خبر مهم:

کد مطلب: ۵۳۰۳۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

۳ وعده دولت روحانی / آیا روحانی اقتصاد کشور را نجات داد؟

۳ وعده دولت روحانی / آیا روحانی اقتصاد کشور را نجات داد؟

حسن روحانی در مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود که اقتصاد کشور را نجات می‌دهد و کاری می‌کند که مردم نیازی به یارانه نداشته باشند و به جای آنکه دست مردم جلوی دولت دراز باشد، دولت دستش را جلوی مردم دراز کند. حالا ۸ سال بعد از آن دوران، آیا روحانی اقتصاد کشور را نجات داده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بخش مهمی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی و انتقاداتی که او به دولت احمدی‌نژاد داشت، حول محور اقتصاد بود. او از تورم ۴۰ درصدی مواد خوراکی و وابستگی مردم به یارانه‌ها گله می‌کرد و وعده می‌داد دولتش راه دیگری را می‌رود. اما آیا چنین شد؟

یکی از معروفترین شعارهای حسن روحانی این بود که کاری می‌کند که هم «چرخ سانتریفیوژها باید بچرخد و هم چرخ زندگی مردم.» سال ۹۴ وعده روحانی محقق شد و مذاکرات هسته‌ای به نتیجه رسید. اما سه سال بعد آمریکا از برجام خارج شد. همان زمان بود که سومین جهش نرخ ارز کم کم رخ داد و نرخ دلار ۳۰۰۰ تومانی در فاصله سه سال به ۳۰۰۰ تومان رسید. جهش ۸۰۰ درصدی!

اما وعده دیگری که روحانی داده بود بی‌نیاز کردن مردم از پرداخت یارانه نقدی بود. او گفته بود سیاستش برخلاف دولت احمدی‌نژاد توزیع ثروت نیست. بلکه تولید ثروت است. او به مردم قول داده بود «آنچنان در کشور خلق ثروت و درآمدزایی شود که دیگر مردم به یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی نیاز نداشته باشند و به جای آنکه مردم دست‌شان را به سوی دولت دراز کنند، دولت به سوی مردم دست دراز کند.»

در حال حاضر بعد از گذشت نزدیک به ۸ سال از دولت روحانی نه تنها یارانه نقدی ماهانه حذف نشد، بلکه بعد از اعتراضات سال ۹۸، دولت یارانه جدیدی تصویب کرد. یارانه معیشتی که به ۶۰ میلیون نفر پرداخت می‌شود. سال ۹۹ هم کرونا، معیشت بسیاری را با مشکل مواجه کرد و دولت مجبور به پرداخت یارانه کرونا شد. امسال هم دولت یارانه رمضان پرداخت کرده و مردم همچنان گله دارند که چرا مبلغ یارانه نقدی بعد از ۱۱ سال تغییری نمی‌کند.

گزارش‌ها و آمارها و اظهارات خود مردم نشان می‌دهد شرایط مردم بهتر نشده. بلکه ظرف ۱۰ سال گذشته حدود ۸ میلیون نفر به طبقه فقیر جامعه اضافه شده و بسیاری از مردم به یارانه دولت وابسته‌اند. این جدای از وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت است. این نشان می‌دهد که دولت نتوانسته در عمل گامی در مسیر حذف یارانه‌ها و یا حذف بخشی از آن بردارد و عملا همان راه دولت دهم را با شتاب بیشتری ادامه می‌دهد.

وعده مهم دیگر روحانی مهار تورم افسارگسیخته در سال ۹۲ بود که در آن زمان به بیش از ۴۰ درصد رسیده بود. روحانی در سال ۹۲ به تندی از عملکرد دولت دهم در زمینه تورم انتقاد کرده و گفته بود «کدام کشور در منطقه تورم بالای ۳۰ درصد دارد؟ مردم در تهیه مواد غذایی با تورم بالای ۴۰ درصد مواجه هستند.»

دولت اول روحانی تا حدودی در مهار تورم موفق عمل کرد و حتی در سال ۹۵ و ۹۶ تورم به زیر ۱۰ درصد هم رسید، اما تورم در دولت دوازدهم رکورد زد و طبق آخرین آمارها از سال ۹۹ تورم حدود ۴۹ درصد ثبت شده است که علت آن به افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی برمی‌گردد.

اما تورم خوراکی‌ها از این هم نگران‌کننده‌تر است. بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم کالاهای خوراکی در اسفند به ۶۵ درصد رسیده و ۸ استان کشور تورم بالای ۷۰ درصد را تجربه کردند. این نشان می‌دهد که نه تنها وعده دولت روحانی در مهار تورم کنترل نشد بلکه دولت دوم او بیشترین تورم را در چهار دهه گذشته به نام خود ثبت کرده است.

گزارش کامل عملکرد دولت اول و دوم روحانی را در لینک زیر بخوانید:

برای مطالعه مطالب بیشتر در خصوص عملکرد دولت‌های پیشین، صفحه آکادمی تجارت‌نیوز را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • اشکان

    بسلامتی

  • ایرانیه بابیت.... ?

    بدبخت کرد همه رو…..

  • ایرانیه بابیت.... ?

    چی بگیم شمارو خوشحال کنم

  • ایرانیه بابیت.... ?

    خیر

  • ما امید تر از همیشه و متاسف

    مگه دروغه که منتشر نمیکنیداین حرف دل تمام ملته

  • شاکی

    فقط میگم خدا خودش کمکمون کنه

  • ناشناس

    خدا ازش نگذره قدرت تعمیر یه کولر نداریم مردیم از گرما چکار کنه کارگر بچه هامون پختن از گرما کولر شده ۱۵ ملیون تعمیرش شده ۴ و ۵ ملیون بعد بگیم اقتصاد ما رو نجات داد

  • ناشناس

    روحانی ایران و اقتصادش رو بر باد داد به فلاکت نشاند

  • سیدجعفر

    بیچاره کردن مردمی که بیشترین ثروت دنیا را دارندخودش هنربزرگی است.

  • علی

    مردم ما دو ریالیشان دیر جا میافتد اینها که این واقعیت را می گویند الان اصلا۴۵ تومان به کاری نمیاید تا مردم به آن نیاز داشته باشند و همینطور به جای اینکه دست مردم به سوی دولت دراز باشد دست دولت است که در جیب ملت است و در حال به یغما بردن پولشان در بورس و گرفتن انواع واقسام مالیاتها از مردم است