کد مطلب: ۴۵۲۹۲۰

آخرین خبر از برنامه قرعه‌کشی خودروسازان

آغاز قرعه‌کشی خودروهای دولتی / ۴ قرعه‌کشی دیگر در راه است

آغاز قرعه‌کشی خودروهای دولتی / ۴ قرعه‌کشی دیگر در راه است

فروش فوق‌العاده خودرو توسط دو خودروساز بزرگ دولتی وارد مرحله جدی‌تری شده است و پس از ثبت نام متقاضیان امروز اعلام شد قرعه‌کشی خودروهای فروش فوق‌العاده آغاز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فروش فوق‌العاده خودرو توسط دو خودروساز بزرگ دولتی وارد مرحله جدی‌تری شده است و پس از ثبت نام متقاضیان امروز اعلام شد قرعه‌کشی خودروهای فروش فوق‌العاده آغاز شده است.

آن طور که اقتصادنیوز خبر داده، قرعه‌کشی خودرو با شروط وزارت صمت آغاز شد. قرعه‌کشی برای خرید خودرو مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز مسوولان صنعتی کشور برای پاسخگویی به تقاضای موجود در بازار اقدام به قرعه‌کشی کرده‌اند.ماجرای قرعه‌کشی خودرو در کشور از جایی شروع شد که همراه با توقف واردات خودرو،خودروسازان داخلی پاسخگوی تقاضای بازار نبودند و نهاد متولی وقت، یعنی وزارت صنایع سنگین برای حل گرفتاری‌های بازار، کمیته توزیع عادلانه خودرو را تشکیل داد و سازوکاری درنظر گرفت تا مردم بتوانند با قرعه‌کشی، خودرو بخرند.

​کمیته توزیع عادلانه خودرو که با هدف جلوگیری از توزیع رانت نهفته در اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار تشکیل شده بود شرایطی را برای واگذاری خودرو به متقاضیان تعیین کرد که براساس آن اولا باید حداقل یک‌سال از سکونت متقاضی در محل ارائه تقاضا می‌گذشت و متقاضی و افراد تحت تکفلش نیز باید فاقد خودرو می‌بودند. ثانیا متقاضی و همسرش از سال ۵۷ هیچ خودرویی از تولیدکنندگان داخلی خریداری نکرده باشند و در زمان ارائه تقاضا نیز داشتن گواهینامه به نام متقاضی الزامی بود.

عقبگرد به ۳۸ سال پیش

طبق اعلام کمیته توزیع عادلانه خودرو، متقاضیانی که این شرایط را داشتند برای واگذاری خودرو باید مبلغ ۳۰هزار تومان به آدرس کمیته ارسال می‌کردند. بر این اساس کمیته توزیع عادلانه خودرو، یکم آبان‌ماه ۱۳۶۱ فرم شرکت در قرعه‌کشی واگذاری خودرو را در روزنامه‌ها به چاپ رساند و تا پایان وقت اداری ۱۶آبان ۱۳۶۱ به متقاضیان مهلت داد تا درخواست‌های خود را ارائه کنند. در روزهای ۲۴ و ۲۵آبان‌ماه قرعه‌کشی انجام و کمیته توزیع عادلانه خودرو دست‌به‌کار تحقیق درباره متقاضیان شد. در ادامه برندگان قرعه‌کشی باید اصل مدارک را ارائه می‌کردند و در نوبت می‌ماندند.

اما شرایط قرعه‌کشی در سال ۹۹ کمی متنوع‌تر از سال ۶۱ شده است.اگر در سالی که پیکان سهمیه‌بندی شد محل سکونت متقاضی و داشتن گواهینامه معیار اصلی بود حالا نداشتن خودرو و داشتن گواهینامه، معیار شرکت در قرعه‌کشی قرار گرفته است. اما تفاوت اصلی قرعه‌کشی خودرو در سال ۹۹ نسبت به سال ۶۱ در این است که خودروسازان در سال ۶۱ تعهدی به تحویل خودروی ثبت‌نامی در موعد مقرر نداشتند این در شرایطی است که حالا خودروساز پس از پیش فروش یک میلیون دستگاه خودروی نداشته در سال ۹۷ و چالش تعهدات معوق در سال ۹۸ و ۹۹ که خودروسازی را در گرداب بی‌اعتمادی مشتریان قرار داد، تعهد دارد که خودرو را سه‌ماهه تحویل مشتری دهد.

