کد مطلب: ۷۵۷۳۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

احتمال درگیری نظامی چین و آمریکا چقدر است؟

احتمال درگیری نظامی چین و آمریکا چقدر است؟

یکی از ژنرال‌های ایالات متحده در یادداشتی احتمال درگیری نظامی چین و آمریکا را بالا اعلام کرد. اما تمام مقامات این کشور با چنین نظری موافق نیستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ارتش ایالات متحده یک بالن مشکوک به جاسوسی چین را در سواحل کارولینای جنوبی، یک هفته پس از ورود به حریم هوایی ایالات متحده و آغاز یک عملیات جاسوسی که وخامت روابط بین چین و آمریکا را افزایش داد، سرنگون کرد.

جو بایدن روز شنبه گفت که دستوری برای فرود آوردن بالون در روز چهارشنبه صادر کرده است، اما پنتاگون توصیه کرده است که منتظر بمانند تا این کار در آب‌های آزاد انجام شود تا از غیرنظامیان در برابر سقوط زباله به زمین محافظت شود.

در همین رابطه، یک ژنرال آمریکایی، در یادداشتی که به تاریخ ۱ فوریه اما روز جمعه منتشر شد، به احتمال وقوع جنگ میان چین و آمریکا در دو سال آینده اشاره کرد. ژنرال مایک مینیهان، که ریاست فرماندهی تحرک هوایی را بر عهده دارد، به رهبری تقریباً ۱۱۰ هزار عضو آن نامه نوشت: «حسم به من می‌گوید که در سال 2025 خواهیم جنگید.

در پی انتشار این یادداشت، یکی از جمهوری‌خواهان ارشد کنگره ایالات متحده نیز می‌گوید که احتمال درگیری با چین بر سر تایوان بسیار زیاد است.

به نقل از الجزیره ، مایکل مک کال، رئیس جدید کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز یکشنبه به فاکس نیوز گفت: امیدوارم ژنرال مینیهان اشتباه کند، اما فکر می‌کنم حق با اوست. نظرات ژنرال مینیهان نماینده نظرات پنتاگون نیست، اما نشان‌دهنده نگرانی بالاترین سطوح ارتش ایالات متحده در مورد تلاش احتمالی چین برای اعمال کنترل بر تایوان است که پکن آن را قلمرو خود می‌داند.

مینیهان نوشت: هم ایالات متحده و هم تایوان انتخابات ریاست‌جمهوری را در سال 2024 برگزار خواهند کرد که به طور بالقوه فرصتی برای اقدام نظامی چین ایجاد می‌کند. از آنجایی که چین نتوانست کنترل تایوان را بدون خونریزی در دست بگیرد، به نظر من تهاجم نظامی را در نظر خواهد گرفت. مک کال گفت: ما باید برای این کار آماده باشیم. او دولت دموکرات جو بایدن را به خروج بی‌رویه از افغانستان متهم کرد و پیش‌بینی کرد که عدم حضور ایالات متحده در منطقه باعث ضعف می‌شود، که می‌تواند جنگ چین و آمریکا را محتمل‌تر کند.

مک کال گفت: احتمال اینکه ما شاهد درگیری با چین، تایوان و اقیانوس آرام باشیم بسیار زیاد است. کاخ سفید از اظهار نظر در مورد سخنان مک کال خودداری کرد.

مخالفان احتمال درگیری چین و آمریکا

آدام اسمیت، نماینده ارشد دموکرات در کمیته نیروهای مسلح مجلس، گفت که با ارزیابی مینیهان مخالف است. اسمیت، امروز یکشنبه به فاکس نیوز گفت که جنگ چین و آمریکا «نه تنها اجتناب‌ناپذیر نیست، بلکه بسیار بعید است. ما در چین وضعیت بسیار خطرناکی داریم. اما من فکر می‌کنم که ژنرال ها باید در مورد هشدار جنگ بسیار محتاط باشند. امر اجتناب ناپذیر همین احتیاط است».

اسمیت گفت: ایالات متحده باید در موقعیتی باشد که چین را از اقدام نظامی علیه تایوان منصرف کند، اما من کاملاً مطمئن هستم که اگر رویکرد درستی در پیش بگیریم، می‌توانیم از این درگیری جلوگیری کنیم.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در اوایل این ماه گفت که او به شدت تردید دارد که افزایش فعالیت نظامی چین در نزدیکی تنگه تایوان نشانه حمله قریب‌الوقوع پکن به این جزیره و درگیری نظامی چین و آمریکا باشد. روز شنبه، یک مقام پنتاگون گفت که اظهارات ژنرال مینیهان، نماینده دیدگاه وزارتخانه در مورد چین نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.