کد مطلب: ۷۵۷۵۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آنچه تاکنون از بالن جاسوسی چین در آمریکا می‌دانیم

آنچه تاکنون از بالن جاسوسی چین در آمریکا می‌دانیم

نیروی هوایی آمریکا روز شنبه یک بالون از سمت چین که چند روز بر فراز محدوده هوایی ایالات متحده پرواز می‌کرد؛ به عنوان یک بالن جاسوسی منهدم کرد. چین جاسوسی بودن بالن را رد کرده است و آن را یک اشتباه خوانده است. نهادهای مختلف آمریکا در حال جمع‌آوری قطعات باقی‌مانده این بالن و حسگرهای آن برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در خصوص هدف و داده‌های ذخیره شده آن هستند. مقامات ایالات متحده معتقدند حتی اگر این بالن حاوی هیچ سلاحی نبوده باشد باز هم از نظر بار اطلاعاتی برای ایالات متحده یک تهدید محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بالن سفید بزرگی که این هفته در سراسر حریم هوایی ایالات متحده حرکت کرد و روز شنبه توسط نیروی هوایی این کشور بر فراز اقیانوس و در حال پخش زنده تلویزیون به عنوان یک بالن جاسوسی سرنگون شد، یک گرداب دیپلماتیک به راه انداخت و در رسانه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت.

به نقل از وبسایت هافینگتون پست ، چین اصرار دارد که این بالن فقط یک هواناو غیرنظامی بوده است که عمدتاً برای تحقیقات هواشناسی استفاده می‌شود و به دلیل وزش باد از مسیر خود منحرف شده است. چین می‌گوید این بالن قابلیت‌های خود فرمان محدودی داشته و به اشتباه وارد محدوده هوایی ایالات متحده شده است. این کشور همچنین تهدید به اقدامات بیشتر کرد.

وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای پس از سرنگونی این بالن، استفاده از زور توسط ایالات متحده را یک واکنش افراطی آشکار و نقض جدی رویه بین‌المللی دانست. در ادامه این بیانیه آمده است: «چین قاطعانه از حقوق و منافع قانونی شرکت مربوطه حمایت خواهد کرد و در عین حال این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که اقدامات بعدی را در پاسخ به آن انجام دهد».

ایالات متحده معتقد است این یک بالن جاسوسی چینی بوده است. حضور این شیء، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه را بر آن داشت تا سفر آخر هفته خود به چین را که با هدف کاهش تنش‌ها بین دو کشور برنامه‌ریزی شده بود، لغو کند. پنتاگون می‌گوید این بالن که حامل حسگرها و تجهیزات نظارتی و مانورپذیر بوده، نشان داد که می‌تواند مسیر خود را تغییر دهد.

این بالن در مناطق حساس مونتانا که کلاهک‌های هسته‌ای در آن قرار دارند، گشت زد و ارتش را به انجام اقداماتی برای جلوگیری از جمع‌آوری اطلاعات سوق داد. یک جت جنگنده نیروی هوایی آمریکا بعدازظهر شنبه این بالن را در سواحل کارولینا ساقط کرد.

جزئیات بالن جاسوسی چینی

پنتاگون و دیگر مقامات ایالات متحده می‌گویند این بالن جاسوسی چینی که به اندازه سه اتوبوس مدرسه بود و در ارتفاع حدود 18 هزار و 600 متری به سمت شرق آمریکا حرکت می‌کرد، برای نظارت و جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌شد، اما جزئیات کمی از آن را ارائه کردند.

مقامات دفاعی و نظامی ایالات متحده روز شنبه گفتند که بالن در 28 ژانویه وارد منطقه دفاع هوایی ایالات متحده در شمال جزایر آلیوتی شد و در 30 ژانویه در سراسر آلاسکا حرکت کرد و به حریم هوایی کانادا در قلمروهای شمال غربی وارد شد و روز بعد به عقب بازگشت و مجددا وارد قلمرو ایالات متحده بر فراز شمال آیداهو شد. مقامات آمریکایی به شرط ناشناس ماندن درباره این موضوع حساس صحبت کردند.

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن برای اولین بار روز سه‌شنبه در جریان این بالن جاسوسی قرار گرفت. وزارت امور خارجه گفت که عصر چهارشنبه بلینکن و معاون وزیر «وندی شرمن» با مقام ارشد چینی مستقر در واشنگتن در خصوص این موضوع گفتگو کردند.

