کد مطلب: ۵۲۰۲۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونق فروش میوه‌های پلاسیده در مرکز شهر تهران

رونق فروش میوه‌های پلاسیده در مرکز شهر تهران

افزایش قیمت میوه در سال جاری از قدرت خرید بسیاری از مردم کم کرد. برخی از فروشنده‌های مناطق مرکزی تهران از کسادی بازار و نیز فروش میوه‌های مانده و پلاسیده با قیمت کمتر به مردم می‌گویند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق طبق میوه له و پلاسیده در مغازه‌اش مانده، برخی از میوه‌ها دیگر به مرحله کپک زدن رسیده است. فروشنده می‌گوید: «مردم توان خرید ندارند و میوه‌های زیادی روی دستش می‌ماند.» این مغازه اما نه در حاشیه و جنوب شهر که در منطقه متوسط‌نشین تهران است. مغازه‌ای در محدوده کارگر شمالی که حالا از سقوط قدرت خرید مشتریان خود می‌گوید.

همان‌طور که در حال چیدن میوه‌ها در سینی‌های بزرگ است، می‌گوید: «قبلا میوه و سبزی صبح تا عصر نمی‌موند. الان وضعیت طوری است که موجودی سینی‌ها تا شب دست نمی‌خورد. مشتری نیست و میوه‌ها روی دستم می‌مونه. ندارن که بخرن. خودم هم گاهی وقت‌ها می‌بینم همین میوه‌های پلاسیده رو هم نمی‌تونن بخرن و اگر تخفیف زیادی ندهم همین پلاسیده‌ها هم می‌ماند.»

فروشنده ادامه می‌دهد: «مشتری دارم که فقط صیفی جات می‌خرد و خودش هم می‌گوید خیلی وقت است که توان خرید میوه را ندارد.» دو عدد کدو، دو عدد خیار و دو عدد گوجه در کیسه خرید مرد سالخورده‌ای است که بی‌آنکه حرفی بزند فقط به صحبت‌های فروشنده گوش می‌داد.

فروشنده دیگری در حوالی کارگر شمالی هم می‌گوید: «بعد از کرونا و البته این گرونی‌های اخیر رونق بازارمان کم شده است. دیگه دونه‌ای میوه می‌خرند.» تعدادشان هم کم نیست، سفره دلشان را باز می‌کنند و از روزهایی می‌گویند که خریدهای مردم کیلویی بوده نه دانه‌ای!

خراب

بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز از مناطق کارگر شمالی، میدان ولیعصر و بلوار کشاورز نشان از کاهش قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته می‌دهد. مناطقی که تصور می‌شود دغدغه یک کیلوگرم میوه را نداشته باشند و البته همه اینها نشانه‌هایی است از گشترش فقر و نیز جابه جایی طبقه متوسط به طبقه پایین‌تر.

روز گذشته هم تجارت‌نیوز به مقاله محمدجواد صالحی اصفهانی، اقتصاددان ایران پرداخت که در آن به تاثیر تحریم‌های اقتصادی پرداخته است. این اقتصاددان نوشته است: «از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو، نرخ فقر در مناطق روستایی دو برابر شده و در مناطق شهری ۶۰ درصد رشد کرده است. این مساله سبب شده است حدود ۸ میلیون شهروند ایرانی که در «طبقه متوسط» دسته‌بندی می‌شدند، به «طبقه متوسط پایین» بروند.»

افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت میوه

آمارها هم مهر تائیدی است از فشار اقتصادی روی شانه‌های مردم. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ تورم کل کشور بهمن ماه سال ۹۹ بیش از ۳۴ درصد بود. همچنین آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌هد قیمت برخی میوه‌ها نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. به عنوان مثال قیمت پرتقال، سیب و موز در بهمن سال ۹۹ نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب حدود ۱۷۱ درصد، ۱۰۳ درصد و ۱۹۳ درصد افزایش قیمت داشتند.

البته با یک مقایسه ساده قیمت دلار امروز با روزهای ابتدایی سال و نیز سقوط ارزش ریال نتیجه هم چیزی جز این نمی‌توانست باشد. تنگ شدن حلقه اقتصاد بر گردن قشرهای مختلف جامعه از متوسط تا حاشیه نشین. دلار صرافی ملی که ابتدای سال حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان بود و حالا با نوساناتی دارد که به حدود ۲۴ هزار و ۴۴۰ تومان رسیده است.

