کد مطلب: ۳۷۷۱۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جزئیات عملکرد بازارها در اردیبهشت ماه / بورس همچنان می‌تازد / سکه رشد قیمتی زیادی نداشت

جزئیات عملکرد بازارها در اردیبهشت ماه / بورس همچنان می‌تازد / سکه رشد قیمتی زیادی نداشت

در بین بازارهای اردیبهشت ماه سال جاری، در حالی بورس و دلار به ترتیب با بیش از پنج و همچنین دو درصد رشد در صدر بازدهی ماهانه قرار گرفته‌اند که طلا و سکه حتی نتوانستند بازدهی خود را به بالای یک درصد برسانند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در دومین ماه سال جاری بازارها فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند، به نحوی که دو بازار دلار و بورس بیشترین دامنه تغییرات را داشتند.

بررسی رفتار این بازارها در پایان هر هفته در اردیبهشت ماه حاکی از آن است که صدرنشینی بازدهی در جدول بازدهی بازارها بین دو بازار بورس و دلار جابه‌جا شده است، اما بازدهی بورس در ماه گذشته نشان می‌دهد که این بازار در دو ماهه ابتدایی سال جاری پربازده‌ترین بازار بوده است.

ادامه پیشتازی بورس در سال 98

بورس با 5.2 درصد بازدهی ماهانه در اردیبهشت ماه سال جاری، پرسودترین بازار ماه گذشته شد.

بررسی بازدهی هفتگی در اردیبهشت ماه نشان می‌دهد بازار سرمایه یکی از پرنوسان‌ترین بازارها بوده است.

شاخص کل بورس در دو هفته ابتدایی ماه گذشته بازدهی مثبت داشت، این بازار در هفته اول با بازدهی 1.9 درصدی کم‌سودترین بازار هفته شد، اما رشد هشت درصدی آن در هفته دوم فعالان این بازار را به ادامه سرمایه‌گذاری در آن امیدوار کرد.

امیدواری به سرمایه‌گذاری در این بازار در دو هفته بعدی کمرنگ شد، یعنی این بازار در هفته سوم تنها بازار با بازدهی منفی بود، شاخص کل بورس در این هفته بازدهی منفی چهار درصدی مواجه شد.

در هفته چهارم اردیبهشت نیز بازدهی شاخص کل منفی شد؛ اما با این تفاوت که میزان ریزش آن از دیگر بازارها کمتر بود. شاخص کل بورس در این هفته بازدهی منفی 0.15 درصدی داشت.

در مجموع 31 روزه دومین ماه سال جاری، شاخص کل بورس که در روز 31 فروردین ماه روی سطح 204 هزار و 375 واحدی بسته شد، در پایان اردیبهشت ماه امسال به سطح 215 هزار و 91 واحدی رسید.

بازار پرنوسان ارزی

دلار در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد 5.3 درصدی در صدر بازدهی هفتگی قرار گرفت، این شاخص ارزی در هفته دوم بازدهی 3.1 درصدی داشت که با توجه به بازدهی بالای بورس و طلای 18 عیار در هفته مذکور، در رده سوم قرار گرفت.

اما دلار عقب ماندن از بازدهی و از دست دادن جایگاه اولی خود در هفته دوم را در هفته سوم جبران کرد و با بازدهی 7.7 درصدی مابقی بازارها را پشت سر گذاشت، در این هفته بازدهی بورس منفی شد.

در هفته چهارم اما همه‌ بازارها دچار افت بازدهی شدید شدند، به نحوی که همه بازارها با رشد منفی مواجه شدند؛ در صدر بازدهی منفی نیز دلار با بازدهی منفی 4.5 درصدی قرار داشت.

این ارز اردیبهشت ماه را در کانال 14 هزار تومان شروع کرد ولی در اواسط ماه در مرزشکنی موفق شد و وارد کانال 15 هزار تومان شد. هر دلار آمریکا در چند روز تا نرخ 15 هزار و 500 تومان هم معامله شد.

این جهش قیمتی دلار پایدار نبود و با شروع دهه سوم اردیبهشت ماه وارد فاز نزولی شد؛ به نحوی که نه تنها کانال 15 هزار تومان را ترک کرد بلکه در روزهای پایانی به نرخ‌های ابتدای ماه نزدیک شد.

این شاخص ارزی در روز دوشنبه 31 اردیبهشت ماه با کاهش 750 تومانی نسبت به روز قبل به رقم 13 هزار و 750 تومان رسید.

ثبات دلار در این قیمت یک روز به طول انجامید، آخرین نرخ ثبت شده از دلار آمریکا در صرافی ملی 13 هزار و 950 تومان است.

براساس نرخ‌های اعلامی از سوی صرافی ملی در مجموع دلار در اردیبهشت ماه بازدهی 2.9 درصدی را به ثبت رساند؛ یعنی از نرخ 13 هزار و 550 تومان روز پایانی فروردین ماه به 13 هزار و 950 تومان روز 31 اردیبهشت ماه امسال رسید.

تاثیر بازار متشکل ارزی و اظهارات مقامات بر بازار

در دهه سوم ماه گذشته اخبار پیرامون راه‌اندازی بازار متشکل ارزی زیاد شد، به نحوی که در چندین نوبت وزیر امور اقتصاد و دارایی و رییس کل بانک مرکزی درباره این بازار اظهارنظرهای مختلفی داشتند.

عبدالناصر همتی در اردیبهشت ماه در چند مصاحبه با رسانه‌ها و از طریق صفحه اینستاگرام خود به افرادی که در بازار ارز سرمایه‌گذاری می‌کنند در قالب‌های هشدار و توصیه گفت: مردم نباید وارد بازار ارز شوند چرا که ممکن است متضرر شوند.