سیاست‌گذار خودرویی ادعا دارد که این روش خودرو را به دست مشتری واقعی می‌رساند و دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه می‌کند. حال این سوال مطرح است که با توجه به سهمیه‌بندی خودرو در کشور، دلالان و واسطه‌گران در خفا به معاملات خودرویی می‌پردازند یا اینکه با قرعه‌کشی کلا قید بازار را خواهند زد؟

آنچه مشخص است هم اکنون میزان عرضه و تقاضا در بازار در یک وزنه نامتعادل قرار دارند و کفه تقاضا سنگین‌تر از عرضه است.خودروسازان از سال ۹۷ همراه با تحریم صنعت خودرو با افت تولید مواجه شدند. خروج شرکای خارجی هم بر مشکلات این شرکت‌ها افزود به‌طوری‌که از یک طرف سبد محصولات خودروسازان کوچک تر شد و از طرف دیگر با انبوهی از تعهدات معوق روبه‌رو شدند. هرچند دولت تسهیلات اعتباری برای رفع نقدینگی موردنیاز خودروسازان در چند دوره در نظر گرفت اما این تسهیلات نیز نتوانست خودروسازی را به روال سابق برگرداند. در هر صورت نبود نقدینگی، مشکلات تامین قطعه و در نهایت خروج شرکای خارجی تولید را نزولی کرد، این در شرایطی است که سرمایه‌های سرگردان و واسطه‌گران در خلا نبود عرضه کافی در بازار خودرو فعال شدند و معاملات پرسودی انجام دادند.

۴ قرعه‌کشی دیگر در راه است

اقتصادنیوز در گزارشی دیگر نوشته است: با رونمایی از قیمت هفت محصول سایپا و چهار محصول ایران‌خودرو در هفته جاری، اولین فروش فوق‌العاده خودروسازان کلید خورد. هر چند پیش از این اعلام شده بود که ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، تعیین‌کننده قیمت خودرو در سال ۹۹ هستند و شورای رقابت پیشنهاددهنده است، اما در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار ورق برگشت و این شورا تعیین‌کننده و تصمیم‌گیر اصلی قیمت‌ها شد.

با این حال با گذشت ۱۰ روز از تعیین مرجع قیمت‌گذار و در شرایطی که خودروساز و مشتری در انتظار قیمت‌ها بودند، مرجعی حاضر به اعلام قیمت محصولات خودرویی نمی‌شد. پاسکاری اعلام قیمت‌ها بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار در فضای رسانه‌ای کشور این شائبه را به‌وجود آورده بود که خودروسازان حاضر به پذیرش قیمت شورای رقابت نیستند یا اینکه ستاد تنظیم بازار زیر بار قیمت‌گذاری شورای رقابت نرفته است. در هر صورت کاشف به عمل آمد که ستاد تنظیم بازار دستورالعمل قیمت‌گذاری محصولات خودرویی را به خودروسازان اعلام کرده و این شرکت‌ها با توجه به دستورالعمل مذکور عمل کرده و قیمت محصولات خود را مشخص کرده‌اند. به این ترتیب در اولین روز هفته جاری دو شرکت خودروساز از قیمت برخی از محصولات خود در سال ۹۹ رونمایی کردند و همزمان فروش فوق‌العاده این محصولات نیز آغاز شد.

آنچه مشخص است به غیر از فروش فوق‌العاده‌‌ای که هفتم خرداد کلید خورد تا پایان امسال چهار مرحله دیگر از فروش فوق‌العاده توسط خودروسازان اجرا خواهد شد. اما همان‌طور که عنوان شد همزمان با فروش فوق‌العاده خودروسازان قیمت جدید ۱۱ محصول خودروسازی کشور نیز مشخص شد. بر این اساس و طبق اعلام ایران‌خودرو، این شرکت چهار محصول خود را در طرح فروش فوق‌العاده‌اش عرضه کرده که شامل پارس TU۵، پژو ۲۰۶ تیپ۲، پژو ۴۰۵ مدل SLX و رانا می‌شود. بنابراین فعلا تکلیف قیمت دیگر محصولات ایران‌خودرو مانند دنا، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۲۰۷ و سمند مشخص نیست. آن‌طور که معاون فروش و بازاریابی ایران‌خودرو اعلام کرده، قیمت پارس TU۵ این شرکت حدود ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده و پژو ۲۰۶ تیپ۲ هم کمی بیش از ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

