کد مطلب: ۴۶۷۵۱۱

برآورد ۳۸۰۰ میلیارد تومانی از رانت فولادی در۴ماه

برآورد 3800 میلیارد تومانی از رانت فولادی در4ماه

اگرچه قیمت میلگرد در بازار آزاد بعد از یک جهش تا 12 هزار تومان رام شده اما بازار فولاد (شامل ورق و مقاطع و اسلب) هنوز آرام نیست و سیاست دولت هم برای مدیریت این وضعیت، تناقض آمیز و غیرشفاف است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اگرچه قیمت میلگرد در بازار آزاد بعد از یک جهش تا 12 هزار تومان رام شده اما بازار فولاد (شامل ورق و مقاطع و اسلب) هنوز آرام نیست و سیاست دولت هم برای مدیریت این وضعیت، تناقض آمیز و غیرشفاف است.

بعد از 2 هفته رفت و آمدها و جلسات ادامه دارد و معاون قضایی دادستان با حضور در تلویزیون ضمن انتقاد از بی‌تدبیری در این خصوص تصریح کرد که فولاد برای سفره مردم مهم است و اگر سقف قیمتی حذف و رقابت ایجاد شود تلاطم کاهش می یابد.

با این حال دولت باز هم با ارسال نامه‌هایی تحکم آمیز از شرکت‌ها خواست در همین شرایط غیرشفاف و رانت آلود عرضه‌ها را افزایش دهند. اصل مشکل بازار محصولات آهن و فولاد قیمت‌گذاری دستوری و تعیین سهمیه غیرشفاف است.

به این ترتیب که شرکت‌های تولیدکننده مجبورند محصول را به قیمت‌های تکلیفی در بورس کالا عرضه کنند که خیلی پایین تر از قیمت بازار است. پایگاه اقتصادانلاین با اشاره به قیمت 5400 تومانی فروش اسلب توسط دو شرکت فولاد هرمزگان و خوزستان در 4 ماهه اول امسال و اختلاف فاحش با قیمت 12 هزار تومانی محصولات حاصله (ورق) میزان رانت توزیع شده را حدود 3800 میلیارد تومان محاسبه کرده است.

این رقم فقط برای 4 ماهه ابتدایی امسال و فقط برای سلب تولیدی این دو شرکت است. درباره سایر محصولات نیز شرایط مشابه است. در این شرایط، کسانی که بتوانند سهمیه خرید از بورس کالا را کسب کنند، صاحب یک رانت عظیم خواهند شد.

طبیعتا باید افراد و شرکت های مصرف کننده واقعی بر اساس پروانه های بهره‌برداری این سهمیه را دریافت کنند. اما عمرانی نماینده قضایی دادستان اعلام کرد که : «حدود 500 مشتری فولاد را در بورس می شناسیم و می دانم کسانی هستند که اصلاً حرفه آنان فولاد نیست و افراد معروف سرشناسی هستند».

به گزارش تسنیم وی با اشاره به اینکه فولاد از سکه مهمتر است و بر سفره مردم بسیار تاثیر دارد به افزایش قیمت بسته بندی محصولات غذایی (مثل رب)، لوازم خانگی، خودرو، مسکن و … در اثر تلاطم بازار فولاد اشاره کرد و افزود: به اینکه همه تمرکز ما روی سکه است اما امروز فولاد به جای استفاده در تولید نقش کالای سرمایه ای را بازی می کند.

منبع: روزنامه خراسان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.