کد مطلب: ۳۳۶۳۴۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران :

قیمت لوازم خانگی واقعا ارزان شد / اسامی برندهایی که ارزان کردند

قیمت لوازم خانگی واقعا ارزان شد / اسامی برندهایی که ارزان کردند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران می‌گوید: با افت قیمت دلار در بازار آزاد قیمت برخی برندهای خارجی و ایرانی بین 10 تا 15 درصد ارزان شد. در شرایط فعلی تولیدکنندگان با دپوی کالاها مواجه و انبارهایشان مملو از کالاست.

به‌ گزارش تجارت‌نیوز، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت لوازم خانگی در برخی برندها کاهش داشته، این در حالی است که برخی فروشندگان معتقدند که کاهش نرخ ارز در ارزان شدن کالاهای لوازم خانگی نقش موثری داشته است. طی روزهای گذشته وزیر صنعت نشست چند جانبه‌ای را با مسئولان اتحادیه لوازم خانگی، اتاق بازرگانی و همچنین تعدادی از فعالان صنعتی برگزار کرد و بعد از آن، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز از کاهش 10 درصدی لوازم خانگی خبر داد.

حالا اینکه قیمت لوازم خانگی به دلیل افت قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافته یا عوامل دستوری در این زمینه دخیل بوده، معمایی است که محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در این باره توضیحاتی می‌دهد.

طحان‌پور معتقد است: «با اقدامات انتظامی و برخی ممنوعیت‌ها هیچ‌کاری درست نخواهد شد. تا زمانی که عرضه بیش از تقاضا نباشد، هیچ‌کس نمی‌تواند وضعیت را کنترل کند. ما در ساختار داخلی و بین‌المللی چالش‌ها و ضعف‌های فراوانی داریم که باید آنها را برطرف کنیم.»

بکو، بوش و اسنوا ارزان شدند

به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران درباره علت ارزان شدن برخی اقلام لوازم خانگی به تجارت‌نیوز گفت: کاهش و تثبیت قیمت برخی اقلام لوازم خانگی دلایل مختلفی دارد. واردات کالاها و قطعات لوازم خانگی با نرخ ارز آزاد انجام می‌گیرد، ازاین‌رو کاهش نرخ دلار در بازار آزاد باعث افت قیمت‌ کالاهای لوازم خانگی شد. مسئولان هم با افزایش قیمت دلار و به تبع آن گران شدن نرخ کالاها از سوی جامعه با هجمه‌های سنگینی روبه‌رو هستند.

محمد طحان‌پور در ادامه افزود: البته استدلال مردم هم به‌نوعی درست است. آنها می‌گویند چرا با افزایش نرخ دلار قیمت کالاها گران می‌شود اما در مقابل با کاهش نرخ ارز واکنشی را در ارزان شدن قیمت‌ها شاهد نیستیم؟ این در حالی است که امروز با افت نرخ دلار شاهد کاهش پلکانی کالاهای لوازم خانگی آن هم در برخی برندها هستیم.

او اظهار کرد: در زمان نوسانات نرخ ارز برخی پیش‌بینی کردند که دلار به قیمت 20 هزار تومان خواهد رسید، این در حالی است که طی یک ماه اخیر قیمت دلار روزبه‌روز کاهش یافت. بنابراین فروشندگان کالاهای بوش و بکو به دلیل افت قیمت ارز کاهش قیمت را اعمال کردند. این اتفاق در تولید کالاهای داخلی باکیفیت هم رخ داده، به‌طوری که اسنوا با کاهش 10 درصدی و دوو نیز 15 درصد محصولات را ارزان کردند.

طحان‌پور همچنین گفت: این روزها اتفاق خوبی در حوزه لوازم خانگی در جریان است. به‌طوری که اختلاف قیمت میان مصرف‌کننده و بازار سیاه از بین رفته است. به‌عنوان مثال در زمان گرانی ارز، یخچال دوقلوی سامسونگ حدود 17 میلیون تومان فروخته می‌شد اما در شرایط فعلی این کالا به نرخ 13 میلیون تومان یعنی قیمت نهایی برای مصرف‌کننده رسیده است.

