کد مطلب: ۵۳۹۴۹۴

رهامی:

باید به FATF بپیوندیم/ مستقل وارد انتخابات می‌شوم

باید به FATF بپیوندیم/ مستقل وارد انتخابات می‌شوم

کاندیدای اصلاح‌طلب اما مستقل انتخابات معتقد است: تا زمانی که به FATF نپیوندیم و وارد نظام اقتصادی دنیا نشویم، کشوری با ما کار نمی‌کند چون ده برابر اقتصاد ما و ۱۰ برابر بده‌بستان‌هایی که با ما دارند را با آمریکا دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محسن رهامی، کاندیدای اصلاح‌طلب اما مستقل انتخابات در گفتگویی مواضع و برنامه‌های خود را تشریح کرده است که گزیده‌هایی از آن را در ادامه می‌خوانید.

-در مورد عملکرد دولت در دولت اولیه ایشان که هنوز آمریکا از برجام خارج نشده بود، مشورت‌های ایشان با اصلاح‌طلبان بیشتر بود بنابراین نمره قبولی می‌گیرد چرا که به سمت وعده‌هایی که داده بودند، حرکت می‌کردند. در دولت دوم علی‌رغم مشکلاتی که پیش آمد، ممکن بود فضای امنیتی حاکم شود، اما توانستند این فضا را نگه دارند. فضای مجازی را باز کردند. گردش باز اطلاعات در این حوزه‌ها اتفاق افتاد. فضای گفتمان را تا حدی فراهم کردند اما در دولت دوم ایشان به علت خارج شدن آمریکا از برجام یا از بدشانسی ایشان و برخی مسائل پیرامون تعدادی از وزراء و منصوبین وزارت پیش آمد، علی‌الخصوص مسائل مالی و مسائل فساد اقتصادی و … به تدریج ایشان از آرمان‌ها و برنامه‌هایی که اعلام کرده بودند که ما فکر می‌کردیم این آرمان‌ها به آرمان‌های اصلاحات بسیار نزدیک است فاصله گرفتند و لذا دولت دوم ایشان در افکار عمومی براساس ارزیابی‌های صورت گرفته نمره قبولی نمی‌آورد.

-در حوزه اقتصادی با افت شدید ارزش پول ملی، پائین آمدن قیمت ریال نسبت به دلار و گران شدن اجناس مواجه شدیم و اینکه هیچ سقفی برای گرانی به وجود نیامد که بایستد. این فشارهای پشت سر هم، گران شدن قیمت بنزین پیش آمد و نهایتا در دی ماه ۹۶ و آبان ماه ۹۸ وضعیت تشدید شد و حال که به پایان دوره می‌رسیم چهره موفقی از دولت آقای روحانی و همکارانشان در اذهان مردم ترسیم نشد.

-همان اندازه که در عقبه رای اصلاح‌طلبان ریزش اتفاق افتاد در جناح اصولگرایان نیز اتفاق افتاده است.

-آقای روحانی فکر می‌کرد که بتواند با برداشتن تحریم گره‌های اقتصادی را باز کند. ما به کشورهایی مثل چین، کره جنوبی و هندوستان نفت فروختیم. عراق گاز و برق از کشور ما خریداری کرده و ما به دلیل ساختار اقتصادی و سیاسی که در کشور داریم وارد معادلات بین‌المللی نشدیم. حتی FATF وارد نشدیم و در هیچ‌کدام از اتحادیه‌های اقتصادی مهم مثل شانگهای نیستیم و حضور جدی نداریم. نه در بافت اقتصادی اروپا هستیم و نه در بافت اقتصادی آسیای شرق هستیم. اقتصاد ما یک اقتصاد تک محصولی است که بر پایه نفت می‌چرخد. وقتی فروش نفت قفل می‌شود همه اقتصاد در جا قفل می‌شود.

-تا زمانی که به FATF نپیوندیم و وارد نظام اقتصادی دنیا نشویم، کشوری با ما کار نمی‌کند چون ده برابر اقتصاد ما و ۱۰ برابر بده‌بستان‌هایی که با ما دارند را با آمریکا دارند. هیچ کشوری به خاطر ما با دنیا طرف نمی‌شود.

-در ملاقاتی که با رهبری داشتم گزارشی نسبت به ۱۷-۱۸ استان به ایشان تقدیم کردم. خوزستان، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان، بندرعباس، خراسان رفتم. در روستاها به دلیل اینکه توزیع عادلانه رعایت نشده، اقتصاد تعمیق پیدا نکرده است، روستائیان از روستاها به شهرک‌های بزرگی که اطراف کرج است (شهرک‌های یک میلیونی و دو میلیونی)، مهاجرت می‌کنند. اینها مردمی بودند که اگر به آنها رسیدگی می‌شد، آنجا می ماندند. اینها مهاجرت می‌کنند و مرزها خالی می‌شود و در آینده بحران امنیتی ایجاد می‌شود. از طرفی شهرک‌هایی که اینگونه امکانات و زیرساخت‌های لازم را ندارند، بحران امنیتی ایجاد می‌کنند.

-اینکه شما با امریکا و انگلیس اختلاف دارید سر جای خودش است و باید آن را حل کنید. فعلا ما واکسن نیاز داریم و زیر آسمان و سنگ هم که شده باید تهیه شود. وقتی فرزند یا همسر من جانش به خطر بیفتد و فوت کند به چه درد من می‌خورد که این حکومت اسلامی باشد یا پهلوی. چه فرقی به حال مردم دارد. مردم می‌خواهند با عزت زندگی کنند.

-من به عنوان مستقل وارد شدم. من روش‌های اصلاحی را قبول دارم. کشور باید اصلاح شود اما تمام روش‌هایی که اصلاح‌طلبان رفته‌اند را قبول ندارم. به همین دلیل خود را در چارچوب نکردم. همه روش‌های اصلاح طلبان را نمی‌پسندم اما اصلاح باید اتفاق بیفتد. بعضی از دوستان اصرار دارند که قبل از تایید شورای نگهبان بگویند که کاندیدا این و آن است و بعد شورای نگهبان مکلف می‌شود که اینها را تایید کند.

منبع: فارس

آخرین اخبار انتخابات را در صفحه اختصاصی انتخابات ۱۴۰۰ پیگیری کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.