فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۲۷۷۲۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قیمت اجاره، در ساری هم رکورد شکست! / سرایت تورم مسکن تهران به شمال کشور

قیمت اجاره، در ساری هم رکورد شکست! / سرایت تورم مسکن تهران به شمال کشور

قیمت مسکن و اجاره‌بها در اغلب استان‌های کشور پا به پای قیمت‌ها در تهران بالا رفته است؛ شهر ساری، مرکز استان مازندران هم از این روند مستثنی نبوده است. بررسی فایل‌های مسکن این شهر نشان می‌دهد در برخی موارد، قیمت اجاره به 6.5 میلیون تومان در ماه هم رسیده است!

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت مسکن همواره متاثر از وضعیت تورم و اقتصاد کلان است. رشد تورم عمومی و به تبع آن انتظارات برآمده از آن می‌تواند قیمت خانه و اجاره‌بها را به گونه‌ای افزایش دهد که تهیه سرپناهی برای مردم را با مشکل مواجه کند.

علاوه بر این، هر منطقه می‌تواند دلایل محلی خاصی نیز برای رشد قیمت مسکن داشته باشد. به‌عنوان مثال در مناطق شمالی کشور می‌توان مهاجر و مسافرپذیری را از جمله این دلایل محلی برای افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها دانست.

مهاجرت‌های اخیر به شهرهای شمالی در کنار رفت و آمد دائمی مسافران به این منطقه علاوه بر فواید اقتصادی برای مردم بومی، معضلاتی را هم برای آنها به دنبال داشته است؛ محلی‌ها می‌گویند قیمت مسکن و اجاره‌بها در شمال کشور تا حدی بالا رفته که مردم با درآمد فعلی خود به سختی توان پرداخت آن را دارند.

یکی مشاوران املاک فعال در شهر ساری در این خصوص می‌گوید: «قیمت اجاره‌خانه در ساری به دلیل رفت و آمد و اجاره‌های کوتاه‌مدت افزایش چشمگیری را تجربه کرده و بعد از عید هم شیب زیادی برای رشد قیمت وجود داشته است.»

او ادامه می‌دهد: «خانه‌ای که در ماه‌های انتهایی سال 1401 معادل 100 میلیون تومان رهن و پنج میلیون تومان اجاره داشت، اکنون 200 میلیون تومان رهن و هفت میلیون تومان اجاره ماهانه دارد!»

حداقل اجاره‌بها در شهر ساری

به گفته مشاوران املاک ساری، برای اجاره یک واحد مسکونی با متراژ بین 60 تا 85 متر حداقل باید 50 میلیون تومان رهن و سه میلیون تومان اجاره‌بهای ماهانه داشت. اکنون اجاره سوئیتی 30 متری در شهر ساری بدون پارکینگ، 40 میلیون تومان رهن و دو میلیون و 800 هزار تومان برای متقاضی آب می‌خورد.

البته متوسط متراژها در این شهر بالاتر است و اکثر واحدهای مسکونی از 90 متر شروع می‌شوند. وضعیت در مناطق یک و دو این شهر متفاوت است و باید بیشتر از این مبالغ هزینه کرد. صاحب یکی از بنگاه‌های املاک ساری در این مورد توضیح می‌دهد: «برای اینکه بتوانید در منطقه یک ساری خانه‌ای اجاره کنید باید 200 میلیون تومان رهن و هشت میلیون تومان اجاره ماهانه داشته باشید.»

او در این مورد می‌افزاید: «در منطقه دو هم وضعیت چندان تفاوتی ندارد و باید حداقل 300 میلیون تومان رهن و 6 میلیون تومان اجاره هزینه کنید.»

قیمت اجاره آپارتمان در ساری

قیمت اجاره آپارتمان در ساری

آگهی‌های اجاره در این شهر نشان می‌دهد واحدی 80 متری و ساخت سال 1385 معادل 250 میلیون تومان رهن و سه میلیون تومان اجاره دارد، این ساختمان از هیچ امکاناتی برخوردار نیست و در طبقه دوم واقع شده است.

آپارتمان 87 متری دیگری تقریبا با همین شرایط 200 میلیون تومان رهن و دو میلیون تومان اجاره ماهانه دارد. فایل دیگری با عمر 12 ساله 100 میلیون تومان رهن و چهار میلیون و 500 هزار تومان اجاره ماهانه دارد.

واحد مسکونی دیگری در خیابان معلم ساری 200 میلیون تومان رهن و 6 میلیون تومان اجاره‌بها دارد. این آپارتمان متراژی 85 متری دارد و سال 1391 ساخته شده است.

به نظر می‌رسد افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها به سرعت از تهران به شهرستان‌ها سرایت کرده است. به ویژه در شهرهای گردشگرپذیر که همواره متقاضی برای اجاره ملک وجود دارد، اثرپذیری از قیمت‌های شهر تهران بالاتر است. در این میان البته نمی‌توان از عامل مهم تورم به عنوان اهرم رشد قیمت مسکن و اجاره‌بها غافل شد.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه اخبار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.