قدرت خرید مردم کم شده است

صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران به تجارت‌نیوز می‌گوید: «قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته کمتر شده است. از جمله دلایل گرانی میوه طی یک سال گذشته می‌توان به اضافه شدن هزینه حمل و نقل و هزینه جاری کشاورز اشاره کرد.»

او درباره وضعیت بازار میوه در شب عید هم می‌گوید: «وزارت صنعت، معدن و تجارت میوه شب عید را تامین و برای آن برنامه‌ریزی کرده است. در زمینه میوه‌های اصلی مثل پرتقال، سیب و نارنگی مشکلی نخواهد بود و قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باید مرد عمل باشید نه مرد حرف میوه که تولید ملیه چرا با دلار میره بالا

  • ناشناس

    هلاک شدیم بخداتاکی اینجوریه به دادمردم برسیدتوروخدا

  • امیر

    پلاسیده ها وزنشون هم کمتره، طبقه ضعیف، یارانه می گیره، زیرپوشش کمیته هست،بهزیستی، وام با سود کم،حتی برخی مسکن براشون ساختن، ولی قشر کارگران بخصوص ساختمانی های روز مزد وکارمندان، هیچکدوم حتی وام قرض الحسنه ندارن من کارمند گمرک هستم، کارشناس با پانزده سال سابقه، سازمان حاکمیتی که درآمد اختصاص صیش می ره تو جیب دیگران، نه کارمندان با مدرک فوق الیسانس پنج وهفتصد حکمم هست چهارو نهصد دریافتی!!البته دویست وپنجاه وام کسر میشه، وام ده تومنی!! یکو ششصد کرایه خونه می دم!! باید بریم گدایی فقط آدمهایی پولداری سرکار داریم که می تونن با پولشون مارو بخرند,چقدر گوشت، برنج، واکسن، و…یارانه ای آوردن به خدا یه کیلو هم بما نرسید،ما شدیم نوکر آقازاده ها،،موز،انبه و…توروح پدرشون

  • ناشناس

    ایران با این همه ثروت نباید فقیر داشته باشه، هر چی سر مردم میاد بی سوادی و بی کفایتی مدیران و نبود قانون مناسب و قاطع برای متخلفان اقتصادی و تصمیمات اشتباه مدیریتی …….. ایرانی؟؟؟؟!! فقر ؟؟؟؟!!!!! امان از جهل….

  • ناشناس

    به نظرمن اگه اجناس چه خوراک چه پوشاک وغیره ارزان بشوند هم بنفع دولت وهم بنفع مردم هست زیرا قدرت خرید مردم زیادمیشود وهم اقتصاد مملکت بهترمیشود درواقع هم فروشنده بهترجنس خودشو میفروشه هم خریداربهترمیتونه مایحتاج خودشو فراهم بکنه این بودنظرمن وسلام

  • ناشناس

    بابا این همه میوه تر و تازه هست حالا یه ذره گرون تر
    با این حرفا دارید قحطی میارید

  • ناشناس

    سلام به خدا قیمت نهاده های کشاورزی نسبت به گذشته ۳۰۰ درصد بالا رفته حالا این کشاورز چقدر محصولاتش را بفروشه که میوه ها این قدر گرون نشه

  • باران الاهی

    پول نداریم میوه بخریم باید ارزان بشه تا توان داشته باشیم بخریم

  • سنا محیط زاده

    اینا دیگه دارن زیادی خودشونو میزنن به کوچه علی چپ
    خودشون تو برج زندگی میکنن شیکمشونم سیره
    از مردم عادی خبر ندارن که نون خشکم نمیتونن بخر
    والاااا

  • ناشناس

    سلام اقای رییس صنعت ومعدن وتجارت کشور ما فقط تهران نیست که همش از میدان تروبار تهران ونظارت از میدان تهران حرف میزنید بنده یک جانباز هستم وبازنشته با دو فرزندم کار میکنیم ولی خدا شاهد هست نتوانستم یعنی حرات نکردم تا الان حتی یک مرغ بخرم حقوق سه نفر تا پانزدهم ماه دوام نیاورد مدت هاست که یادم رفته میوه چه رنگی وچه شکلی هستند وقتی عروسم بانوه کوچکم به منزل من میاییند خدا شاهد هست دارم از خجالتی که چیزی درمنزل نیست اب میشوم خدا خودش به دادما برسد والسلام