کد مطلب: ۳۷۷۴۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آنالیز رفتار بازارها در ۲ ماهه نخست سال ۹۸ / کدام بازارها شکست خوردند؟

آنالیز رفتار بازارها در 2 ماهه نخست سال 98 / کدام بازارها شکست خوردند؟

بررسی بازارهای طلا، سکه، بورس و دلار در دو ماهه ابتدایی سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد در حالی که بورس در سال 97 بازدهی منفی داشته اما در سال جاری به پربازده‌ترین بازار تبدیل شده است. سودآوری بازار سرمایه در شرایطی رقم خورده که دیگر بازارها با فاصله معناداری از آن عقب مانده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی بازارهای طلا، سکه، بورس و دلار در دو ماهه ابتدایی سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد در حالی که بورس در سال 97 بازدهی منفی داشته اما در سال جاری به پربازده‌ترین بازار تبدیل شده است. سودآوری بازار سرمایه در شرایطی رقم خورده که دیگر بازارها با فاصله معناداری از آن عقب مانده‌اند.

بورس طبق پیش‌بینی‌ها پیش رفت

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع سال جاری، در حالی که برخی از کارشناسان مانند مهدی افضلیان، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه آینده بورس در سال 98 را چنین توصیف کرده بودند که بازار سرمایه در شرایط فعلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد؛ اما برخی دیگر از کارشناسان مانند سعید خدایی (در گفتگو با تجارت‌نیوز) و سینا سلیمانی (در گفتگو با تجارت‌فردا) نگرش مثبتی نسبت به بازدهی بورس داشتند.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز به نقل از کارشناسان بورسی پیش‌بینی کرده که سال ۹۸ بازار سهام شاهد جهش بیشتری نسبت به سال ۹۷ خواهد بود.

اکنون پس از گذشت دو ماه از سال 98، بازدهی بالای بورس نشان می‌دهد که این بازار نسبت به دیگر بازارها به محل امن و سودآورتری تبدیل شده است.

بورس از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت ماه توانسته بازدهی 20.3 درصدی را از آن خود کند.

شاخص کل بورس تهران در روز 28 اسفند ماه سال 97 روی سطح 178 هزار و 659 واحدی بسته شد، و تا پایان اردیبهشت ماه حدود 36 هزار و 396 واحد به آن افزوده شد.

در حالی که این شاخص در پایان روز کاری سه‌شنبه 31 اردیبهشت ماه، روی سطح 215 هزار و 91 واحدی بسته که بازدهی 20.3 درصدی را برای خود رقم زد، در مدت مشابه سال گذشته(ماه‌های فروردین و اردیبهشت 97) بازهی منفی 1.1 درصدی داشته است.

دلار، بازاری بدون ضرر اما کم‌بازده

دلار در دو ماهه ابتدایی سال جاری بازدهی 6.6 درصدی را از آن خود کرده است.

هر دلار آمریکا در پایان اسفند ماه سال گذشته روی نرخ 12 هزار و 894 تومان بسته شد.

این شاخص ارزی در سال جاری نیز کار خود را روی رقم‌های آخر کانال 12 تومان شروع کرد اما نوسانات افزایشی بازار ارز قیمت این ارز را در روز 19 اردیبهشت ماه وارد کانال 15 هزار تومان کرد، به نحوی که هر دلار آمریکا در روز مذکور در نرخ 15 هزار و 350 تومان معامله شد.(نرخ اعلامی صرافی ملی)

در دو ماه گذشته بشترین کاهش قیمت در روز 30 اردیبهشت ماه رخ داد که 750 تومان از ارزش خود را از دست داد و از 14 هزار و 500 تومان به رقم 13 هزار 750 تومان برگشت.

کاهش قیمت دلار در روز پایانی اردیبهشت ماه نیز ادامه یافت و در نهایت روی قیمت 13 هزار و 747 تومان بسته شد که حدود 800 تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ تمام شده سال 97 است.

طلا شکسته شد

برخلاف خیلی از پیش‌بینی‌ها از بازار طلا و در سال 98 این بازار نتوانسته انتظارات را برآورده کند.

در حالی که دو بازار طلا و سکه در دو ماهه ابتدایی سال 97 به ترتیب بازدهی 23.4 و 23.6 درصدی داشته‌اند، اما در دو ماه ابتدایی سال جاری نتوانسته‌اند حتی به رقمی نزدیک به بازدهی مدت مشابه سال گذشته برسند.

مقایسه قیمت هر گرم طلای 18 عیار در پایان اسفند ماه سال 97 با پایان اردیبهشت ماه سال 98 نشان می‌دهد این بازار بازدهی منفی 1.2 درصدی داشته است.

هر گرم طلای 18 عیار در روز 28 اسفند ماه سال گذشته روی نرخ حدود 429 هزار تومان معامله شد اما این فلز گران‌بها با این که در روزهای میانی اردیبهشت ماه تا نزدیک مرز 500 هزار تومان پیش رفت اما در هفته پایانی ماه مذکور با سقوط ارزش مواجه شد، به نحوی که قیمت آن در حال افت به کف کانال 400 هزار تومان بود.

هر چند طلا در دو روز پایانی ماه گذشته توانست بخشی از ضرر وارده را جبران کند ولی نتوانست خود را بیشتر از نرخ حدود 424 تومان بالا بکشد که حدود پنج هزار تومان از قیمت بسته شده سال 97 کمتر است.

این بازار در سال جاری بازدهی منفی 1.2 درصدی را برای فعالان خود رقم زده، اما همان‌طور که ذکر شد بازدهی آن در مدت مشابه سال گذشته معادل 23.4 درصد بوده است. آیا طلا در ماه‌های آینده عقب‌ماندگی از بازدهی را جبران می‌کند؟

هرچند سکه همانند طلا سقوط بازدهی نداشت اما بازدهی آن در دو ماهه اخیر به رقم 2.5 درصدی محدود شد که نسبت به بازدهی 23.6 درصدی دو ماه ابتدایی سال گذشته نشان از افت بازدهی شدید آن می‌دهد.

هر عدد سکه امامی در روز 28 اسفند ماه سال گذشته معادل چهار میلیون و 614 هزار تومان معامله شد اما قیمت بسته شده آن در روز 31 اردیبهشت ماه معادل چهار میلیون و 731 هزار تومان بود که نشان از بازدهی 2.5 درصدی آن در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری دارد.

سکه امامی همانند دیگر بازارها در اواسط اردیبهشت ماه دچار افزایش قیمت شدید شد، به نحوی که هر عدد سکه امامی با قیمت حدود پنج میلیون و 160 هزار تومان معامله شد.

بورس در دو ماهه ابتدایی سال بازدهی 20.3 درصدی را از آن خود کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.