کد مطلب: ۲۵۰۶۱۲

بررسی رابطه جیب مردم و حمایت از کالای داخلی

بررسی رابطه جیب مردم و حمایت از کالای داخلی

قدرت خرید خانوارهای ایرانی در طول سالیان اخیر به یکی از دغدغه‌های جدی جامعه و به‌ویژه طبقات متوسط و دهک‌های ضعیف مبدل شده، مولفه‌ای که بنابر اعتقاد بسیاری از کارشناسان با تقویت هر چه بیشتر آن، زمینه بهبود مشکلات اقتصادی کشور هموار خواهد شد.

قدرت خرید خانوارهای ایرانی در سالیان اخیر با نارسایی و ضعف‌هایی عمیق و عدیده مواجه شده، مقوله‌ای که هر آنچه با توفیقات فزاینده‌تری همراه شود به همان میزان امکان تسریع روند بهبود مشکلات اقتصادی کشور با سرعت و شتاب هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به واقع در نظر گرفتن این شاخص، آنچنان که یکی از پیش نیازها و عوامل موثر در بهبود وضعیت اقتصادی جامعه به شمار می‌رود،نشانه ای برای حصول چنین موفقیتی نیز محسوب می‌شود، به تعبیر دیگر می‌توان گفت وقتی اعداد و ارقام و آمارهای مبتنی بر واقعیت های اقتصادی کشور موید افزایش قدرت خرید مردم است، ادعای به ثمر نشستن حداقل برخی از برنامه ها و سیاست‌های اقتصادی کشور نیز به واقعیت نزدیک تر می‌شود.

در این میان، یکی از بارزترین نشانه های افزایش قدرت خرید مردم در نظام عرضه و تقاضا متجلی می شود و به واقع در بستری که تقاضا برای خرید کالا و خدمات بصورت فراگیر افزایش می یابد طبیعتا قدرت خرید مردم با بهبود و ارتقا همراه شده است.

در طول سالیان گذشته راهکارهای متعددی از سوی قوه مجریه با هدف بهبود قدرت خرید مردم اجرایی و عملیاتی شده که ارائه بن های خرید کالا،ارائه تسهیلات ویژه،افزایش حقوق و دستمزد از نمونه های آن به شمار می رود.

در این میان، برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند توزیع پول و کمک های اینچنینی راهکار پایدار و موثری برای بهبود قدرت خرید مردم به شمار نمی رود و حتی در صورت حصول موفقیت در این عرصه، توفیق حاصل شده مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

خسرو منفرد زاده، یکی از فعالان حوزه اقتصادی استان البرز، با اشاره به لزوم حمایت از دهک های ضعیف و پایین جامعه،اظهار داشت:با این وجود نباید این حمایت باعث شود که رفع یک عارضه به‌صورت مقطعی،منجر و منتج به این امر شود که شاهد ظهور و بروز معضلات و مشکلات اقتصادی دیگری در جامعه باشیم.

وی افزود: در برخی مقاطع همچون آستانه نوروز می توان با تعریف و اجرایی ساختن طرح هایی همچون کمک های غیر نقدی یا توزیع سبد کالا به اقشار کم در آمد جامعه،حمایت های نسبی لازم را از این گروه ها لحاظ نمود اما پرداخت پول نقدی تجربه تلخی است که نشان داده در کلیت امر به افزایش قدرت خرید مردم منتهی نخواهد شد.

منفرد زاده بیان کرد: با نیم نگاهی به تدابیر اتخاذ شده در جوامع توسعه یافته،این واقعیت محرز می شود که اساسا افزایش قدرت خرید مردم با چنین روش هایی عملیاتی نشده و می باید برای حصول این امر به تعریف و اجرای تمهیدات کارشناسی شده و عمقی تکیه کرد.

فرهاد فزونی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز در گفتگویی با رسانه‌ها در ارتباط با راهکارهای تاثیرگذار در افزایش قدرت خرید مردم، تصریح کرد: چنین دستور کاری با تزریق نقدینگی یا پرداخت پول به مردم به نتیجه نمی‌رسد و در نقطه مقابل باعث افزایش ضریب تورم در اقتصاد کشور نیز خواهد شد.

به اعتقاد این عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی، راهکار موثر برای ارتقای سطح قدرت خرید مردم به توسعه اشتغالزایی و افزایش درآمدها معطوف می شود در غیر اینصورت،با توزیع پول و یا ارائه تسهیلات،موفقیتی در این خصوص حاصل نخواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مرتضی

    در رابطه با مصرف کالای ایرانی بایستی بگویم که مردم از اینکه کالای خارجی را تعریف بکنند لذت مبیرند برای مثال با وام وقرض ماشین شاستی بلند میخرند و برای دیگران فخر میفروشند این امر یک فاجعه است چرا که حاصل در آمد یک کشور به جیب یک کشور دیگر میرود واز این طرف همین فرد جوان بیکار است واز طرف دیگر ما خود شیفته تولیدات دیگران شدیم واین نوعی بی هویتی است که هر روز ابعاد تازه ای به خود میگیرد واز خود غافل شدیم