کد مطلب: ۴۰۲۳۵۵

بازنشستگان به پاداش رسیدند

بازنشستگان به پاداش رسیدند

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این هفته برای تسویه پاداش بازنشستگی فرهنگیان ۲۲ هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال و برای دانشگاهیان ۷۸۵ میلیارد ریال پرداخت شد.

اسم کوچکش حسین است و در آستانه 51 سالگی. تا سال گذشته دبیر یکی از دبیرستان‌های تهران بوده و حالا، بازنشسته است. حسین، می‌گوید «چند ماهی منتظر پاداش بازنشستگی‌اش بوده تا به یک زخم زندگی اش بزند. اکنون قرار است این پول را بگیرد و چاله چوله‌های زندگی‌اش را پر کند». داستان حسین، داستان زندگی این روزهای خیلی از فرهنگیان و دانشگاهیان کشور است که بعد از ماه‌ها انتظار، سرانجام پاداش بازنشستگی خود را می‌گیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از امروز پاداش بازنشستگی تا سال 97 تمام فرهنگیان و دانشگاهیان پرداخت و تسویه می‌شود که خبر خوبی برای این گروه از اقشار فرهنگی جامعه است. قول آن را محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش داده است.

از تخصیص‌ها تا

رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این باره می‌گوید: «این هفته برای تسویه پاداش بازنشستگی فرهنگیان ۲۲ هزار و ۴۲۵ میلیارد ریال (معادل 2 هزار و 242 میلیارد و 500 میلیون تومان) و برای دانشگاهیان ۷۸۵ میلیاردریال (معادل 78 میلیارد و 500 میلیون تومان) پرداخت شد».

محمدباقر نوبخت این موضوع را روز جمعه در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت و تصاویری از جدول‌های تخصیص، پرداخت و تسویه پاداش بازنشستگی فرهنگیان، دانشگاهیان، دستگاه‌های استانی و ۳۴ دستگاه ملی ارائه کرد. نوبخت در بخشی از اظهارات خود نوشته است: «علاوه بر آن (پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی و دانشگاهی)، برای تسویه پاداش بازنشستگان ۳۴ دستگاه ملی دیگر قریب به ۲۳۰۰ میلیاردریال (230 میلیارد تومان) و برای دستگاه‌های ۳۱ استان نیز ۴۴ میلیاردریال (4 میلیارد و 400 میلیون تومان) افزایش بودجه به آنها تخصیص یافت».

زمان پرداخت پاداش بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی

دوشنبه گذشته، رئیس سازمان برنامه و بودجه در همین صفحه نوشته بود که نیمی از پاداش بازنشستگان سال ۹۷ هفته اول شهریوماه پرداخت شد و بقیه پاداش بازنشستگان شامل فرهنگیان، دانشگاهیان و سایر ادارات دولتی تا پایان هفته جاری به طور کامل تسویه و پرداخت خواهد شد.اکنون نوبخت قول پرداخت پاداش بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی را در آینده نزدیک داده است.

افزایش حقوق بازنشستگان و فرهنگیان در سال 97

مرکز اطلاع‌رسانی سازمان برنامه و بودجه اخیرا گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد بر اساس اطلاعات مستند، درصد افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۱ درصد بوده و این رقم در سال ۱۳۹۲برابر ۱۵ درصد بود. درباره حقوق فرهنگیان در سال ۱۳۹۷ نیز آمارها نشان می‌دهد که سال گذشته به نسبت سال ۱۳۹۲، این حقوق 2.6 برابر افزایش یافته و به سه میلیون و دویست هزار تومان رسیده است.

پاداش؛ موضوع مهم آموزش و پرورش

یکی از مهم‌ترین چالش‌های مالی وزارت آموزش و پرورش پاداش بازنشستگی فرهنگیان است و مدیرکل بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز اخیرا این موضوع را به زبان آورده بود. به گزارش فارس، مهرداد خان‌ماکو می‌گوید که آموزش و پرورش بزرگ‌ترین نهاد آموزشی کشور است؛ ولی سهم آن از بودجه کم است و 98.2 درصد بودجه وزارت آموزش و پرورش نیز صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود. به‌گفته وی، پاداش پایان خدمت سال ۹۷ بازنشستگان فرهنگی بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است و بخشی از بدهی‌ها متعلق به پاداش بازنشستگی سال 96 است.

رتبه‌بندی معلمان نیز موضوع مهم دیگری است که وزارت آموزش و پرورش امیدوار است بتواند در سال‌ جاری با تکیه بر بودجه 1398 آن را اجرایی کند. خان‌ماکو، بزرگ‌ترین مانع موجود را تحریم‌های ظالمانه امریکا می‌داند که باعث شده است بودجه کشور انقباضی باشد و اجازه اصلاح شرایط را ندهد. این موضوع را از زبان «حسین» تازه بازنشسته نیز شنیدیم. او می‌گوید در تاخیر دریافت پاداش بازنشستگی‌اش بیشتر از همه، تحریم‌ها را مقصر می‌داند. تحریم‌هایی که فقط زندگی مردم عادی را هدف گرفته است. با وجود این دولت و مجلس شورای اسلامی مساله حقوق و پاداش مشاغل تأثیرگذاری نظیر فرهنگیان و دانشگاهیان را در اهم برنامه‌های خود گذاشته‌اند و معتقدند که باید با مدیریت صحیح اجازه اجحاف در حقوق این اقشار داده نشود.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.