کد مطلب: ۳۴۲۹۸۱

اویل‌پرایس بررسی کرد:

بازگشت نفت به کانال ۶۰ دلار

بازگشت نفت به کانال 60 دلار

بازار نفت با شروع سال نو میلادی بار دیگر روند صعودی به خود گرفته و طی هفته گذشته قیمت نفت در مقایسه با ماه دسامبر حدود 20 درصد افزایش یافت. هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته با قمیت 60.48 دلار معامله شد.

بازار نفت با شروع سال نو میلادی بار دیگر روند صعودی به خود گرفته است. طی هفته گذشته قیمت نفت در مقایسه با ماه دسامبر (آخرین ماه سال 2018) حدود 20 درصد افزایش یافت؛ به‌گونه‌ای که قیمت هر بشکه نفت خام برنت در ساعات پایانی روز پنجشنبه به بیش از 63 دلار رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، به نظر می‌رسد نگرانی‌ها مبنی بر کاهش تقاضای جهانی برای نفت از میان رفته و بازار متقاعد شده که کشورهای امضاکننده توافق کاهش تولید، به تعهدات خود پایبند خواهند ماند و این مسئله می‌تواند بر قیمت نفت تاثیرگذار باشد.

تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان و متحدان غیراوپکی آنها به رهبری روسیه از ابتدای ماه جاری میلادی (ژانویه) تولید خود را در مجموع 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهند و به عقیده تحلیلگران مورگن‌استنلی، مشاهده تاثیرات این کاهش تا حدی زمان‌بر است.

800 هزار بشکه از این میزان کاهش بر عهده کشورهای اوپک و 400 هزار بشکه بر عهده کشورهای غیراوپکی است. گزارش‌ها اما نشان می‌دهد که عربستان سعودی در ماه ژانویه به تنهایی 800 هزار بشکه از تولید خود را در مقایسه با نوامبر -دو ماه قبل از آن- کاهش داده است.

روز گذشته هر بشکه نفت خام برنت با 1.95 درصد کاهش، با قیمت 60.48 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با 1.90 درصد کاهش، 51.59 دلار رسید.

مورگن استنلی که پیش‌تر قیمت نفت در سال 2019 را حدود 69 دلار پیش‌بینی کرده بود، بار دیگر چشم‌انداز خود را تغییر و به 61 دلار کاهش داده است. علی‌رغم کاهش چشم‌انداز این موسسه ارائه‌دهنده خدمات مالی، بازار نفت شاهد بهبود بوده است. به عقیده تحلیلگران این موسسه، در سال 2018، حدود 600 هزار بشکه مازاد تولید وجود داشت اما به نظر می‌رسد با افزایش تقاضا در سال 2019، اوضاع در مقایسه با سال گذشته بهبود یابد. در سال جاری میلادی تقاضا برای نفت حدود 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد و این در حالی است که کاهش عرضه اوپک و غیراوپک 1.6 میلیون بشکه خواهد بود که این روند می‌تواند به تعادل در بازار نفت بینجامد.

با این حال، پیش‌بینی قیمت نفت باز هم دشوار است. با تصمیم اوپک برای کاهش و به دنبال آن افزایش قیمت، تولیدکنندگان شیل بار دیگر تولید خود را افزایش می‌دهند که این روند، به کاهش قیمت می‌انجامد. در حال حاضر، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سال 2020، تولید شیل آمریکا حدود دو تا سه میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد که در این صورت، اوپک ناچار خواهد بود تولید خود را باز هم کاهش دهد.

از سوی دیگر، معافیت‌های نفتی که از سوی آمریکا به هشت مشتری اصلی نفت ایران اعطا شده، در ماه می 2019 -اردیبهشت‌ماه- منقضی می‌شود. هنوز مشخص نیست که مقامات آمریکایی چه سیاستی را در پیش‌ خواهند گرفت. اگر ترامپ دیگر معافیتی به کشورهای خریدار نفت ایران ندهد، کاهش عرضه ایران به بازار جهانی، افزایش بیشتر قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت. در غیر این صورت، افزایش صادرات نفت ایران ممکن است از بالا رفتن قیمت‌ها جلوگیری کند.

غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه، در گفتگو با دنیای اقتصاد، پیش‌بینی کرده است که معافیت نفتی مشتریان ایران تمدید خواهد شد. او می‌گوید: ارزیابی من این است که همه کشورهایی که معافیت دریافت کرده‌اند، در دوره دوم هم درخواست‌شان رد نخواهد شد، چون نیازهای آنها در این دوره کوتاه قابل جبران نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.