فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۱۸۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه کانادا در سال ۲۰۲۳؛ زنگ خطری برای آینده کره زمین

آتش‌سوزی‌های کانادا ۳.۲۸ میلیارد تن دی‌اکسید کربن به جو اضافه کردند

آتش‌سوزی‌های بی‌سابقه کانادا در سال 2023؛ زنگ خطری برای آینده کره زمین

آتش‌سوزی‌های سال 2023 کانادا یادآور این نکته است که تغییرات اقلیمی تهدیدی جدی برای محیط زیست و سلامت انسان‌هاست. آیا راهکاری برای مقابله با آتش‌سوزی وجود دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، آتش‌سوزی‌های جنگلی یکی از بلایای طبیعی مهمی هستند که می‌توانند تاثیرات جدی بر محیط زیست و سلامت انسان‌ها بگذارند. در سال 2023، کانادا دچار آتش‌سوزی‌هایی شد که بیش از هر زمان دیگری در تاریخ این کشور بزرگ و شدید بودند. این آتش‌سوزی‌ها نه‌تنها به تخریب جنگل‌ها منجر شدند بلکه تاثیرات چشمگیری بر اقلیم و محیط‌زیست جهانی گذاشتند.

آتش‌سوزی‌های کانادا در سال 2023

به گزارش یورونیوز، در سال 2023 آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا ماه‌ها ادامه داشت و منطقه‌ای بزرگ‌تر از کشور نروژ را به آتش کشید. دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها حتی به اروپا رسید. طبق مطالعه‌ای که دانشمندان موسسه منابع جهانی (WRI) و دانشگاه مریلند انجام داده‌اند این آتش‌سوزی‌ها 3.28 میلیارد تن دی‌اکسید کربن به جو اضافه کردند که تقریباً چهار برابر بیشتر از انتشار سالانه کربن به وسیله هواپیماهاست. این مقدار دی‌اکسید کربن معادل میزان انتشار سالانه 647 میلیون خودرو است. از دست رفتن جنگل‌ها به دلیل این آتش‌سوزی‌ها 27 درصد از کاهش پوشش درختی جهانی را در سال 2023 تشکیل داد، در حالی که این رقم معمولاً نزدیک به 6 درصد است.

چرا آتش‌سوزی‌های کانادا این‌قدر خارق‌العاده بود؟

آتش‌سوزی‌های 2023 کانادا ۶ برابر بیشتر از میانگین سال‌های 2001 تا 2022 بود. منطقه سوخته در این آتش‌سوزی‌ها بالغ بر 77574 کیلومتر مربع بود. این آتش‌سوزی‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی، که باعث گرم‌تر و خشک‌تر شدن جنگل‌ها شده، شدت بیشتری یافته‌اند. دمای متوسط در ماه‌های مه تا اکتبر 2023 در کانادا 2.2 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین بود، و در برخی مناطق، دما حتی تا 8 تا 10 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین بود.

تاثیرات مختلف آتش‌سوزی‌

ژاکوب بندیکس، استاد جغرافیا و محیط زیست دانشگاه سیراکیوس، می‌گوید: «از دست دادن این تعداد جنگل یک اتفاق بسیار بزرگ و بسیار نگران‌کننده است. اگرچه جنگل در نهایت دوباره رشد خواهد کرد و کربن را با انجام این کار جذب می‌کند، این فرایندی است که حداقل دهه‌ها طول می‌کشد.»

آتش‌سوزی‌های جنگلی باعث آزاد شدن کربن ذخیره‌شده در درختان و زمین به جو می‌شوند. این مساله نه‌تنها باعث افزایش میزان دی‌اکسید کربن در جو می‌شود، بلکه قدرت جذب کربن جنگل‌ها را نیز کاهش می‌دهد. این چرخه معیوب باعث می‌شود جنگل‌ها نتوانند به همان سرعتی که سوخته‌اند دوباره رشد کنند و کربن جذب کنند. بنابراین، در طول دهه‌ها، تاثیر خالص آتش‌سوزی‌ها به گرم شدن هوا کمک می‌کند.

تاثیرات بر سلامت

آتش‌سوزی‌های جنگلی علاوه بر تاثیرات محیط‌زیستی، پیامدهای جدی برای سلامت انسان‌ها نیز دارند. دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها کیفیت هوا را در مناطق پرجمعیت و شهرها کاهش می‌دهد. در سال 2023، کیفیت هوا در شهر نیویورک به دلیل دود آتش‌سوزی‌های کانادا به‌شدت کاهش یافت. بیش از 200 محله با حدود 232 هزار ساکن باید تخلیه می‌شدند.

آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا در سال 2023 به دلیل تغییرات اقلیمی و افزایش دما، به یکی از بزرگ‌ترین و شدیدترین آتش‌سوزی‌های تاریخ این کشور تبدیل شدند. این آتش‌سوزی‌ها نه تنها به تخریب وسیع جنگل‌ها و افزایش میزان دی‌اکسید کربن در جو منجر شدند، بلکه تاثیرات جدی بر سلامت انسان‌ها گذاشتند. برای مقابله با این چالش‌ها، نیازمند اقدامات جدی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مدیریت بهتر جنگل‌ها هستیم.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.