کد مطلب: ۴۶۶۰۸۴

این قطار پنج ستاره دارد&#۸۲۳۰;

این قطار پنج ستاره دارد…

قطارهای پنج ستاره فدک با طراحی نوین و به‌روزرسانی ناوگان و خدمات خود، جایگاه پیشروی خود در صنعت مسافری ریلی را تثبیت و استانداردهای این صنعت را ارتقا داده است.

مقدمه

توجه به حمل‌ونقل ریلی در حوزه مسافری و باری به دلیل مزایای بسیار همچون ایمنی بالا و آلایندگی کم یکی از رویکردهای مهم در سیاست‌های کلان کشورهای صنعتی و در حال توسعه بوده است. از این‌رو دولت جمهوری اسلامی ایران با تخصیص منابع صندوق توسعه ملی طبق تبصره 18 قانون بودجه برنامه بلندمدتی برای رشد صنایع ریلی کشور داشته است. در این بین شرکت‌های خصوصی بسیاری در حوزه تولید و راهبری واگن‌های مسافری نقش مهمی در خدمات‌رسانی به مسافران را برعهده گرفته‌اند.

یکی از شرکت‌های خصوصی که به عنوان پیشرو در این صنعت جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است، شرکت ریل‌پرداز نوآفرین، مالک قطارهای پنج ستاره فدک است. این شرکت در فاصله پنج ساله از شروع فعالیت خود در زمینه گردشگری ریلی، با ارائه خدمات گسترده در این زمینه توانسته است استانداردهای این صنعت را در کشور بهبود بخشد.

در این بخش مصاحبه‌ای با جناب آقای ذوالقدری مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره قطارهای پنج ستاره فدک تهیه شده است که در آن سعی شده است درخصوص راه‌اندازی قطارهای پنج ستاره فدک 2 و همچنین به‌روزرسانی‌های به عمل آمده در این قطارها صحبت شود. در ابتدا سوالاتی از جناب مهندس پرسیدیم که مبنای آن به‌روزرسانی‌های به عمل آمده در بخش‌های مختلف قطارها از جمله بخش سخت‌افزاری قطارها بود.

ایشان با بیان اینکه بافت فرسوده قطارهای کشور نیازی مبرم به نوسازی داشته و دولت در سال گذشته در قالب تسهیلات تبصره 18، اقداماتی در جهت حمایت از خرید و نوسازی واگن‌های مسافری داشته، گفت: این سوال مطرح است که چرا با گذشت سال‌ها وجود راه آهن در کشور، هنوز شاهد قطارهای فرسوده هستیم؟ دلیل روشن است! چراکه هنوز بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نیمه دولتی بوده و دولت نیز بودجه کافی برای نوسازی ناوگان ریلی ندارد. اما قطارهای پنج ستاره فدک با تکیه بر تلاش‌های بی‌وقفه کارکنان جوان خود و به لطف خداوند متعال، موفق شده است که در این ایام سخت و طاقت‌فرسای فراگیری ویروس کرونا با مجهز کردن واگن‌های خود، این امکان را برای مسافران فراهم کند تا شایسته‌ترین و امن‌ترین سفر خود را تجربه کنند.

واگن‌های فدک 2 با استانداردهای 5 ستاره طراحی و در کارخانه واگن‌سازی این شرکت تجهیز شده‌اند. این واگن‌های پنج ستاره فدک به دلیل برخورداری از بوژی GP-200 می‌توانند با سرعتی معادل 200 کیلومتر بر ساعت حرکت کنند. ضمنا در ساختار فنی این واگن‌ها، سیستم ترمز دیسکی و مغناطیسی مطابق با استانداردهای اروپایی به کار رفته و تحت تست‌های فنی متعدد قرار گرفته است.

IMG 20200730 132914

مهندس ذوالقدری در ادامه بیان داشت: این واگن‌ها مورد تایید شرکت PROSE به عنوان معتبرترین مرکز تست فنی و مهندسی دنیا هستند. در این واگن‌ها تخت‌ها و صندلی‌های لوکس و ارگونومیک در نظرگرفته شده است که مهمانان فدک سفر راحت را تجربه کنند. لازم به ذکر است در طراحی و زیبایی این واگن‌ها دقت نظر ویژه‌ای صورت گرفته است. کوپه‌های پنج‌ستاره فدک مجهز به آخرین سیستم‌های خدمات‌رسانی نظیر سامانه اعلام و اطفا حریق، اینترنت، وای‌فای، سامانه روشنایی و نورپردازی‌ویژه، عایق‌های صوتی و حرارتی برای حذف صداهای مزاحم، راهنمای مسیر در بخش بیرونی واگن، سامانه دوربین مداربسته CCTO در فضاهای عمومی، کلید احضار مهماندار، دریچه تنظیم میزان هوای ورودی سیستم تهویه و غیره بوده و مسافران در طول سفر هیچ‌گونه کم و کاستی نخواهند داشت. سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی این واگن‌ها با سیستم وکیوم بسته در راستای حفاظت از محیط‌ طراحی شده است.

