فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۰۳۰۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

گزارش فصلی وضعیت بازار کار منتشر شد؛ ۱۰ میلیون تقاضا در تابستان ارسال شده است

شفافیت‌بخشی به داده‌های موجود اولین و مهم‌ترین هدف است

گزارش فصلی وضعیت بازار کار منتشر شد؛ 10 میلیون تقاضا در تابستان ارسال شده است

در یک سال اخیر بیش از ۱۵۰ هزار نفر موفق به استخدام در سازمان دلخواه خود شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۴۴ هزار موقعیت شغلی در شهر‌های بسیاری باز است.

به گزارش تجارت نیوز،

گزارش فصلی بازار کار در سالن شورای دانشکده مکانیک دانشگاه شریف معرفی و بررسی شد. این گزارش به صورت همزمان با این نشست منتشر شد. جاب‌ویژن توانسته در پنج سال اخیر در بین پلتفرم‌های تخصصی این حوزه سهم بازار خود را به بالای ۵۷ درصد برساند. طبق آمار کلی تعداد سازمان‌های همکار با جاب‌ویژن حدوداً ۱۰۰ هزار سازمان احراز هویت شده و طرف دیگر کارجویان در یک سال اخیر ۴۰ میلیون بار رزومه ارسال شده است. برآوردها نشان می‌دهد در یک سال اخیر بیش از ۱۵۰ هزار نفر موفق به استخدام در سازمان دلخواه خود شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۴۴ هزار موقعیت شغلی در شهر‌های بسیاری باز است.

بهبود وضعیت بازار کار می‌تواند تاثیرات متعددی داشته باشد

رشد اقتصادی و افزایش کیفیت زندگی؛ بهبود بازار کار در دو حوزه فردی و جمعی موثر خواهد بود

تمرکز بر بهبود بازار کار می‌تواند عاملی موثر در کیفیت زندگی فرد و خانواده باشد. افزایش درآمد و امنیت مالی، افزایش کیفیت زندگی و شادریستی و دسترسی به فرصت‌های رشد شخصی از مسائلی‌ است که در حوزه فردی کمک خواهد کرد. در حوزه وضعیت جامعه هم بهبود بازار کار می‌تواد باعث کاهش بیکاری و موجب رشد اقتصادی شود. کاهش فقر و ارتقای کیفیت زندگی عمومی و در نهایت ایجاد همبستگی از پیامد‌های این کنش است. شاید همین مسائل است که رفع موانع موجود در بازار کار را ضروری می‌سازد.

مسئولیت اجتماعی جهت‌ساز برای رسیدن به شرایطی بهتر است

به شکل کلی عدم شفافیت داده‌ها، حقوق‌های غیرمنصفانه، کمبود مهارت نیروی کار و تحصیلات نامناسب و به طور خاص مسائل مربوط به زنان، کودکان کار و افراد ناتوان یا کم‌توان مسائل اساسی بازار کار را تشکیل می‌دهد. با تاکید بر مسئولیت اجتماعی، پژوهش‌های علمی و انتشار داده‌های بازار کار به طور منظم و همکاری با نهاد‌های فعال دغدغه‌مند در دستور کار این پلتفرم قرار گرفته‌اند. تا به امروز گزارش مهاجرت، حقوق و دستمزد، انتخاب رشته، گزارش فصلی بازار کار و رضایت تحصیلی منتشر شده‌اند و در آینده گزارش‌های وضعیت زنان در بازار کار، قهرمانان بازار کار (سمن‌‌ها) و مدیران منابع انسانی منتشر خواهند شد. این گزارش‌ها به صورت سالانه و برخی به‌ صورت فصلی منتشر خواهند شد. خود این نشر اطلاعات می‌تواند منجر به شفافیت بیشتر شود و در نهایت به شناخت بیشتر اجزا در این زنجیره کلان برسد.

گزارش فصلی وضعیت بازار کار در تابستان ۱۴۰۳

شمار فرصت‌های شغلی در تابستان افت مشخصی پیدا کرد

Screenshot (19)

در این گزارش سه شاخص به عنوان معیار مقایسه طرح و تعریف شده است. اولین شاخص تعداد و شمار فرصت‌های شغلی ثبت‌شده بود. دومین این شاخص‌ها، میزان حقوق میانگین ثبت‌شده و سومین یا آخرین آنها شدت رقابت برای رسیدن به یک شغل از سوی کارجویان بود. در این فصل، پنج میلیون آگهی بررسی و دسته‌بندی و ۵۰ میلیون درخواست شغلی از سمت کارجویان اتفاق برای سازمان‌های مختلف در سراسر کشور ارسال شده است. فرصت‌های شغلی به صورت آنلاین هشت درصد نسبت به سال گذشته و نسبت به فصل قبلی یعنی بهار ۱۱ درصد دچار کاهش پیدا کرده است. میزان حقوق نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد و نسبت به فصل قبلی ۶ درصد افزایش پیدا کرده‌ است.

مورد آخر شدت رقابت بود. این شاخص تعداد تقاضای کارجویان برای هر فرصت شغلی را بررسی می‌کند. شدت رقابت نسبت به سال گذشته در تابستان امسال به طور کلی ۳۸ درصد رشد و نسبت به فصل قبلی یک درصد افزایش یافته است.

این آمار با رصد آگهی‌های آنلاین در سراسر کشور جمع آوری شده‌ است. از طرف دیگر، این آمار زنگ خطری را به صدا درمی‌آورد. نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد میزان آگهی‌هاست که در تابستان افت مشخصی پیدا کرده‌ است.

از بررسی فرصت‌های شغلی متوجه تغییر مهم می‌شویم. گرچه افت این میزان آگهی محسوس است، اما تنها برخی مشاغل رشد کرده‌اند؛ مثلاً گروه‌های شغلی مربوط به هوش مصنوعی و مدیریت محصول یا مالک محصول. اما از طرف دیگر، گروه‌های شغلی مثل لجستیک و انبارداری یا حسابداری افت شدیدی پیدا کرده‌اند.

در مورد حقوق هم چنین موردی صادق است. برخی گروه‌ها مثل هوش مصنوعی، کارگران و مالی و حسابداری افزایش یافته‌اند. گروه شغلی کارگردان در فصل بهار دچار افت شده، اما در تابستان دومین رتبه افزایش حقوق فصلی را کسب کرده است.

در شاخص شدت رقابت، گروه‌های شغلی علوم داده و هوش مصنوعی، ترجمه و نویسندگی، رقابت بیشتر شده است.

در این گزارش ۲۰ گروه شغلی مختلف با مقایسه داده‌های سه شاخص تعریف‌شده مذکور بررسی شده‌اند.

فصل سوم این گزارش مربوط به وضعیت بازار کار در استان‌ها با تمرکز بر هفت استان بزرگ کشور بود. طبق آمار، بیشترین رشد سالانه فرصت‌های شغلی با هفت درصد مربوط به قم و بیشترین کاهش با ۲۳ درصد مربوط به استان البرز است.

بیشترین رشد رقابت در استان فارس با ۸۳ درصد و کمترین رشد مربوط به استان البرز است.

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.