فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۸۶۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افزایش قیمت نفت به‌رغم کاهش تقاضا!

افزایش قیمت نفت به‌رغم کاهش تقاضا!

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه 5 مرداد ۱۴۰۳ با 0.48 درصد افزایش به 81 دلار و 73 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 0.69 درصد افزایش به 77 دلار و 83 سنت رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نفت در این هفته روند نزولی داشته است. به طور میانگین قیمت نفت برنت کاهش 3.85 درصدی داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز کاهش 4.32 درصدی را در این هفته تجربه کرده است. اما از روز گذشته قیمت نفت شیب صعودی به خود گرفت.

کاهش ذخایر آمریکا

آمار موسسه امریکن پترولیوم نشان می‌دهد که ذخایر نفت خام، بنزین و سوخت‌های تقطیری آمریکا در هفته گذشته، کاهش یافته است. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ ژوئیه، به میزان ۳.۹ میلیون بشکه کاهش یافت. ذخایر بنزین، به میزان ۲.۸ میلیون بشکه کاهش داشت و از سطح ذخایر سوخت‌های تقطیری، ۱.۵ میلیون بشکه کاسته شد.

این چهارمین کاهش متوالی هفتگی ذخایر آمریکا بوده است. این روند نشان می‌دهد که تقاضای بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان، ثابت بوده و افزایشی نداشته است.

کاهش رشد اقتصاد چین

اقتصاد چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا 4.7 درصد در سه ماهه دوم سال جاری میلادی رشد کرده است. این یعنی روند رشد در این کشور کاهشی بوده است. از این رو، کاهش واردات نفت به دنبال کاهش رشد رخ داده است. بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که باعث روند کاهشی نفت در هفته جاری شد، نگرانی نسبت به کندی رشد اقتصادی چین بود که بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است.

کاهش رشد و تقاضای چین، می‌تواند تقاضای جهانی نفت را تحت تاثیر قرار بدهد و منجر به کاهش تقاضای نفت شود. از این رو، شاید بتوان روند صعودی شدن قیمت نفت را توجیه کرد. چرا که رشد باقتصاد بسیاری از کشورها به تقاضای چین وابسته است.

هر چند نگرانی‌ها نسبت به تقاضای چین، منجر به نااطمینانی سرمایه‌گذاران شده، اما کاهش ذخایر آمریکا، عاملی بود که کاهش قیمت نفت را محدود کرده است. از سوی دیگر، سیاست اوپک مبنی بر کاهش عرضه نیز عاملی است که منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد. باید دید عوامل دیگر مانند کاهش ذخیره نفت آمریکا و روند کاهش سهم سبد انرژی‌های تجدیدناپذیر، تا چه اندازه می‌تواند جلوی افزایش قیمت نفت را بگیرد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.