کد مطلب: ۷۸۸۳۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهم ناچیز صنعت بیمه از بودجه ۱۴۰۲/ شرکت‌های بیمه در ایران آینده درخشانی دارند؟

سهم ناچیز صنعت بیمه از بودجه 1402/ شرکت‌های بیمه در ایران آینده درخشانی دارند؟

با بررسی اظهارات مسئولان حوزه بیمه و سهم این صنعت از لایحه بودجه 1402 نمی‌توان آینده درخشانی را برای آن در سال آینده متصور بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، 21 دی 1401، دولت سیزدهم لایحه بودجه سال 1402 را با تاخیر 36 روزه تقدیم مجلس کرد. لایحه پیشنهادی دولت از همان ابتدا با انتقادات بسیاری مواجه شد. در این بین بخش امور رفاه اجتماعی و صنعت بیمه نیز از تیغ انتقادات در امان نماند.

ازجمله آنکه به عقیده کارشناسان، با بودجه مشخص‌شده برای صنعت بیمه نمی‌توان آینده درخشانی را برای این صنعت در سال 1402 متصور بود.

سهم شرکت‌های بیمه از بودجه 1402

در بخش پیوست‌های لایحه بودجه، درآمدها و هزینه‌های شرکت‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای مشخص شده‌ است.

در این بخش، بودجه تخصیص‌یافته به بیمه مرکزی ایران، شرکت سهامی بیمه ایران، سازمان‌ بیمه سلامت ایران و سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح، اعلام شد.

بودجه تخصیص یافته به شرکت‌های بیمه‌ای در سال 1402

بودجه تخصیص یافته به خدمات بیمه‌ای در سال 1402

طرح‌های بیمه‌ای چقدر بودجه می‌گیرند؟

یکی دیگر از بخش‌های مهم بودجه 1402 برای صنعت بیمه ایران، سهم پروژه‌های بیمه‌ای در بودجه سال آینده است. بر اساس لایحه پیشنهادی، دولت در مجموع 31 هزار و 540 هزار میلیارد تومان از کل مصارف بودجه را به توسعه ارائه خدمات بیمه‌ای اختصاص داده است.

از این مبلغ، حدود 9261 هزار میلیارد تومان برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور در نظر گرفته شده که بیشترین سهم از کل هزینه‌ها را داراست. با این وجود هدف‌گذاری برای افزایش ضریب نفوذ بیمه در سال آینده تنها 0.1 درصد است که رقم بسیار ناچیزی محسوب می‌شود.

در بودجه 1402 2

چرا ضریب نفوذ بیمه مهم است؟

ضریب نفوذ بیمه شاخصی است جایگاه صنعت بیمه یک کشور را در مقایسه با کل اقتصاد آن کشور مشخص می‌کند و حاصل تقسیم کردن حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی کشور است.

ضریب نفوذ بیمه از آن جهت مهم است که یکی از شاخص‌های مهم توسعه صنعت بیمه در هر کشور به حساب می‌آید و می‌تواند به نوعی بیانگر رفاه مردم آن کشور باشد.

زیرا هرقدر درآمد سرانه خانوار یک کشور بالاتر باشد، آنها درصد بیشتری از درآمد خود را به بیمه اختصاص می‌دهند و ضریب نفوذ بیمه افزایش می‌یابد.

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند که ایران نسبت به میانگین جهانی و بیشتر کشورها، ضریب نفوذ بیمه پایین‌تری داشته و عملکرد قابل قبولی نداشته است.

آینده صنعت بیمه در گیرودار تناقض‌ها

هدف‌گذاری برای رشد 0.1 درصدی ضریب نفوذ بیمه در حالی است که روز دوشنبه 10 بهمن ماه، مجید مشعلچی، قائم مقام و سخنگوی بیمه مرکزی مدعی شد که طبق برنامه‌های بیمه مرکزی، قرار است که ضریب نفوذ بیمه به ۳.۲ درصد برسد.

این درحالی است که طبق آخرین آمارها، این نرخ در سال 1400 حدود 1.8 درصد بوده است. بنابراین هدف‌گذاری رشد 0.1 درصدی برای ضریب نفوذ بیمه، اختلاف قابل توجهی با اظهارات مسئولان بیمه مرکزی دارد و باید دید که سرنوشت صنعت بیمه با این تناقض‌ها چه خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.