ایشان با اشاره به برخی از مشخصات فنی واگن‌ها افزود: پنجره‌های واگن‌ها از جنس پروفیل آلومینیومی و شیشه‌های دوجداره دودی هستند؛ به گونه‌ای که امکان رد و بدل شدن حرارت وجود نداشته و تنها سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی واگن، سیستم‌ های تهویه داخل کوپه بوده که امکان تنظیم دمای داخل کوپه را برای مسافران فراهم می کنند.

مهندس ذوالقدری به بخش‌های آماده‌سازی و مهمانداری واگن‌ها نیز اشاره کرده و اظهار داشتند: کوپه مهماندار در هر واگن به صورت اختصاصی وجود دارد. این کوپه‌ها به مانند آشپزخانه‌ای اختصاصی عمل کرده و همگی مجهز به یخچال‌های حرفه‌ای جهت نگهداری از مواد غذایی می‌باشند. وجود دستگاه‌های گرمکن غذا که مجهز به فن کانوکشن هستند نیز موجب شده است تا غذای مسافران با کیفیت اولیه به دست مهمانان برسد.

ایشان یکی از شاخصه‌های اصلی قطارهای فدک را وجود تجهیزات چندرسانه‌ای و دیجیتال به روز دانسته و در این ارتباط افزودند: پرداختن به اوقات فراغت و سرگرم شدن مسافران در طول سفر امری ضروری است. کوپه‌های فدک به یک سیستم سامانه صوتی و تصویری مجهز بوده که امکان دسترسی و نمایش مجموعه‌ای از فیلم‌ها و موسیقی‌های روز را فراهم می‌کند. این مانیتورها علاوه بر پخش فیلم و موسیقی، آخرین اطلاعات را در خصوص ساعت، تاریخ، شماره واگن، پیام خوش آمدگویی، تبلیغات و غیره به مسافران ارائه داده و از همه مهمتر سرعت قطار، فاصله از مبداء حرکت و مسافت باقی مانده تا ایستگاه بعدی و ایستگاه پایانی و موقعیت مکانی قطار را به صورت لحظه‌ای بر روی نقشه نشان می‌دهد.

ایشان با تاکید جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع کرونا نیز مطالب مهمی بیان داشتند: متاسفانه، روز به روز بر تعداد مبتلایان کرونا در کشور عزیزمان افزوده شده و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ضروری‌تر می‌کند. قطارهای پنج ستاره فدک از زمان اوجگیری ویروس کرونا تمام تدابیر را برای حفظ سلامت مسافران خود اندیشیده و هر هفته پروتکل‌های بهداشتی خود را مطابق با استانداردهای روز بین‌المللی به روز رسانی می‌کند.

IMG 20200730 132943

قبل و پس از هر سفر بدنه بیرونی و داخل قطارها کاملا ضدعفونی و پلمپ شده و تمامی پروتکل‌های بهداشتی در آن لحاظ می‌شود. با توجه به تاکید نهاد رسمی مبارزه با کرونا بر لزوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، کابین‌های هر واگن تنها به دو نفر (در حالتی که از یک خانواده نباشند) اختصاص داده خواهد شد. همچنین، آماده‌سازی کلیه اقلام پذیرایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفته و فرآیند استلریزه کردن در آن‌ها لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه کادر درمانی کشور مانند سربازان فداکار این مرز و بوم هستند، لزوم استفاده از ماسک و دستکش را در قطار اجباری می‌داند. مهندس ذوالقدری در این باره گفت: مسافران هنگام ورود به کوپه‌ها پک بهداشتی شامل تمامی اقلام بهداشتی نظیر ماسک، دستکش، مایع ضدعفونی دست، عطر، چشم‌بند و …. دریافت می‌کنند. امری که موجب می‌شود تا امکان سرایت ویروس به کمترین حد خود برسد.

وی یادآور شد: برای به حداقل رساندن زمان انتظار مسافران، شرکت فدک تدابیری اندیشیده که در آن مسافران با رعایت فاصله اجتماعی در کمترین زمان وارد کوپه خود می‌شوند. طبق آخرین پروتکل‌های بهداشتی، تنها پرسنل قطار اجازه لمس دستگیره‌ها و بدنه کابین را دارند.

جمع‌بندی

قطارهای پنج ستاره فدک تنها شرکت حمل‌‌ونقل خصوصی کشور است که طی 4 سال متوالی به عنوان برترین شرکت ریلی در بین قطارهای مسافربری کشور، از دید مسافران انتخاب شده است. این شرکت با کسب امتیاز رضایت 87 درصدی از مسافران، مفتخر است تا بهترین خدمات را برای شما ارائه دهد. تاکید ما بر این است که برای جلوگیری از گسترش شیوع کرونا در خانه بمانید و تنها برای سفرهای ضروی خود به مسافرت بروید ولی اگر به سفر می‌روید هم می‌توانید آرامش و سلامت را به صورت یکجا با قطارهای پنج ستاره فدک و واگن‌های جدید این شرکت تجربه کنید و از یک سفر خاطره‌انگیز و ایمن در کنار دوستان یا خانواده لذت ببرید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این قطار عالی است