولتی که حدود ۶۰ درصد از ظرفیت پالایش هند به میزان پنج میلیون بشکه در روز را به خود اختصاص می‌دهند، سال میلادی گذشته در اعتراض به اقدام ایران در واگذاری حق توسعه میدان گازی فرزاد بی به دیگران، واردات نفت از ایران را محدود کرده بودند.

طبق پاسخ وزیر نفت هند، این پالایشگاه‌ها شامل ایندین اویل، چنای پترولیوم کورپ، بهارات پترولیوم و بهارات عمان ریفاینریز که واحد این شرکت است، هندوستان پترولیوم و پالایشگاه و پتروشیمی مانگالور، ۹.۸ میلیون تن نفت ایران را در سال مالی ۲۰۱۸-۲۰۱۷ وارد کردند که حدود یک چهارم کمتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

این پالایشگاه‌ها در سال مالی جاری تصمیم گرفته بودند واردات از ایران را که هزینه حمل رایگان عرضه کرده و مدت اعتبار برای فروش نفت را افزایش داده بود، تقریبا دو برابر افزایش دهند.

عراق همچنان بزرگترین صادرکننده نفت به هند در فاصله آوریل تا ژوئن بود. دهلی‌نو ۷.۲۷ میلیون تن نفت از عراق و ۵.۲۲ میلیون تن نفت از عربستان سعودی وارد کرد که این کشورها را اولین و سومین تامین کننده بزرگ نفت هند کرد.

هند و سایر خریداران بزرگ نفت ایران از سوی واشنگتن برای کاهش واردات نفت از ایران تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته اند.

رویترز ماه گذشته گزارش کرده بود که هند از پالایشگاه‌های دولتی خواسته است برای کاهش چشمگیر واردات یا حتی توقف واردات نفت ایران آماده شوند.

نخستین دور تحریم‌های آمریکا علیه ایران به خصوص بخش نفت در ششم اوت به اجرا گذاشته می‌شود و پس از آن تحریم‌های دیگر پس از پایان مهلت ۱۸۰ روزه در چهارم نوامبر به اجرا گذاشته خواهند شد.

پرادهان بدون دادن توضیح درباره اینکه آیا پالایشگاه‌ها وارداتشان از ایران را کاهش خواهند داد، گفت: پالایشگاه‌های هند با توجه به ملاحظات فنی و تجاری، نفت خام را از منابع مختلف از جمله ایران وارد می‌کنند.

مجموع واردات نفت هند از ایران در ژوئن حدود ۱۶ درصد نسبت به ماه مه کاهش یافت.

منبع:رویترز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.