کد مطلب: ۳۳۷۶۵۰

این خودروها نایاب شدند! ‏

این خودروها نایاب شدند! ‏

با کاهش 91 درصدی تولید تندر ٩0 نسبت به آبان پارسال، تولید پژو پارس دوگانه سوز نیز از جمله خودروهایی است که تولید آن امسال به صفر رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، تولید خودرو از نصف هم کمتر شد. براساس آمار دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت ‏صنعت در آبان امسال درحالی ٥٢‌ هزار و ٧٢٣ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که حجم تولید در ‏مدت مشابه پارسال ١٢٦‌ هزار و ١٣٥ دستگاه گزارش شده بود که از کاهش ٥٨,٢‌درصدی تولید خبر ‏می دهد.‏

کدام قطعات خودرو نایاب شدند؟

تولید تندر ٩٠ که نسبت به آبان پارسال کاهش بالای ٩١‌ درصدی را نشان می‌دهد این روزها بلای جان ‏تعمیرکاران شده است. به گفته وزارت صنعت، تولید تندر ٩٠ که آبان پارسال ٤‌ هزار و ٧١٥ دستگاه ‏بوده حالا در این ماه به ٣٩٨ دستگاه رسیده است.

علیرضا نیک آیین، رئیس اتحادیه تعمیرکاران ‏خودرو تهران دراین‌باره می‌گوید:« تأمین قطعات ال ٩٠ و ساندرو این روزها حسابی ‏سخت و برخی از آنها حتی نایاب شده است.

به‌عنوان مثال دریچه گاز تندر ٩٠ که پیش از این ‏‏٦٠٠‌هزار تومان فروخته می‌شد حالا به دلیل نایاب شدن به یک‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان رسیده ‏است.»

او ادامه می‌دهد: «وقتی خودروسازان قادر به تأمین قطعات مورد نیاز خود نیستند وای به حال ‏تعمیرکاران. متاسفانه تیراژ قطعات این خودرو‌ها جوابگوی نیاز بازار نیست.» ‏

به گفته او، تأمین قطعات خودروهای وارداتی هم این روزها با مشکل مواجه شده، اما خودروهایی ‏همچون پژو ٤٠٥، سمند و پراید مشکلی در تأمین قطعه ندارند، اما این به معنای ثبات قیمت در بازار ‏نیست و هر از چند گاهی می‌بینیم که موجی از افزایش قیمت در برخی از قطعات ایجاد می‌شود و بعد ‏از مدتی خود آرام می‌گیرد. ‏

افزایش تقاضا در ماه پایانی‌سال

رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران که نگران وضع بازار در ماه پایانی‌سال است، ادامه می‌‏دهد:« درحال حاضر به دلیل رکود در بازار و خواب پروژه‌های عمرانی، تقاضا در بازار مکانیسین‌ها ‏کاهش پیدا کرده، اما اسفند که بیشتر مردم برای تعمیر خودروهایشان به تعمیرگاه‌ها مراجعه می‌کنند ‏در صورت ادامه این روند با مشکل مواجه خواهیم شد.»

به گفته او، مراجعه مردم به تعمیرگاه‌ها و تعویض قطعات در ماه‌های پایانی‌سال چندین برابر می‌شود ‏و از همین حالا برای تأمین نیاز بازار در آن روزها باید فکری کرد. ‏

کدام خودروها امسال تولید نشدند؟

از ابتدای امسال تا پایان آبان( ٨ ماه نخست امسال) ٦٧٤‌ هزار و ٩٤٧ دستگاه خودرو در کشور ‏تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ٩٠٠‌ هزار و ٥٤٦ دستگاه خودرو تولید شده است نشان می‌دهدکه این میزان افت ٢٥.١‌ درصدی تولید ‏را تجربه کرده است.اما خط تولید برخی از خودروها امسال اصلا حال خوشی نداشته است.

پژو پارس دوگانه سوز از جمله خودروهایی است که تولید آن امسال به صفر رسیده است. درحالی میزان تولید این خودرو پرطرفدار در بین ایرانی‌ها در ٨ ماهه نخست پارسال ٧‌هزار و ٢٢٧ ‏دستگاه اعلام شده که حکایت از کاهش تولید ١٠٠ درصدی دارد.

اما خودروی دیگری که امسال رنگ خط تولید ‏را به خود ندیده خودروی ملی است. درحالی پارسال ٥‌ هزار و ٧٨٣ دستگاه سمند به تولید رسیده بود که گزارش‌های وزارت صنعت از صفر شدن تولید خودروی ملی در این واحد ‏خودروسازی خبر می‌دهد.

تولید پراید در گروه خودروسازی سایپا کاشان هم که در ٣ فصل ابتدای ‏پارسال ١٥‌ هزار و ٧٧٢ دستگاه اعلام شده بود امسال به صفر رسیده است. اما لیفان ‏‎١٨٠٠cc٦٢٠ ‎‏ ‏هم که حجم تولیدش در گروه کرمان موتور٧٠ دستگاه بوده امسال با افت صددرصدی به صفر رسیده، اما در گروه بهمن موتورهم تولید آسا‎ B٥٠‎،B٥٠F‏ به صفر رسیده است.

توقف خطوط تولید پژو در آبان

نگاهی به آمارهای اعلامی از طرف وزارت صنعت نشان می‌دهد که به جز پژو ٢٠٦ معمولی و ‏اتوماتیک دیگر خطوط تولید خانواده پژو در ایران خودروی مرکزی تهران آبان امسال متوقف شده ‏است. به‌طوری که پژو پارس معمولی و دوگانه سوز که تولیدش در آبان پارسال در مجموع ٤‌هزار ‏و ١٧٨ دستگاه گزارش شده بود، امسال صفر بوده است.

گزارش‌های تولید خودرو سازان نشان می‌دهد که در آبان حتی یک دستگاه پژو پارس دوگانه سوز تولید نشده است. تولید ‏X١٠٠ ‎‏ هم در گروه ‏خودروسازی بم و پراید دوگانه سوز در گروه خودروسازی سایپا هم صفر گزارش شده است.

نگاهی ‏به آمارها نشان می‌دهد که وضع تولید در گروه کرمان موتور به هیچ وجه مساعد نیست.به طوری که ‏از ١٢ خودروی تولیدی این گروه ٩ تای آنها خط تولیدش به نوعی متوقف شده و حجم تولید آن به صفر ‏رسیده است. هیوندای ‏I٢٠ ‎‏ و ‏‎ ‎لیفان ‏X٦٠ ‎‏ و ‏JAC j٤ ‎‏ و ‏JAC J٤‎‏ و ‏JAC j٥‎که در آبان پارسال ‏به ترتیب حجم تولیدش ٣٦٠، ٦٠، ١٧ و ١٩٠ دستگاه از آن در کرمان موتور بود، آبان ‏امسال هیچ تولیدی نداشته است.

منبع: روزنامه شهروند

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.