فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۵۲۶۰۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

گفتگوی نمودار و تحلیلگر / صلیب مرگ یا طلایی؟

گفتگوی نمودار و تحلیلگر / صلیب مرگ یا طلایی؟

شاید این جمله خنده‌دار باشد اما نمودارهای تکنیکال با معامله‌گران حرف می‌زنند. بازار همیشه قبل از ریزش یا رشد هشدار می‌دهد. زبان مشترک بازار و معامله‌گر زبان تکنیکال است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از ساده‌ترین سیگنال‌های تکنیکالی که می‌تواند در مواقع حساس سرمایه شما را حفظ کند «صلیب مرگ» است. البته روی دیگر آن «صلیب طلایی» است که سیگنالی معتبر برای خرید محسوب می‌شود. زمانی که دو میانگین متحرک بلندمدت و کوتاه‌مدت در نمودار تکنیکال با یکدیگر تلاقی می‌کنند صلیب مرگ یا طلایی شکل می‌گیرد.

میانگین متحرک چیست؟

برای درک صلیب طلایی اول باید بدانیم میانگیم متحرک یعنی چه؟ میانگین متحرک یعنی میانگین قیمت در یک بازده زمانی مشخص. برای مثال میانگین متحرک ۵۰ روزه، میانگین قیمت در ۵۰ روز اخیر را محاسبه می‌کند. هر روز میانگین قیمت روز قبل حذف می‌شود و میانگین قیمت روز جدید اضافه می‌شود.

صلیب مرگ یعنی چه؟

تلاقی مرگ در نمودار تکنیکال رمزارزها یعنی اینکه میانگین متحرک کوتاه‌مدت از بالا میانگین متحرک بلندمدت را قطع کند و به زیر میانگین متحرک بلندمدت سقوط کند. مثلا اگر میانگین متحرک ۵۰ روزه به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ روزه سقوط کند صلیب مرگ شکل می‌گیرد.

این یعنی روند بلندمدت از روند کوتاه‌مدت قوی‌تر است و می‌توان اینگونه برداشت که احتمالا در کوتاه‌مدت شاهد اصلاح باشیم.

زمانی که قیمت از اوج‌ خود ریزش می‌کند و می‌توان حدس زد که احتمالا صلیب مرگ در حال شکل‌گیری است. البته صلیب مرگ گاهی سیگنال اشتباهی صادر می‌کند و این می‌تواند ضربه زیادی به معامله‌گر بزند. تایید صلیب مرگ را باید با سایر اندیکاتورها بررسی کرد.

صلیب مرگ روی نمودار

نمودار زیر یک نمونه صلیب مرگ در بازار نزدک را نشان می‌دهد. این صلیب مرگ تنها سه ماه بعد از صعود نزدک اتفاق افتاد.

مرگ 1

صلیب مرگ در بازار نزدک

صلیب مرگ الگوی عقب مانده است. این یعنی ممکن است مدت زیادی بعد از شورع ریزش صلیب مرگ سیگنال صادر کند. البته سیگنال جعلی هم زیاد صادر می‌کند. مثلا سال ۲۰۲۰ بود که صلیب مرگ بعد از سقوط بازار آشکار شد.

صلیب مرگ در سال ۲۰۲۱ دو بار روی نمودار بیت‌کوین ظاهر شد. یکبار در بار در ماه ژوئن و یک بار در ژانویه.

به طور خلاصه تلاقی مرگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک روند صعودی معکوس شود و یک روند نزولی شروع شود. یک نکته مهم در رابطه با صلیب مرگ این است که اگر روند صعودی تند باشد مدت بیشتری طول می‌کشد تا صلیب رسم شود.

صلیب طلایی چیست؟

صلیب طلایی برادر صعودی صلیب مرگ است. این الگو زمانی اتفاق می‌افتد که میانگین متحرک کوتاه‌مدت از میانگین متحرک بلندمدت بیشتر رشد کند. مثلا زمانی که میانگین متحرک ۵۰ روزه از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه بالاتر می‌رود یک صلیب طلایی شکل گرفته است. این یعنی روند کوتاه‌مدت از بلندمدت قوی‌تر است.

صلیب طلایی هم متاخر است و برای همین تحلیلگران ترجیح می‌دهند که شکل‌گیری این صلیب را پیش‌بینی کنند. اگر قرار باشد صلیب طلایی شکل بگیرد احتمالا قیمت از کف خود به سمت بالا حرکت می‌کند و سایر اندیکاتورها هم سیگنال خرید صادر می‌کنند.

صلیب طلایی در نمودار

اگرچه این روش کمی متاخر است اما نمونه‌های زیادی روی نمودار پیدا می‌شود که بعد از صلیب طلایی رشد چشم‌گیری را شاهد بودیم. مثلا در نمودار زیر که مربوط به s&p است پس از صلیب طلایی شاخص حدود ۱۸ ماه رشد کرد.

در بیت‌کوین هم صلیب طلایی کم نیست. مثلا در آوریل سال ۲۰۱۹ صلیب طلایی باعث شد تا بیت‌کوین تا سقف ۱۳ هزار دلار رشد کند.

مرگ 2

صلیب طلایی در نمودار بیت‌کوین

سخن پایانی

بارها گفتیم که ممکن است صلیب مرگ یا طلایی سیگنال جعلی صادر کنند و این الگوها کمی دیر عمل می‌کنند. اما اگر این الگو در کنار سایر ابزارهای تکنیکال استفاده شوند می‌توانند کمک زیادی به معامله‌گر کنند.

از طرفی این اندیکاتورها از کنار هم قرار گرفتن دو میانگین متحرک شکب گرفتند و این موضوع می‌تواند به معامله‌گر دیدگاهی برای سرمایه‌گذاری بدهد.

مقالات مرتبط با تحلیل تکنیکال و معامله‌گری در بازار رمزارزها را در صفحه آموزش ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار