کد مطلب: ۵۰۱۸۶۶

برنامه بانک مرکزی برای کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از کرونا

برنامه بانک مرکزی برای کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از کرونا

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای مصوبات ستاد ملي مديريت کرونا در خصوص حمايت از بنگاه‌های اقتصادی و صاحبان مشاغل و کسب و کارهای آسيب‌ديده ناشي از شيوع بيماری کرونا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در این بخشنامه مصوبات تعیین شده ستادملی کرونا در تاریخ های اول و بیست و دوم آذرماه سال جاری در خصوص بازپرداخت اقساط تسهيلات دريافتي و تعیین و احصای مشاغل و کسب و کارهاي غيردولتی به شدت آسيب‌ديده از کرونا به شرح زیر به شبکه بانکی ابلاغ شد.

الف‌ـ بازپرداخت اقساط تسهيلات دريافتي (اعم از قرض‌الحسنه و ساير تسهيلات) مشاغل و کسب و کارهاي به شدت آسيب ديده يا محدود و تعطيل شده بخش غيردولتي (مطابق فهرست ذيل اين بخشنامه) که موعد پرداخت آن در آذرماه و دي ماه سال 1399 مي‌باشد، منوط به آن که وفق ضوابط مصوب شوراي پول و اعتبار، بدهي آن‌ها به شبکه بانکي کشور تا تاريخ 1398.12.01در طبقه جاري قرار داشته باشد، به پايان دوره بازپرداخت اقساط اين تسهيلات منتقل مي‌شود. در مورد تسهيلات با بازپرداخت به صورت دفعي که بازپرداخت آن در آذرماه و دی ماه سال 1399 مي‌باشد نيز موعد پرداخت به يک ماه بعد از آن منتقل مي‌شود. استمهال موارد مشمول اين بند از احتساب و اخذ هرگونه جريمه و کارمزد اضافي مستثني است.

ب ـ مشاغل و کسب و کارهاي مورد احصاء در اين بخشنامه، در بازه زماني آذرماه و دي ماه سال 1399 مشمول محدوديت‌ها و ممنوعيت‌هاي بانکي ناظر بر اشخاص داراي بدهي غيرجاري نمي‌شوند.

ج ـ چنانچه سررسيد چک‌هاي صادره مشاغل و کسب و کارهاي مورد احصاء در اين بخشنامه در دوره زماني آذرماه و دي ماه سال 1399 باشد و منجر به برگشت چک و صدور گواهي‌نامه عدم پرداخت گردد، در صورت تسليم تقاضاي خود به بانک مربوط، تا يک ماه پس از تاريخ برگشت چک صادره، مشمول ممنوعيت‌ها و محدوديت‌هاي مقرر در ماده (5) مکرر الحاقي به قانون صدور چک نمي‌باشند.

خاطرنشان می‌سازد، طبق نامه شماره 107432 مورخ 1399.9.24 معاون اقتصادي رييس‌جمهور موضوع ابلاغ مشاغل و کسب و کارهاي غيردولتی به شدت آسيب‌ديده از کرونا، مصاديق زیر مشمول حمايت‌های بانکی مورد اشاره مي‌باشند:
- مراکز فرهنگي، هنري و رسانه‌اي (غير ديجيتال)، موزه‌ها، سينماها و تئاترها؛
- مراکز تفريحي، باغ وحش‌ها و شهربازي‌ها؛
- مراکز ورزشي، باشگاه‌ها و مرکز ورزشي آبي و استخرها؛
- مراکز آموزشي، آموزشگاه‌ها و مهدکودک‌ها (به غير از مدارس، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي)؛
- مراکز مربوط به گردشگري شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌هاي جهانگردي و گردشگري، مهمانپذيرها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، مراکز بوم‌گردي، مراکز اقامتي، پذيرايي، خدمات بين راهي، زائرسراها، دفاتر خدمات مسافرتي، گردشگري، زيارتي و آژانس‌هاي مسافرتي؛
- شرکت‌هاي حمل و نقل مسافر برون شهري؛
- مراکز پذيرايي، تالارهاي پذيرايي، رستوران‌ها، چايخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، مراکز تهيه و طبخ غذا؛
- قنادي، شيريني‌پزي، آبميوه و بستني فروشي؛
- آرايشگاه‌هاي مردانه، آرايشگاه‌هاي زنانه و سالن‌هاي زيبايي؛
- مراکز فروش انواع پوشاک، کيف، کفش، خرازي، خياطي، مراکز فروش کادويي، لوازم آرايشي و بهداشتي، اسباب بازي، لوازم‌التحرير، مراکز توزيع صنايع دستي، مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگي، پارچه، پرده، مبلمان و تزئينات داخلي ساختمان، آتليه و عکاسي؛
- مراکز عرضه گل و گياهان زينتي و ماهيان زينتي؛
- نمايشگاه‌هاي تجاري اعم از عمومي، تخصصي و بين‌المللي.

همچنین در این بخشنامه اشاره شده است، با توجه به بندهای ذکر شده، اقساط مربوط به آذرماه که توسط مشاغل و کسب و کارهاي مشمول و قبل از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه به مؤسسه اعتباري پرداخت شده‌اند، مي‌تواند به عنوان قسط مربوط به بهمن‌‌ماه تسهيلات مزبور منظور شود.

همچنين همانگونه که در مصوبه فوق نيز تصريح شده، به اقساط پرداخت نشده احتمالي مربوط به آذر ماه سال جاری تسهيلات اعطايی به مشاغل و کسب و کارهاي موصوف، نبايد وجه‌التزام تأخير تأديه دين تعلق ‌گيرد.

در پایان این بخشنامه بانک مرکزی تاکید کرده است، با توجه به موارد ابلاغی، مراتب به قيد تسريع و با لحـاظ مفـاد بخشـنامه شـماره ١٤٩١٥٣‏‏‏/٩٦ مورخ ‏‏‏1396.05.16به تمامي واحدهاي ذيربط بانک ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي ابلاغ شود و بر حسـن اجراي آن نظارت دقيق به عمل آيد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پریسا

    سلام،برای ما هم وام کرونا ۱۰۰هزار تومان نریختن والا شوهرم از عید بیکار بود از ابان ماه رفته سر ساختمان کارگری میکنه اون جا بیمه رد کردن و در ضمن شوهرم معلول هم هست و دو تا بچه داریم با این گرونی به زور خرج زندگی رو در میاره به خاطر این دو ماه بیمه رد شده پرداخت نکردن تو رو خدا اخه انصاف

  • ناشناس

    مسئولین محترم جای مردم تصمیم میگیریددرست تصمیم بگیرید جوانها بیکار..کرایه خانه ها بیدادکرده…مخارج سنگین کمرملت خم شده …فکرکنین خونواده خودتون هستن این مردم بیچاره

  • ناشناس

    مسئولین محترم چرابفکراونهایی که خانه ندارندنمیکنیدمن برقکارم صاحب چندفرزندهستم بااین گرونی نتوانستم خانه بخرم الان هم مستاجرهستم شماهامگه دنبال ثواب کردن نیستید.حداالاقل وام بدهید