کد مطلب: ۳۶۱۰۶۳

یک کارشناس بورسی در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

۴ مولفه اصلی در آینده بازار سهام سال ۹۸

4 مولفه اصلی در آینده بازار سهام سال 98

حمید میرمعینی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: اگر عزم و برنامه‌ای برای ایفای نقش موثرتر موتور محرک تزریق نقدینگی هدفمند در اقتصاد توسط بورس تعریف شود حتی در صورت وجود چالش‌های اقتصادی، می‌توان به جذب بیشتر سرمایه‌گذار و همچنین تامین مالی مناسب بنگاه‌های اقتصادی بورسی و جذابیت بازار سرمایه امیدوار بود.

حمید میرمعینی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص چالش‌های بورس در سال 1398 می‌گوید: ابهامات در خصوص اقتصاد ایران در سال 98 و به تبع آن بازار سهام ، چه به لحاظ تنوع و چه به لحاظ تعدد زیاد بوده و این متغیرها را به دلیل پیچیدگی نمی‌توان، پیش‌بینی کرد. اما با توجه به روند و رفتارهای گذشته و با فرض عدم تغییر اساسی در رفتارهای سیاسی و اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود سال سخت اقتصادی را پیش‌رو داشته باشیم.

وی ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد تولید ناخالص داخلی در سال 1398 نسبت به سال 1397 حدود پنج درصد افت داشته باشد و اقتصاد وارد فاز رکود عمیق خواهد شد و بیکاری و معضلات به تبع آن افزایش می یابد.

میرمعینی می‌افزاید: تورم در سال 1398 به دلیل فزونی عرضه بر تقاضا و همچنین رشد نقدینگی و خلق پول بدون پشتوانه و کسری بودجه افزایش خواهد یافت. بحران بانکی و صندوق‌های بازنشستگی نزدیک خواهد بود. قیمت دلار افزایش می‌یابد و جریان ورودی ارزی با محدودیت شدیدی مواجه خواهد شد.

این کارشناس بورسی با بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سهام درباره آینده بورس و می‌گوید: با توجه به موارد ذکر شده، بازار سرمایه هم تحت تاثیر چهار مولفه اصلی خواهد بود که مهمترین آن تحولات سیاسی بین‌المللی و داخلی بوده، از سوی دیگر برجام، لوایح FATF، تنش‌های منطقه‌ای و تنش‌های داخلی نیز نقاط اصلی تعیین جهت بازار سرمایه در سال 1398 خواهند بود.

او در ادامه عنوان می‌کند: مولفه دوم تاثیرگذار بر بازار سهام، سیاست‌گذاری‌های اقتصادی توسط دولت از جمله تعیین و مدیریت نرخ ارز، کنترل نقدینگی، سیاست‌های پولی تا سیاست‌های پوپولیستی حمایتی، تعیین نرخ بنزین و حامل‌های انرژی و همچنین سیاست راه‌اندازی نهضت سرمایه‌گذاری، همگی قابلیت تغییر در جهت بازار سرمایه را دارند. اما بر اساس روند رفتار گذشته تیم اقتصادی دولت، نمی‌توان چندان خوشبین به تغییرات مثبت از این تیم بود.

میرمعینی می‌گوید: سومین فاکتور تاثیرگذار، قیمت‌های جهانی کالاها، نفت و طلا بوده که می‌تواند بر روند بازار تاثیر بگذارد. تحولات بازارهای جهانی تحت‌تاثیر رفتار اقتصادی آمریکا و چین و اتحادیه اروپا خواهد بود. در صورت توافق آمریکا و چین بر سر تعرفه‌های تجاری به نظر می‌رسد شاهد تغییرات اثرگذار زیادی در بازارهای جهانی نباشیم.

او می‌افزاید: آخرین عامل اثرگذار بر بازار سرمایه نیز به رفتار و برنامه‌های متولیان بورس و اوراق بهادار مربوط می‌شود. چنانچه رفتار معمول گذشته ادامه پیدا کند، این بازار صرفا نقش تبعی از اقتصاد و تحولات سیاسی را ادامه خواهد داد و هیچ نقشی را در اقتصاد ایفا نخواهد کرد و همچنان یک بازار سفته‌بازی در حد بازی با ارقام روی تابلوی بورس خواهد بود.

این کارشناس بازارهای مالی در پایان گفتگو تاکید می‌کند: اگر عزم و برنامه‌ای برای ایفای نقش موثرتر موتور محرک تزریق نقدینگی هدفمند در اقتصاد توسط بورس تعریف شود حتی در صورت وجود چالش‌های اقتصادی، می‌توان به جذب بیشتر سرمایه‌گذار و همچنین تامین مالی مناسب بنگاه‌های اقتصادی بورسی و جذابیت بازار سرمایه امیدوار بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.