کد مطلب: ۲۸۹۳۹۷

یک کارشناس مسائل ایران و ترکیه مطرح کرد:

اتفاقات جدیدی که در ترکیه رخ داده است/رکورد بی‌سابقه ۷ لیر در مقابل یک دلار

اتفاقات جدیدی که در ترکیه رخ داده است/رکورد بی‌سابقه 7 لیر در مقابل یک دلار

در حالی که طی شش ماه نخست سال 2018، ارزش پول ترکیه حدود 30 درصد سقوط کرده، نرخ دلار در ترکیه امروز به رکورد بی‌سابقه هفت لیر در مقابل یک دلار رسید.

نرخ دلار در ترکیه امروز به رکورد بی‌سابقه هفت لیر در مقابل یک دلار رسید و کارشناسان اقتصادی ترکیه این رقم را یک بحران ارزی در ترکیه قلمداد می‌کنند.

دکتر سیدجلال ابراهیمی، کارشناس مسائل ترکیه و مدیر مرکز مطالعات ایران و ترکیه در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد: در شش ماه نخست سال 2018، ارزش پول ترکیه حدود 30 درصد سقوط کرده است.

وی افزود: به نوشته روزنامه استار، اردوغان اهداف 100 روزه کابینه خود را در حوزه اقتصادی با توجه به شرایط جدیدی ارزی اعلام کرد. از جمله این اهداف، هدایت نزدیک به 40 میلیارد لیر ترک به حساب ویژه سالانه است که بتواند در سال، چهار میلیارد لیر ترک از بهره آن برای شرایط جدید استفاده کند. با توجه به اهداف تعیین‌شده برای رسیدن به 30 میلیارد دلار تبادل تجاری میان دو کشور ایران و ترکیه، زمینه‌های ایجاد تسهیلات تجاری بین دو کشور بیش از پیش چشمگیر است. این در حالی است که به دنبال ملاقات آقای واعظی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران، تمهیداتی در این مورد در نظر گرفته شده است.

ابراهیمی در ادامه گفت: بعضی شرکت‌های ترک در حال حاضر بیش از دو میلیارد دلار در کشور ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند. ضرورت دارد، دولت ایران هم در زمینه سرمایه‌گذاری ترک‌ها بررسی و تعامل بیشتری انجام دهد. کاهش ارزش لیر در مقابل دلار به رقم بی‌سابقه هفت لیر در مقابل یک دلار به دنبال تنش اخیر میان آنکارا و واشینگتن بر اساس محکومیت کشیش آمریکایی است که شوک به بازار ترکیه وارد کرده است.

اوایل سال جاری، قیمت هر دلار 3.75 لیر در مقابل یک دلار بود. البته نرخ یورو هم به دنبال این بحران، از 5.6 لیر در مقابل یک یورو به 7.7 لیر رسیده است.

او در ادامه اظهار کرد: در حالی که دولت افزایش نرخ سود بانکی را برای تثبیت لیر در نظر گرفته است، گوکچه سلیک، کارشناس مسائل فاینانس در ترکیه اعلام کرده که افزایش نرخ بهره برای مقابله با بحران ارزی کافی نیست. این کارشناس همچنین گفته است که فشار تحریم عملکرد خوبی را در مورد افزایش نرخ سود ندارد. بحران ارزی تنها حاصل تحریم‌ها نیست و در مقایسه جابجایی نرخ دلار در مقابل ریال و نرخ دلار در مقابل لیر، پزوی آرژانتین و کرون سوئد طی سال جاری، بدترین عملکرد را در میان ارزهای جهان داشته‌اند.

از جمله دلایل سقوط ارزش ارزها تنها تشدید تحریم‌های آمریکا برای ایران و ترکیه نیست. این تحریم‌ها علیه روسیه هم اعمال شده و از سوی دیگر، تقاضای بالای دلار در حوزه کشورهای آسیایی و اروپایی، ناشی از نگرانی‌هایی است که نسبت به کاهش صادرات نفت وجود دارد.

اردوغان نوسانات ارزی را یک مساله بین‌المللی می‌داند و ابراهیمی هم به این مساله معتقد است که تجارت جهانی و روی آوردن بازار جهانی برای خرید دلار بر این بحران ارزی تاثیرگذار بوده است.

این در حالی است که ابراهیمی، کارشناس مسائل ترکیه و حوزه مطالعات دریای مدیترانه بر این باور است که تنها راه خروج از این بحران، ادامه تجارت با پول‌های ملی میان‌ کشورهای ترکیه، روسیه، چین و ایران است. به گفته او، این چهار کشور با بازاری که بیش از دو میلیارد نفر را در خود جای داده، می‌توانند مبادلات تجاری با ارزهای ملی یا از طریق پایاپای را داشته باشند و به این ترتیب از بحران ارزی موجود بکاهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.