کد مطلب: ۵۱۵۵۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازدهی ۱۱ ماهه بازارهای مالی / پرسودترین بازار امسال کدام بود؟

بازدهی ۱۱ ماهه بازارهای مالی / پرسودترین بازار امسال کدام بود؟

از ابتدای سال جاری تا پایان بهمن ماه، بورس نسبت به سایر بازارهای مالی، بیشترین سود را برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. مسکن نیز با رشد ۲۷ درصدی کمترین میزان رشد قیمتی میان بازارها را تجربه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در ۱۱ ماهه ابتدایی سال جاری بورس پیشتاز سوددهی بوده است. پس از آن نیز به ترتیب سکه، طلا، کالاهای بادوام و دلار بیشترین رشد قیمتی را تجربه کرده‌اند. کمترین بازدهی را هم مسکن با رشد ۲۷٫۶ درصدی داشته است.

بورس

در ابتدای سال شاخص کل بورس حدود نیم میلیون واحد بود اما پنج ماه اول را طوفانی ادامه داد و تا سطح دو میلیون و ۸۰ هزار واحدی نیز پیش رفت.

اما از اواخر مرداد روند نزولی بازار سرمایه آغاز شد، در واقع میتوان عملکرد بورس را از ابتدای امسال به دو بخش پنج ماهه اول با شیب تند افزایشی و پنج ماهه دوم با نزول حدود ۹۰۰ هزار واحدی تقسیم کرد.

در حال حاضر طبق آخرین داده‌های سازمان بورس از عملکرد بازار در روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه، شاخص کل روی سطح یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحدی قرار دارد که نسبت به اول سال رشد ۷۲۵ هزار و ۴۹۷ واحدی (۱۴۱٫۴ درصدی) داشته است.

سکه

قیمت سکه در ۱۰ ماهی که گذشت پنج میلیون و ۸۴۰ هزار تومان گران شده است. در حالی که خریداران سکه در انتهای سال گذشته باید شش میلیون و ۲۸ هزار تومان پرداخت می‌کردند، در حال حاضر باید ۱۱ میلیون و ۸۶۸ هزار تومان برای خرید هر سکه هزینه کنند.

قیمت این فلز ارزشمند در مهر ماه از مرز ۱۶ میلیون تومان نیز عبور کرد اما پس از آن وارد نوسان کاهشی شد.

طلا

قیمت طلا که امسال به ۱٫۵ میلیون تومان نیز رسید، در معاملات آخرین روز بهمن ماه هر گرم آن یک میلیون و ۱۴۰ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

طبق داده‌های شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، در انتهای سال پیش قیمت طلا ۶۰۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود که نشان می‌دهد در ۱۱ ماه گذشته در هر گرم حدود ۵۳۸ هزار و ۳۰۰ تومان( ۸۹٫۳) افزایش داشته است.

کالای بادوام( خودرو و لوازم خانگی)

نگاهی به اطلاعات مرکز آمار ایران در بخش شاخص قیمت مصرف‌کننده اسفندماه نشان می‌دهد که شاخص کالای بادوام در پایان این ماه و آغاز سال جاری در سطح ۳۰۴٫۴ بوده است.

بررسی همین شاخص در پایان بهمن ماه خبر از رشد ۸۱٫۳ درصدی خودرو و لوازم خانگی طی ۱۱ ماهه گذشته می‌دهد. در واقع این شاخص پایان بهمن‌ ماه در سطح ۵۵۲ قرار گرفته است.

دلار

دلار نیز همانند سه بازار قبلی دوره‌ای به اوج قیمت خودش رسید و از مرز ۳۰ هزار تومان عبور کرد اما حالا عقب نشسته است.

طبق نرخ‌های اعلامی صرافی ملی، قیمت دلار در پایان سال گذشته ۱۴ هزار و ۹۰۳ تومان اعلام می‌شد، اما با رشد ۱۰ هزار و ۲۶۸ تومانی تا روز آخر بهمن ماه به نرخ ۲۵ هزار و ۱۷۱ تومان رسیده است.

مسکن

مسکن با اختلاف فاحشی در ۱۱ ماه گذشته از سایر بازار عقب مانده است.

پایان بهمن شاخص قیمت مسکن به ۲۱۶٫۶ رسید. این درحالی است که سال را با شاخصی در سطح ۱۶۹٫۷ آغاز کرده بود.

بنابراین مسکن از آغاز فروردین تا پایان دومین ماه زمستان ۲۷٫۶ درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است.

11 ماهه 1

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ترهوووووووو

  • ناشناس

    بیت کوین و ارز های دیجیتال پرسودترین بازار امسال بودند

  • بهرام

    بله بورس پرسود ترین بازار بود واسه دولت، نه مردم
    بله با فریب عوام خیلی بیشتر از اینا میشه سود کرد

  • W

    تا زمانی که بیتکوین رشد شارپی کنه هیچ نقدینگی وارد بورس نمی شه!
    هر وقت بیتکوین اصلاح کرد همه میان بورس!داداش کل کله گنده ها جمع کردن رفتن بیتکوین گرفتن حتی واسه نوسان هم سراغ بورس نمی یان…
    رشد بورس زمانی خواهد بود که بیتکوین یا اصلاح کنه یا ثبات پیدا کنه و دیگه شارپی بالا نره…

  • ناشناس

    کجا بورس بیشترین بازدهی داشته فقط برای دولت داشت مردم بدبخت کرد چه خبره ۷ ماهه تموم نمیشه ریزش