فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۶۱۲۱

گزارش «تجارت‌نیوز» درباره مطالبات حوزه اجتماعی از رئیس‌جمهور آینده:

آسیب‌های اجتماعی نیازمند راهکارهای عمل‌گرایانه است/ طرح‌های ضربتی مشکلات اجتماعی را درمان نمی‌کند

آسیب‌های اجتماعی نیازمند راهکارهای عمل‌گرایانه است/ طرح‌های ضربتی مشکلات اجتماعی را درمان نمی‌کند

اینکه نامزدهای انتخاباتی چه برنامه‌هایی برای دوره چهارساله ریاست خود بر دولت دارند یک طرف ماجراست و اینکه تا چه میزان می‌توانند به این برنامه‌ها و وعده‌ها عمل کنند مساله‌ای است که تا وارد گود نشوند نمی‌توان به آن پاسخ دقیقی داد.

به گزارش تجارت نیوز، زمان زیادی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام ایران نمانده است. طی دو روز گذشته که لیست تایید صلاحیت‌شده‌ها از طرف شورای نگهبان اعلام شد گمانه‌زنی برای کشف میزان محبوبیت هر یک از کاندیداها آغاز شده است.

شب گذشته نیز اولین برنامه تبلیغاتی نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری نیز با حضور مسعود پزشکیان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از رسانه ملی پخش شد. همچنین قرار است از 28 خرداد تا 5 تیرماه مردم شاهد مناظره‌های کاندیداها در یک برنامه تلویزیونی باشند.

اما نکته مهم این است که آیا باز هم کاندیداها سعی می‌کنند در برنامه‌های تلویزیونی وعده‌هایی بدهند که می‌دانند اجرایی کردن‌شان بدون در نظر گرفتن امکانات، شرایط و زیرساخت‌های جامعه امکان‌پذیر نیست؟

اینکه نامزدهای انتخاباتی چه برنامه‌هایی برای دوره چهارساله ریاست خود بر دولت دارند یک طرف ماجراست و اینکه تا چه میزان می‌توانند به این برنامه‌ها و وعده‌ها عمل کنند مساله‌ای است که تا وارد گود نشوند نمی‌توان به آن پاسخ دقیقی داد. شاید اگر یک بار هم که شده این افراد به جای اینکه برنامه‌های خود را در خلوت یا با حضور کارشناسان معتمدشان بنویسند نگاهی هم به دغدغه‌ها و اولویت‌های مردم بیندازند؛ شناخت اولویت‌های مردم قطعاً می‌تواند در پیشبرد اهدافی که برای خود تعیین می‌کنند بسیار موثر باشد. طی سال‌های گذشته یکی از مشکلاتی که همیشه جامعه با آن سروکار داشته تفاوت اولویت‌های مردم و مسئولان بوده است.

قضاوت بی‌طرفانه از شرایط جامعه

یکی از مواردی که باید مد نظر قرار گیرد قبول کاستی‌های موجود در جامعه است. اینکه بخواهیم نگاهی جانب‌گیرانه داشته باشیم و بگوییم همه چیز یا بد مطلق است یا خوب مطلق درست نیست. باید قبول کنیم یکسری اشکالات در نحوه اداره جامعه و برخورد با علت‌ها و معلول‌های مشکلات اجتماعی وجود داشته و وجود دارد. هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند که در تمام دوره تصدی‌اش توانسته مشکلات اجتماعی را به صفر برساند.  

علت‌یابی مهم‌ترین بخش شناخت آسیب‌های اجتماعی است

مصطفی اقلیما، پدر علم روانکاوی ایران، درباره نوع عملکرد رئیس دولت بعدی برای رفع مشکلات و کاهش آسیب‌های اجتماعی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اکثر آسیب‌های اجتماعی معلول علتی به نام فقر هستند. پس اگر قرار باشد کاری مثبت در زمینه رفع این آسیب‌ها صورت گیرد قبل از هر چیز باید مشکلات اقتصادی در جامعه به حداقل برسد. مساله اینجاست که ما نباید مسائل موجود در جامعه را از هم تفکیک کنیم، همه چیز زنجیروار به هم متصل است.»

او می‌افزاید: «به عنوان مثال نمی‌توانیم بدون توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی تنها به فکر حل مسائل اجتماعی باشیم، تمام اینها در جایی با هم تلاقی پیدا می‌کنند. همان‌طور که فقر می‌تواند علت بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد در مورد مشکلات رفتاری و خشم فروخورده در جامعه هم چنین اصلی حاکم است. جوانان باید امکان ابراز وجود داشته باشند و به این ترتیب می‌توانند در تعامل با مسئولان گام‌های مثبتی بردارند.»

اقلیما در ادامه به مساله امیدواری در بین افراد جامعه اشاره می‌کند: «این مساله که افراد بتوانند دورنمای واضحی از آینده خود داشته باشند بسیار مهم است. ایجاد حس امنیت و امیدواری در افراد جامعه تنها از طریق شعار و وعده دادن امکان‌پذیر نیست باید راهکارهای عملی در این زمینه اندیشیده شود تا مردم بتوانند تلاش مسئولان را برای بهبود وضعیت زندگی‌شان ببینند و درک کنند.»

شایسته‌سالاری مهم‌ترین اصل است

این آسیب‌شناس در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مساله شایسته‌سالاری اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «یکی از کارهایی که رئیس دولت آینده باید مد نظر قرار دهد بحث شایسته‌سالاری است. به کار گرفتن افراد توانمند در زمینه‌های مختلف و تصدی این افراد بر مشاغل حساس باعث می‌شود هدف‌گذاری‌ها به‌درستی انجام شود. کسانی باید در مسند شغل‌های مهم قرار بگیرند که توانایی تجزیه و تحلیل مشکلات و خواست‌ها و اولویت‌های اکثریت جامعه را داشته باشند.»

او ادامه می‌دهد: «نمی‌توان با وعده‌های کلی مردم را به آینده امیدوار کرد. متاسفانه در شرایط کنونی مساله معیشتی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مردم با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و متاسفانه کارهایی که تا به حال انجام شده نتوانسته گشایش چندانی ایجاد کند. پس توجه به همه ارکان و در نظر گرفتن دغدغه اکثریت جامعه مساله‌ای است که رئیس دولت آینده باید به طور جدی مد نظر داشته باشد.»

آسیب‌های اجتماعی؛ ترکیب راهکارهای بلندمدت و کوتاه‌مدت

مصطفی اقلیما در آخر درباره چگونگی عملکرد مسئولان برای رفع مشکلات موجود در جامعه می‌گوید: «باید راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت با هم ترکیب شوند و همزمان در دستور کار قرار گیرند. به عنوان مثال ما وقتی در مورد آسیبی مانند کودکان کار صحبت می‌کنیم تنها اجرای طرح ضربتی برای جمع‌آوری این کودکان نمی‌تواند راه‌حل این معضل باشد بلکه باید در کنار طرح‌های ضربتی برنامه‌ریزی بلندمدت برای ساماندهی این کودکان و رفع مشکلات آنها مد نظر باشد.»

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.