فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۴۰۶

علت آب دادن پمپ باد چیست؟ بررسی علل و راهکارها

علت آب دادن پمپ باد چیست؟ بررسی علل و راهکارها

با مطالعه این مقاله، می‌توانید به سرعت مشکل پمپ باد خود را شناسایی کرده و برای حل آن اقدام کنید.

هیچ چیز نا امید کننده‌تر از این نیست که وقتی به پمپ بادتان نیاز دارید، به جای باد، آب از آن بیرون بیاید. این اتفاق نه تنها آزاردهنده است، بلکه می‌تواند به ابزارها و سطوحی که با آنها کار می‌کنید نیز آسیب برساند. در این مقاله، به بررسی دلایل رایج آب دادن پمپ باد و راه‌حل‌های رفع این مشکل می‌پردازیم. با مطالعه این مقاله، می‌توانید به سرعت مشکل پمپ باد خود را شناسایی کرده و برای حل آن اقدام کنید.

علت آب دادن پمپ باد

همانطور که در سایت هوایار آمده است:

وجود آب در کمپرسور امری طبیعی است و محصول جانبی کمپرسور محسوب میشود. مقدار آب تولید شده توسط یک کمپرسور Compressor هوا تا حد زیادی به شرایط ورودی، کیفیت هوا در یک محیط معین و همچنین فشار بستگی دارد.

کمپرسورها دستگاه‌هایی قدرتمند هستند که می‌توانند در هر دقیقه حجم زیادی از هوا را مکیده و فشار آن را تا ۱۰ برابر فشار هوای محیط افزایش دهند. این هوای فشرده کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد.

اما نکته‌ای جالب در مورد کمپرسورها وجود دارد: اگرچه هوا به راحتی فشرده می‌شود، اما آب موجود در آن (به صورت بخار) در برابر این فرآیند مقاومت می‌کند. به عبارت دیگر، کمپرسورها می‌توانند بخار آب موجود در هوا را فشرده کنند، اما این کار تا حدی محدود است.

دلیل این امر این است که مولکول‌های بخار آب در دمای معمولی به راحتی به مایع تبدیل می‌شوند. در فرآیند فشرده‌سازی، فشار و دمای هوا به طور همزمان افزایش می‌یابد. این افزایش دما باعث می‌شود که بخار آب موجود در هوا به مایع تبدیل شده و از هوای فشرده جدا شود. در این قسمت به بررسی دلایل رایج آب دادن پمپ باد و ارائه راه حل های ساده و اقدامات پیشگیرانه می پردازیم :

86

رطوبت

هوا همیشه حاوی مقداری بخار آب است. هنگامی که این هوا توسط پمپ باد فشرده می‌شود، بخار آب به مایع تبدیل شده و از پمپ خارج می‌شود.

همانطور که در رهنما کمپرسور آمده است:

راه حل: آب را می توان با استفاده از لوازم متعددی مانند : خشک کن های تبریدی و خشک کن‌های جذبی یا تله آبگیر و فیلتراسیون مناسب از هوای فشرده جدا کرد.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید برای نگهداری از کمپرسور پیستونی انجام دهید، تخلیه روزانه مخزن آب آن است. آب و رطوبت می‌توانند به قطعات داخلی کمپرسور آسیب برسانند. برای تخلیه مخزن آب، کافی است شیر تخلیه را باز کنید تا آب خارج شود.

87

نشتی

اگر در جایی از پمپ یا سیستم هوای فشرده نشتی وجود داشته باشد، می‌تواند هوای مرطوب را به داخل بکشد و باعث ایجاد تراکم و آب دادن پمپ شود.

همانطور که در کمپرسور سازان آمده است:

پیدا کردن زمان دقیق ایجاد نشتی در کمپرسور هوا کار سختی است چون ابتدا نشتی ها بصورت خیلی کوچک و ناچیز ایجاد می شوند. بطوری که حتی شاید اصلا متوجه وجود نشتی نشوید.

اما به مرور زمان نشتی رشد می کند و کم کم سبب کاهش کارایی کمپرسور می شود. عموم مصرف کنندگان زمانی متوچه وجود نشتی می شوند که چیزی حدود ۳ الی ۶ ماه از زمان ایجاد نشتی اولیه گذشته است و حجم نشتی زیاد شده است.

راه حل: جستجوی نشتی ها برای این کار باید تمام اتصالات، لوله‌ها و شیلنگ‌های سیستم هوای فشرده را به دقت بررسی کنید تا نشتی را پیدا کنید. در ایران، روشی سنتی و مقرون به صرفه برای پیدا کردن نشتی، استفاده از محلول آب و صابون است. این روش به سادگی انجام می شود و به ابزار خاصی نیاز ندارد.

لوله های آب، اتصالات، شیرها و هر نقطه ای باشد که احتمال نشتی از آن وجود دارد را شناسایی کنید چند قطره مایع ظرفشویی را به یک بطری آب اسپری اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کنید. محلول را روی محل های مشکوک اسپری کنید گر نشتی وجود داشته باشد، در محل نشتی حباب هایی ایجاد می شوند

مشکلات کمپرسور

در سایت ایران پمپ چنین آمده است:

با فرسوده شدن کمپرسور باد و استهلاک قطعات داخلی، عملکرد آن به آرامی کاهش یافته و به دنبال آن هوای تحت فشار با رطوبت بیشتری همراه خواهد بود. اگر واحد به صورت دوره‌ ای تعمیر و نگهداری نشود، این مشکل به وضوح آشکار خواهد شد.

سیستم تخلیه کمپرسور برای حذف آب و سایر آلاینده ها از داخل آن طراحی شده است. اگر این سیستم به درستی کار نکند، آب می تواند در کمپرسور جمع شده و باعث نشت یا سایر مشکلات شود.

راه حل: انجام به موقع تعمیر کمپرسور باد باعث می شود که اگر زمانی کمپرسور پمپ باد شما به درستی کار نکند به موقع مشکل شناسایی شود برای این کار بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید.

استفاده از فیلتر نامناسب

فیلتر نامناسب می تواند ذرات معلق مانند گرد و غبار، خاک و رطوبت را از هوا عبور دهد. این ذرات می توانند به داخل پمپ نفوذ کرده این رطوبت می تواند در داخل پمپ متراکم شده و باعث زنگ زدگی و خوردگی شود و به قطعات متحرک آن آسیب برسانند

راه حل: استفاده از فیلترهای مناسبی که مخصوص حذف ذرات ریز آب از هوا باشد. فیلترها را به طور مرتب مطابق با دستورالعمل سازنده تعویض یا تمیز کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.