حجم ویدیو: ۷.۸۲M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۰:۵۶ دانلود ویدیو

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

شاخص سهام شناور آزاد (TEFIX) چیست؟

حمیدرضا اناری حمیدرضا اناری

محاسبه شاخص سهام شناور آزاد (TEFIX) مشابه شاخص کل است. با این حال در وزن‌دهی شرکت‌های موجود در سبد شاخص TEFIX، تنها از سهام شناور آزاد استفاده‌ می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، برای اینکه بدانیم شاخص سهام شناور آزاد چیست، ابتدا باید بدانیم سهام شناور آزاد چیست. بخشی از سهام آماده عرضه و فروش یک شرکت سهامی در بازار، سهام آزاد شناور نام دارد.

مالکان سهام شناور آزاد قصد ندارند با حفظ آن در مدیریت شرکت مشارکت کنند. برای محاسبه سهام آزاد شناور باید ترکیب سهامداران بررسی و سهامداران راهبردی مشخص شوند.

سهامدار راهبردی، سهامداری‌ست که در کوتاه‌مدت، قصد واگذاری سهام خود را ندارد. این دسته از سهامداران می‌خواهند برای اعمال مدیریت خود، سهام را حفظ کنند.

پس از این مقدمه به محاسبه شاخص سهام شناور آزاد (TEFIX) می‌رسیم که مشابه شاخص کل است. با این حال در وزن‌دهی شرکت‌های موجود در سبد شاخص TEFIX، تنها از سهام شناور آزاد استفاده‌ می‌شود.

هدف استفاده‌ از سهام شناور آزاد در محاسبه شاخص‌ها، رفتارشناسی بخشی از بازار است که قدرت نقدشوندگی بیشتری دارند. می‌توان با مراجعه به وبسایت tsetmc.com، اطلاعات شاخص سهام آزاد شناور یا همان TEFIX را مشاهده کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.