به اعتقاد برخی از کاشناسان ارزی، روند کاهشی که در 10 روز پایانی اردیبهشت ماه بر بازار ارز حاکم بود نتیجه پیش‌خور شدن این بازار از خبر شروع به فعالیت بازار متشکل ارزی است.

طلا و سکه همچنان کم‌بازده

بازدهی دو بازار سکه امامی و طلا در دومین ماه سال جاری نتوانست به بالای یک درصد برسد.

تلاش طلای 18 عیار برای رسیدن به بازدهی یک درصدی در نزدیکی مرز متوقف شد.

طلا در اردیبهشت ماه به بازدهی 0.9 درصدی رسید که پس از بورس و دلار در رتبه سوم قرار گرفت.

تفاوت قیمت هر گرم طلای 18 عیار در پایان ماه قبل نسبت به پایان فروردین ماه حدود چهار هزار تومان است، طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر قیمت هر گرم از این فلز ارزشمند در روز 31 اردیبهشت ماه معادل 431 هزار تومان اعلام کرد.

قیمت طلای 18 عیار در روز آخر ماه قبل در بازار تا نرخ 413 تومان هم پایین آمد که نسبت به قیمتی که اتحادیه طلا و جواهر برای هر گرم از این فلز گران‌بها در روز 31 فروردین ماه اعلام کرده بود 14 هزار تومان کمتر است؛ یعنی قیمتی که این اتحادیه برای طلای 18 عیار در روز پایانی فروردین ماه اعلام کرده معادل 427 هزار تومان بود.

بازدهی هفتگی طلا در هفته اول اردیبهشت ماه 2.4 درصد است که نسبت به دیگر بازارها در رده سوم قرار گرفت.

در هفته دوم اما خود را به رده دوم رساند و بازدهی 3.4 درصدی را ثبت کرد که در هفته سوم با 0.5 درصد افزایش بازدهی نسبت به هفته قبل به رشد 3.9 درصدی رسید و جایگاه دومی خود را حفظ کرد.

طلا در هفته چهارم ماه قبل از افت قیمت در امان نماند و دومین بازار متضرر هفته شد و نتوانست خود را از بازدهی منفی 4.2 درصدی رها کند، این فلز ارزشمند در هفته مذکور نیز در رده دوم قرار گرفت اما در رده دوم بازارها با بیشتر بازدهی منفی جای گرفت.

سکه امامی در ته جدول بازدهی بازارهای اردیبهشت

با این که سکه امامی در طول هفته‌های اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به دیگر بازارها بازدهی متوسطی داشته، اما رشد قیمتی آن کم‌نوسان بوده؛ ولی در مجموع بازدهی ماهانه ماه مذکور بازدهی کمی را از آن خود کرده است.

این فلز گران‌بها در هفته اول اردیبهشت ماه در کانال چهار میلیون تومان نوسان داشت اما دو هفته میانی اردیبهشت همانند دیگر بازارها دچار جهش قیمتی شد و به بالای مرز پنج میلیون تومان افزایش یافت.

اما از روز 21 اردیبهشت ماه ترمز رشد بازار سکه نیز همانند بازارهای طلا، دلار و بورس کشیده شد.

سکه طرح جدید از آغاز هفته چهارم اردیبهشت ماه به کانال چهار میلیون تومان نزول کرد، اما در میانه هفته در تلاش این فلز گران‌قیمت برای رسیدن به کانال قبلی به نتیجه رسید ولی صعود دوباره سکه به بالای مرز پنج میلیون تومان خیلی طول نکشید.

سکه روند افزایشی خود را در از ابتدای هفته جاری به صورت جدی‌تری دنبال کرد و تا حدود نرخ چهار میلیون و 700 هزار تومان پایین آمد. روندی که پایدار نماند.

قیمت هر عدد سکه امامی در پایان فروردین ماه امسال معادل چهار میلیون و 760 هزار تومان بود که در روز 31 اردیبهشت ماه با 0.2 درصد بازدهی به رقم چهار میلیون و 770 هزار تومان رسید.

با بررسی بازدهی هفتگی بازارها در اردیبهشت ماه سال جاری، دلار بیشترین بازدهی خود را در هفته سوم با 7.7 درصد رشد و کمترین بازدهی را با منفی 4.5 درصد در هفته چهارم رقم زد. دلار در هفته اول و سوم در صدر بازدهی‌ها نسبت به دیگر بازارها قرار داشت.

در این بررسی بورس بیشترین بازدهی را در هفته دوم با هشت درصد رشد و کمترین بازدهی هفتگی را در هفته سوم با منفی چهار درصد به ثبت رساند.

سکه با بازدهی 3.6 درصدی در هفته اول بیشترین بازدهی را از آن خود کرد و کمترین بازدهی این فلز ارزشمند با رقم منفی 4.1 درصد در هفته چهارم رخ داد.

طلای 18 عیار نیز در هفته سوم بازدهی 3.9 درصدی را به ثبت رساند که بیشترین بازدهی این فلز گرانبها نسبت به دیگر هفته‌ها بود، کمترین بازدهی آن نیز با رقم منفی 4.2 درصد در هفته چهارم رقم خورد.

بازارها اردیبهشت

بورس با بازدهی 5.2 درصدی در اردیبهشت ماه، پربازده‌ترین بازار شد.

در بررسی بازدهی بازارها در هفته‌های اردیبهشت ماه جزئیات هفته آخر لحاظ نشده است اما در بازدهی کل ماهانه نوسانات 31 روزه این بازارها در ماه مذکور محاسبه شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.