کد مطلب: ۴۳۳۰۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سایه سنگین کرونا بر بازارهای سهام

سایه سنگین کرونا بر بازارهای سهام

با گذشت نزدیک به دو ماه از شیوع ویروس کرونا، بازارهای سهام در سراسر جهان همچنان در بی‌ثباتی به‌سر می‌برند. با موج جدید نگرانی‌ها به دنبال شیوع این ویروس در دیگر کشورها، بازارهای سهام آسیایی در معاملات امروز برای دومین روز متوالی با افت مواجه شدند.

موج جدید نگرانی ها از شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا خارج از مرزهای چین موجب شد بازارهای سهام آسیایی برای دومین روز متوالی با افت مواجه شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از مارکت‌واچ، در معاملات امروز بازارهای آسیایی، شاخص بورس کره جنوبی سه درصد افت کرد و شاخص Hang seng هنگ‌کنگ 1.5 درصد کاهش یافت.

در عین حال، شاخص شانگهای کامپوزیت چین با افت 1.65 درصدی مواجه شد و در تایوان نیز بازار سهام بیش از یک درصد افت کرد.

بر اساس آخرین اخبار، در حال حاضر تنها در چین دو هزار و 633 نفر قربانی این ویروس مرموز بوده و 77 هزار و 658 نفر به آن مبتلا شده‌اند.

ویروس کرونا از اواخر ماه دسامبر 2019 در چین شیوع یافت و دولت در این کشور با هدف مقابله با آن تمهیداتی همچون لغو سفرها، قرنطینه برخی استان‌ها و تمدید تعطیلی کسب‌وکارها را در پیش گرفت.

از همان هفته‌های ابتدایی شیوع ویروس، بازارهای سهام در جهان به‌ویژه در آسیا دچار بی‌ثباتی شدند. تاجایی‌که دولت چین ناچار شد میلیاردها دلار به بازارهای مالی تزریق کند.

اگرچه این اقدام دولت تا حدودی موجب تقویت بازارها شد، اما با گسترش ویروس در دیگر کشورها و بیانیه جدید سازمان جهانی بهداشت، به‌نظر می‌رسد، بازارها بار دیگر نگران شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، در مجموع 80 هزار نفر در 37 کشور جهان به ویروس کرونا مبتلا هستند و دست‌کم دو هزار و 700 نفر جان باخته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین بیانیه‌اش اعلام کرده، اگرچه هنوز برای اعلام وضعیت همه‌گیر شدن ویروس کرونا در جهان زود است، اما تمام کشورها باید برای همه‌گیری بالقوه آن آماده باشند.

شاخص بورس هنگ‌کنگ (Hang Seng) در پنج روز گذشته 2.16 درصد کاهش یافته و شاخص نیکی ژاپن با افت 3.90 درصدی مواجه شده است. طی همین مدت شاخص SET تایلند 4.69 درصد افت را تجربه کرده است.

همچنین شاخص بورس سنگاپور (FTSE strait times) در پنج روز گذشته 1.14 درصد کاهش یافته است.

نمودار زیر میزان بادهی بازارهای سهام آسیایی را از ابتدای سال 2020 (یک هفته پس از شیوع ویروس) تا امروز 25 فوریه (ششم اسفندماه) نشان می‌دهد:

بازارهای سهام آسیایی

بازدهی بازارهای سهام آسیایی از ابتدای سال 2020

به‌عقیده تحلیلگران، نگرانی‌ها از عدم قطعیت موجود موجب شده، سرمایه‌گذاران تمایلی برای سرمایه‌گذاری‌های پرریسک نداشته باشند و به دارایی‌های امن از جمله طلا پناه بیاورند.

درحالی‌که شیوع ویروس زنجیره تامین را دچار اختلال کرده، بازارهای سهام در دیگر کشورها از جمله ایالات متحده نیز تحت تاثیر قرار گرفته‌اند.

شاخص S&P 500 در معاملات امروز 3.35 درصد افت کرد و شاخص داوجونز با کاهش 3.56 درصدی مواجه شد. در عین حال، شاخص نزدک با 3.71 درصد افت در سطح 9 هزار و 576 قرار گرفت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، شرکت‌های تکنولوژی بیش از سایر صنایع در معرض تهدید قرار دارند و ارزش سهام این شرکت‌ها بیشترین سقوط را تجربه کرده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به تمدید تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد چین و توقف فعالیت‌ها در این کشور، خسارت‌های ناشی از این ویروس بر اقتصاد جهان ادامه داشته باشد.

تحلیلگران بر این باورند که با مختل شدن زنجیره تامین، انتظار می‌رشود رشد اقتصادی جهان در سه‌ماهه اول سال 2020 تحت تاثیر قرار بگیرد.

با گسترش شیوع این ویروس مرگبار و به‌دنبال آن افزایش انتظارات سرمایه‌گذاران مبنی بر احتمال کاهش نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا با هدف جلوگیری از وقوع رکود، رشد شاخص دلار نیز در معاملات امروز متوقف شد.

همچنین، انتظار می‌رود، بانک مرکزی اروپا نیز نرخ بهره را در این منطقه زودتر از موعد مقرر کاهش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.