در اولین بیانیه عمومی ایالات متحده، ژنرال سرتیپ «پت رایدر»، دبیر مطبوعاتی پنتاگون، عصر پنجشنبه گفت که این بالن یک تهدید نظامی یا فیزیکی نبوده است که تصدیقی بر عدم حمل سلاح توسط آن بود. ژنرال بازنشسته ارتش «جان فراری»، یکی از اعضای مهمان در موسسه «امریکن انترپرایز» گفت، حتی اگر بالن مسلح نبوده باشد، برای ایالات متحده خطر به همراه داشت.

او گفت که خود این پرواز می‌تواند برای آزمایش توانایی آمریکا در تشخیص تهدیدات وارده و یافتن نقاط ضعف در سیستم هشدار دفاع هوایی این کشور مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ممکن است به چینی‌ها این امکان را داده باشد که انتشارات الکترومغناطیسی را حس کنند که می‌تواند به آنها در درک نحوه ارتباط سیستم‌های تسلیحاتی مختلف ایالات متحده کمک کند.

سرنگونی با یک شلیک

روز چهارشنبه، بایدن به ارتش اجازه داد تا به محض اینکه بالن جاسوسی در مکانی قرار گرفت که خطری برای غیرنظامیان نداشته باشد، آن را ساقط کند. با توجه به اندازه و ارتفاع زیاد آن، انتظار می‌رفت که میدان پخش زباله حسگرهای بالن و تکه‌های آن تا کیلومترها گستردش یابد.

در ساعت 2:39 بعد از ظهر روز شنبه به وقت آمریکا، هنگامی که بالن در حدود 11 کیلومتری از سواحل کارولینای جنوبی در حریم هوایی ایالات متحده پرواز می‌کرد، یک جت جنگنده F-22 از پایگاه نیروی هوایی لنگلی ویرجینیا، یک فروند AIM-9X Sidewinder را به داخل آن شلیک کرد. Sidewinder یک موشک کوتاه برد است که توسط نیروی دریایی و نیروی هوایی عمدتاً برای درگیری‌های هوا به هوا استفاده می‌شود، این موشک حدود 3 متر طول و حدود 90 کیلوگرم وزن دارد.

جمع‌آوری قطعات بالن جاسوسی

در حالی که بالن تخلیه شده به آرامی به سمت پایین می‌رفت، کشتی‌های نیروی دریایی ایالات متحده قبلاً وارد شده بودند و منتظر جمع‌آوری زباله‌ها بودند. همچنین FAA و گارد ساحلی برای پاکسازی فضای هوایی و آبی وارد عمل شدند.

به گفته مقامات آمریکایی، زمانی که بالن در آب سقوط کرد، میدان زباله حداقل 11 کیلومتر امتداد داشت و در عمق 14 متری آب فرو رفت. این عمق، بازیابی قطعات بسته حسگر و سایر قسمت‌هایی که ممکن است قابل بازیابی باشند را آسان‌تر می‌کند. مقامات گفتند که از ناوشکن‌ها گرفته تا کشتی‌ها و رزمناوها و حتی اف‌بی‌آی برای جمع‌آوری قطعات این بالن و اطلاعات آن حضور دارند.

در مورد ارزش اطلاعاتی، مقامات آمریکایی گفتند که سفر بالن بر فراز ایالات متحده چندین روز به کارشناسان فرصت داد تا آن را تجزیه و تحلیل کنند، داده‌های فنی جمع‌آوری کنند و اطلاعات زیادی درباره چیستی و چگونگی کار آن و اینکه چرا چین ممکن است از چنین تجهیزاتی استفاده کند؛ بدست آورند.

تاریخچه بالن جاسوسی

بالن جاسوسی پدیده جدیدی نیست و تاریخ آن به قرن‌ها قبل بازمی‌گردد، اما در جنگ جهانی دوم بیشتر مورد استفاده قرار گرفت.
مقامات آمریکایی روز شنبه گفتند که بالن‌های مشابه چینی حداقل سه بار در دولت ترامپ و یک بار دیگر در دولت بایدن، برای مدت کوتاهی از قاره آمریکا عبور کردند اما هیچ یک به این اندازه طول نکشید.

در طول جنگ جهانی دوم، ژاپن هزاران بالن هیدروژنی حامل بمب را پرتاب کرد و صدها مورد آن از ایالات متحده و کانادا سر درآوردند. اکثر این بالن‌ها بی‌اثر بودند، اما یکی از آنها کشنده بود و در ماه مه 1945، شش غیرنظامی با انفجار یکی از این بالن‌ها، که آن را روی زمین پیدا کرده بودند، جان خود را از دست دادند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.