خبر مهم:

کد مطلب: ۶۱۸۸۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران ارزی ترکیه به پایان می‌رسد؟

بحران ارزی ترکیه به پایان می‌رسد؟

لیر ترکیه نوسان‌ زیادی را تجربه کرده است. برخی کارشناسان بازارهای مالی از حدس زدن آنچه در آینده رخ می‌دهد ناامید شده‌اند. آیا بحران ارزی ترکیه به پایان می‌رسد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز پنج‌شنبه ۳۰ دی ماه قیمت لیر ترکیه به دو هزار و ۴۰۰ تومان رسید و نسبت به روز گذشته افزایش ۲٫۵ درصدی را تجربه کرد.

جلسه کمیته سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه قرار است امروز برگزار شود. تقریباً همه ۱۷ اقتصاددانی که در نظرسنجی فورکس هابر شرکت کردند، پیش‌بینی می‌کنند که نرخ بهره روی عدد ۱۴ درصد ثابت بماند.

اما نیمی از اقتصاددانان نرخ بهره را پیش‌بینی نکرده‌اند. آیا دولت ترکیه در مواجهه با تورم و افزایش قیمت به استراتژی کاهش نرخ بهره پایبند می‌ماند؟

لیر آسیب‌پذیرتر می‌شود؟

اوزلم دریچی سنگول، شریک موسس گروه مشاوره اقتصادی Spinn Consulting، می‌گوید: نرخ‌های بهره باید به میزان قابل توجهی افزایش یابد تا تورم را مهار کند، اما سناریوی موردی من این است که بانک مرکزی برعکس عمل کرده و کاهش نرخ‌ها را پس از سه ماه اول، از سر می‌گیرد.

وی پیش‌بینی کرد که نرخ بهره بانکی در ترکیه تا پایان سال به ۹ درصد می‌رسد. همچنین احتمالا بانک‌مرکزی کنترل تورم را قربانی تحریک رشد بالا کرده و «لیر را آسیب پذیرتر می‌کند.»

سرمایه‌گذاران در خصوص طرح جدید سپرده‌گذاری وابسته به ارز دولتی که پس از سقوط لیر در ۲۰ دسامبر اعلام شد، اطمینان کامل ندارند.

بر اساس این طرح، پس‌اندازکنندگان می‌توانند برای هر بار کاهش ارزش لیر، غرامت دریافت کنند.

هدف طرح این است که افراد و شرکت‌هایی که ثروت خود را به دلار آمریکا ذخیره کرده‌اند، به سمت ارز ملی هدایت شوند.

حمایت از کاهش نرخ بهره

نورالدین نباتی، وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه هفته گذشته به بلومبرگ گفت: «تا چهارشنبه شب گذشته، بیش از ۳۰۰ هزار شهروند ترکیه بیش از ۱۲۶ میلیارد لیر (۹.۲ میلیارد دلار) را در بانک های ترکیه سرمایه‌گذاری کرد‌اند که حدود ۱۵ درصد از مجموع حساب‌های ارزهای خارجی است.»

او از توقف کاهش نرخ بهره حمایت کرد و توضیح داد: «به نظر من باید منتظر ماند و دید در ژانویه، فوریه و مارس چه اتفاقی می‌افتد».

تولگا داگلاراوغلو، اقتصاددان ترک نیز، خاطرنشان می‌کند: «پرو نیز با چنین طرحی موفق بوده، اما برخلاف ترکیه، این طرح با سیاست‌های پولی سخت‌تری همراه بوده است.»

سقوط لیر در پایان سال گذشته میلادی، قیمت تمام شده کالاهای وارداتی را بالا برد و به دنبال آن یک سری حرکات تورمی دیگر، از جمله افزایش ۵۰ درصدی حداقل دستمزد و افزایش قابل توجه قیمت بنزین، برق و گاز رخ داد.

اقتصاددانان در حال حاضر تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی را در سال ۲۰۲۲ برای ترکیه، پیش‌بینی می‌کنند.

آخرین اخبار بازار لیر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    قیمت سکه طرح قدیم رو میخوام بدونم