فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۵۴۴۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نرخ بهره بین بانکی در قله سال ۱۴۰۳/ تزریق پول بانک مرکزی به بانک‌ها کاهش یافت؟

نرخ بهره بین بانکی در قله سال 1403/ تزریق پول بانک مرکزی به بانک‌ها کاهش یافت؟

در هفته‌ای که گذشت، نرخ بهره بین بانکی رقم 23.64 درصد را ثبت کرد که بالاترین میزان از ابتدای سال 1403 محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی با به‌روزرسانی بخش نرخ‌های سود در وب‌سایت خود، تازه‌ترین آمار و ارقام از نرخ بهره بین بانکی و نرخ توافق بازخرید در هفت روز منتهی به 16 خردادماه را منتشر کرد. بر اساس داده‌های اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین‌بانکی پس از نوسان در هفته‌های اخیر، با رشد در این هفته به بالاترین میزان ثبت‌شده از آغاز سال 1403 رسید. این در حالی است که حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو که نرخ معامله بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار باز محسوب می‌شود در سومین هفته اردیبهشت همچنان به ثبات خود در سطح 30 درصدی ادامه داده است.

بین 03.16

نرخ بهره بین بانکی به 23.64 درصد رسید

نرخ بهره بین بانکی که در هفته منتهی به نهم خردادماه با کاهش اندک 0.01 واحد درصدی به 23.61 درصد رسیده بود، در این هفته با رشد 0.03 واحد درصدی همراه شد. به این ترتیب میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت شاهد رکوردی جدید بود؛ چراکه این نرخ با ثبت رقم 23.64 درصد در این هفته، به بالاترین میزان خود در سال 1403 رسید.

کاهش تزریق پول در بازار شبانه، در بازار باز جبران شد

بررسی‌ها حاکی از آن است که رشد نرخ بهره بین بانکی در هفته بررسی‌شده، در حالی بوده که تزریق پول بانک مرکزی در بازار بین بانکی با وجود رشد نسبت به هفته پیش از آن، همچنان در سطوح بسیار پایینی در مقایسه با هفته‌های قبل قرار دارد.

بانک مرکزی در این هفته بخشی از نیاز یک بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی را با وام‌دهی 930 میلیارد تومانی از طریق بازار بین بانکی تامین کرد. البته این وام در همین هفته تسویه شد تا خالص عملیات بانک مرکزی در بازار باز این هفته صفر باشد.

البته اگرچه مداخله بانک مرکزی در بازار بین بانکی کاهش یافته، از سوی دیگر تزریق پول در بازار باز شدت گرفته است. بانک مرکزی در این هفته همه سفارش‌های بانک‌ها را پذیرفت و از این طریق 211 میلیارد تومان به آنها وام داد که بیشترین میزان در 12 ماه اخیر محسوب می‌شود.

بازار بین بانکی؛ سازوکاری برای تامین کسری بانک‌ها

بازار بین بانکی ساز‌وکاری را مهیا می‌کند که بانک‌ها می‌توانند از طریق آن کسری‌ فعالیت‌های روزمره را جبران کنند. به همین دلیل است که بازار بین بانکی یکی از مهم‌ترین بازارها برای تامین نقدینگی بانک‌ها محسوب می‌شود.

در بازار بین بانکی دو طرف معامله توافق می‌کنند که بانک مقروض در تاریخی مشخص و با نرخ بهره‌ای از قبل تعیین‌شده، مبلغ قرض گرفته‌شده را به بانک وام‌دهنده بازگردانند. از آنجا که سررسید این وام‌ها بسیار کوتاه‌مدت و به‌طور معمول یک‌شبه هستند، به این بازار، بازار شبانه و به نرخ بهره آن، نرخ بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه بانک و بیمه در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.