آن طور که بابک رحمانی اعلام کرده، قیمت پژو ۴۰۵ مدل SLX نیز بالغ بر ۶۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده و رانا هم کمی بیش از ۷۵ میلیون تومان قیمت خورده است. با توجه به قیمت‌های اعلامی، پژو پارس مشمول افزایش قیمت حدود ۱۸ درصدی شده و پژو ۲۰۶ تیپ۲ نیز ۶ درصد افزایش را تجربه کرده است. محاسبات همچنین نشان می‌دهد پژو ۴۰۵ SLX کمتر از ۵۰۰ هزار تومان (چیزی حدود ۷/ ۰ درصد) افزایش قیمت داشته، اما رانا بیش از ۱۱ درصد افزایش را به خود دیده است.سایپا نیز قیمت جدید هفت محصول خود شامل تیبای معمولی، تیبا۲، ساینا، وانت پراید، نیسان دوگانه سوز، نیسان دیزل و پیکاپ دوکابین را اعلام کرد. بر این اساس، قیمت تیبای معمولی کمی بیش از ۵۴ میلیون تومان تعیین شده که نشان از افزایش بالغ بر ۱۱ درصدی آن دارد. همچنین تیبا۲ نیز از این پس ۶۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت.

با توجه به قیمت اعلامی، تیبا۲ حدود ۹‌میلیون تومان معادل ۵/ ۱۷ درصد افزایش قیمت را به خود دیده است. اما محاسبات نشان می‌دهد، ساینا نیز مشمول افزایش قیمت پنج میلیون تومانی معادل ۹ درصد شده است. طبق اعلام سایپا، ساینا از این پس با قیمتی بیش از ۶۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش خواهد رسید. همچنین قیمت جدید وانت پراید نیز کمی بیش از ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده که رشد حدود ۸ میلیون تومانی را نشان می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سلام منم یه پراید تصادفی ۸۴ دارم الان میخام ثبتنام کنم اگه برنده شدم بعد بفروشمش این دگه چه قانونیه تو رو خدا این بندو حذف کنید.

  • ناشناس

    الان دلال ها امدن کسانی که ماشین ندارند بهشون میگن ثبت نام کن این مبلغ رو بهتون میدم اگه اسمت تو قرعه کشی در امد….. و در اخر این دلال ها با قیمت خیلی بالای به مردم میفروشند اگه بخوای از نمایندگی بخری میگن قطعات ماشین بر میدارن و قطعات چینی میزارن ادم نمیدونه باید چکار کنه جنس و طراحی ماشین ایرانی اصلا خوب نیست و به قیمت خیلی بالای میفروشن….

  • ناشناس

    سلام
    فقط کافیه خودرو های صفر اجازه خرید و فروش بالاتر از قیمت کارخونه رو نداشته باشه چه معنی داره کسی خودروی صفر داره بیشتر از ۵۰ درصد بالاتر از قیمت کارخونه خریدو فروش کنه و نیازی هم نیست درگیر بقیه مدل ها شن فقط ماشین صفر با قیمت کارخونه پلاک بشه و سند صادر بشه قول میدم به یه سال نکشیده مشکل کامل حل میشه

  • مهدی گودرزی

    یعنی شنبه ۱۷ که قرعه‌کشی دارند بعد اون قرعه‌کشی ندارند

  • ناشناس

    با سلام وعرض ادب و احتراممسولان محترم بابد آنهایی را کی طی چن سال گذشته ماشین نداشتند و نتوانستند ماشین بخرند را در قرعه کشی در الویت قرار دهند مانند کسانی که طی ۱۰ سال ماشین ندارند ولی در قرعه کشی ثبت نام کردند شما باید به انها اولویت دهید تا انهایی که ماشین داشتند با تشکر

  • میثم

    باسلام. پدرمبعد از ۶۸ سال زحمت، ۲ سال پیش خودرو تیبا ثبت نام کرده و درحالیکه کل پول پرداخت شده، قرار بوده که برج ۵ سال ۹۸ تحویل بدن. ولی هنوز خبری نشده و هیچکس جوابگو نیست. خودمم که ثبت نام کردم و قبول نشدم. ولی همسایه مون که دوتا ماشین داره، توی قرعه کشی قبول شده.. واقعا نمیدونم چی بهتون بگم. امیدوارم خدا جوابتونو بده با این کاراتون

  • ناشناس

    باسلام ایران خودروخوب راهی روانتخواب کرده ولی اگه اونایی که ماشین ندارن رواولویت جداگونه بده عالی میشه وگرنه که قرعه کشی معنانداره

  • عبادی

    چرا اسامی برندگان رانگذاشتند

  • عبادی

    چرا اسامی برندگان نوشته نشده

  • ناشناس

    خیلی خوب