فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۱۴۹۵۱

رونمایی از اولین ماکروویو ایرانی/ بازار همچنان در قرق کالاهای قاچاق

رونمایی از اولین ماکروویو ایرانی/ بازار همچنان در قرق کالاهای قاچاق

امروز از اولین مایکروویو ایرانی توسط شرکت گلدیران رونمایی شد. این در حالی است که هنوز بازار لوازم خانگی در قرق محصولات قاچاق است و مشتریان چشم‌انتظار آزادسازی واردات مانده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت گلدیران امروز از اولین مایکروویوهای ایرانی با برند جی‌پلاس رونمایی کرد. البته آن‌طور که مدیران این شرکت می‌گویند گلدیران راه زیادی تا داخلی‌سازی واقعی این محصول در بازار لوازم خانگی دارد.

این شرکت فعلا سعی می‌کند با مونتاژکاری رضایت مشتریان را جلب کند. تولیدکنندگان لوازم خانگی همچنین اصلی‌ترین رقیب خود را در این روزها قاچاقچیان می‌دانند. در حالی که مشتریان در بازار به دنبال کالاهای وارداتی می‌گردند.

گرچه رونمایی از اولین مایکروویو ایرانی را می‌توان گامی رو به جلو دانست، اما بدون حضور دیگر شرکت‌ها در این عرصه بعید است که بازار لوازم خانگی از قرق محصولات قاچاق خارج شود.

در این بین کیفیت هم اصل مهمی است که در صورت بی‌توجهی به آن همچنان کالاهای قاچاق جذابیت بیشتری برای مشتریان خواهند داشت. چراکه این کالاها نه مالیاتی می‌پردازند و نه هزینه چندانی برای تولید دارند. از این رو با قیمت پایین‌تری به مخاطب هدف می‌رسند.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد آزادسازی واردات لوازم خانگی بهترین راهکار برای کیفی‌کردن محصولات و البته تعدیل قیمت‌ها باشد. اجرای برجام و تاثیر آن روی بازار دلار و متعاقب آن بازار مواد اولیه نظیر فولاد از دیگر عوامل موثر بر کاهش هزینه‌ها و قیمت نهایی محصولات به حساب می‌آید.

بر همین اساس باید گفت که اولین بودن در هر شرایطی لزوماً مزیت شناخته نمی‌شود؛ بلکه این بهترین بودن است که جایگاه محصولات را در بازار تعیین می‌کنند؛ چه بسا اولین‌هایی که به دلیل مدیریت‌ نادرست دولتی امروز نامی بیش نیستند.

ارج که در همین بازار لوازم خانگی از هر لحاظ اولین بود، حالا به دنبال راهی برای رقابت با برندهای میان‌رده بازار است. حال صرف اولین‌بودن در تولید یک محصول را نمی‌توان امتیاز ویژه‌ای برای یک شرکت به حساب آورد.

صادرات لوازم خانگی افزایش یافت؟

محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، در آیین رونمایی از خط تولید مایکروویو ایرانی گفت: از زمانی که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برای واردات لوازم خانگی اعمال شد، صادرات لوازم خانگی در کشور ۳۴ درصد افزایش یافت.

مسئولان وزارت صمت در حالی مدعی افزایش ۳۴ درصدی صادرات هستند که هنوز شرکت‌های داخلی در تأمین نیاز بازار داخلی به نقطه مطلوبی نرسیده‌اند. حتی برخی از آن‌ها با الگوبرداری از خودروسازان به پیش‌فروش لوازم خانگی روی آورده‌اند.

از سوی دیگر، صادرات این صنعت در سال‌های گذشته به اندازه‌ای کم بود که حتی به‌ فرض رشد ۳۴ درصدی آن هنوز هم ارزآوری این صنعت یه یک میلیارد دلار هم نمی‌رسد.

وعده کیفی‌سازی لوازم خانگی ایرانی

البته رشد صادرات لوازم خانگی اتفاقی است که می‌توان آن را به فال نیک گرفت. اما آیا کیفیت لوازم خانگی ایرانی به حدی است که بتواند با محصولات کره جنوبی، ایتالیا یا حتی ترکیه به رقابت بپردازد؟

برادران در این باره هم توضیح داد: در این حوزه به صورت مرتب گزارش میزان رضایت‌مندی مشتری را از تولیدکنندگان اخذ می‌کنیم. البته این گزارش‌ها به صورت دقیق بازبینی می‌شوند تا شاهد ارائه اطلاعات غلط در جلب رضایت مشتریان ایرانی نباشیم.

او همچنین از ارتقاء آیین‌نامه کیفیت لوازم خانگی خبر داد و افزود: با همکاری انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی حداقل زمان ضمانت برای تولیدات این صنایع از ۱۸ ماه به ۲۴ ماه ارتقا پیدا کرد. یعنی حداقل زمان ضمانت هر محصول در حوزه لوازم خانگی حدود ۳۰ درصد بیشتر شد.

کاهش ۵ درصدی قیمت تلویزیون به مناسبت جام جهانی

برادران با اشاره به رشد قابل توجه تولید لوازم صوتی و تصویری به ویژه تلویزیون اضافه کرد: با توجه به اینکه در آستانه آغاز جام‌جهانی فوتبال قرار داریم، طرح مشترکی را با همکاری شرکت‌های تولیدکننده لوازم صوتی و تصویری اجرا خواهیم کرد که در نتیجه اجرای این طرح قیمت تلویزیون پیش از آغاز جام جهانی حداقل پنج درصد کاهش می‌یابد.

حال باید دید جام‌جهانی فرصتی برای مشتریان لوازم خانگی ایرانی برای خرید ارزان‌تر محصولات می‌شود؟

برای مطالعه بیشتر مطلب استاندارد‌های لوازم خانگی درجه‌بندی می‌شود؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.