کد مطلب: ۴۱۲۷۴۹

ضعف چرخه مالی دلایل ضعف بازار خودروی ایران

ضعف چرخه مالی دلایل ضعف بازار خودروی ایران

یک کارشناس خودرو گفت: بخش عمده ای از سود صنعت خودرو همواره در جیب بانک ها رفته، این در حالی است که در دنیا بانک ها در فروش و ارتقای تولید صنعت خودرو نقش مهمی دارند در ایران بانک ها تنها از سود این صنعت بهره مند شدند و همواره خودروسازان نیز مجبور به پرداخت سود بانکی ناشی از معوقات بانکی شده اند.

به گزارش تجارت‌نیور ، کارشناس صنعت خودرو در حاشیه نمایشگاه صنعت قطعه‌سازی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت قطعه‌سازی در ایران قوی‌تر از صنعت خودرو است، گفت: شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی امروز با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند که اگر این مشکل برطرف شود امکان داخلی‌سازی 470 قطعه وارداتی که امروز در مجموع در صنعت خودرو واردات می‌شود وجود دارد.

مجتبی نظری با بیان اینکه دولت سال‌ها از صنعت خودرو استفاده کرده است و امروز باید با حمایت از این صنعت به رشد آن کمک کند، افزود: بخش عمده‌ای از سود صنعت خودرو همواره در جیب بانک ها رفته، این در حالی است که در دنیا بانک ها در فروش و ارتقای تولید صنعت خودرو نقش مهمی دارند در ایران بانک ها تنها از سود این صنعت بهره مند شدند و همواره خودروسازان نیز مجبور به پرداخت سود بانکی ناشی از معوقات بانکی شده اند.

او با تاکید بر اینکه تنها راهکار بازگشت صنعت خودرو به رقابت پذیری حمایت دولت در جهت تامین سرمایه است، گفت: امروز رقابت جهانی در صنعت خودرو بسیار سخت است و تنها شرکت های که از توانمندی بالایی در عرصه محصولات نوآور برخوردار هستند می توانند در بازار سهمی داشته باشند.

در یکسال اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت با فراخوان برای تولید قطعات وارداتی به دنبال کاهش وابستگی صنعت خودرو به واردات بوده است. در حال حاضر این صنعت به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه را از طریق واردات تامین می کنند هزینه تمام شده بالایی دارد و اگر این قطعات به وسیله شرکت های دانش بنیان داخلی تامین شود هزینه تولید کاهش می یابد و به تبع آن می تواند به افزایش تیراژ و عرضه نیز کمک کند؛ حال باید دید در آینده چقدر وزارت صنعت به این هدف دست خواهد یافت.

منبع: موج

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.