کاهش قیمت لوازم خانگی

محمد طحان‌پور می‌گوید: خوشبختانه در حال حاضر کالای لوازم خانگی به وفور پیدا می‌شود و افراد نیز در این شرایط فروشنده واقعی هستند.

کالای لوازم خانگی در بازار زیاد است

او درباره این پرسش که آیا بازار لوازم خانگی با کمبود کالا روبه‌رو نیست؟ افزود: طی دو ماه گذشته هیجان در بازار لوازم خانگی به شدت افزایش یافته بود. به‌طوری که برخی مردم از ترس کمبود، برخی کالاها را دپو می‌کردند اما امروز وضعیت به جایی رسیده که این نوع افراد در بازار ورود پیدا کرده و قصد دارند که کالاهای دپوشده را به بازار تزریق کنند. خوشبختانه در حال حاضر کالای لوازم خانگی به وفور پیدا می‌شود و افراد نیز در این شرایط فروشنده واقعی هستند.

این فعال صنفی درباره وضعیت تولید هم گفت: در شرایط فعلی تولیدکنندگان با دپوی کالاها مواجه شدند و انبارهایشان مملو از کالاست. تولید شدیدا نیازمند نقدینگی است. ظرف پنج ماه گذشته، تولیدکنندگان برای فروش کالاهایشان از فروشندگان واحدهای صنفی نقدا درخواست پول می‌کردند، دیگر فعالیت‌های مدت‌دار متوقف شده بود، چرا که در آن زمان ما با کاهش تولید روبه‌رو شدیم؛ اما امروز با افزایش تولید روبه‌رو هستیم که خود نشان می‌دهد بازار کالاهای لوازم خانگی به سمت ثبات پیش می‌رود.

تداوم کاهش قیمت‌ها قابل پیش‌بینی نیست

طحان‌پور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه کاهش قیمت در بازار کالاهای لوازم خانگی تا چه زمانی تداوم دارد؟ اظهار کرد: زمانی که قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد، این مولفه بر تمام تولید اثرگذار است. اینکه اعلام کنیم تا چه زمانی روند کاهشی قیمت‌ها را در پیش خواهیم داشت، سوالی سخت است. چرا که با خروج آمریکا از برجام، شرایط روزبه‌روز برای تولیدکنندگان و واردکنندگان سخت خواهد شد.

او درباره شرایط واردات و صادرات لوازم خانگی گفت: واردات یا صادرات کالای لوازم خانگی به حرف نیست. برای صادرات کالاهای لوازم خانگی باید جنس باکیفیت را به بازارهای خارجی عرضه کرد، تا در بازارهای جهانی کالای ایرانی بتواند با اجناس خارجی رقابت کند. در شرایط فعلی با توجه به نرخ ارز فعلی نمی‌توان در این حوزه صادرات داشت. از سوی دیگر ممنوعیت در حوزه واردات برای دولت نتیجه عکس داشت. چرا که تولیدکنندگان علاوه بر اخراج نیروهای انسانی با فقدان مواد اولیه روبه‌رو شدند.

او اظهار کرد: با اقدامات انتظامی و برخی ممنوعیت‌ها هیچ‌کاری درست نخواهد شد. تا زمانی که عرضه بیش از تقاضا نباشد هیچ‌کس نمی‌تواند وضعیت را کنترل کند. ما در ساختار داخلی و بین‌المللی چالش‌ها و ضعف‌های فراوانی داریم که باید آنها را برطرف کنیم.

کاهش قیمت لوازم خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: تمام هدفمان با رایزنی‌های انجام‌گرفته این است که اجازه ندهیم سامسونگ و ال‌جی از کشور خارج شوند.

رایزنی برای ماندگاری «ال‌جی» و «سامسونگ»

طحان‌پور افزود: وضعیت امروز همانند دو سال گذشته نیست. گاهی اوقات یک واحد صنفی گران‌فروشی می‌کند که در این‌باره سازمان تعزیرات حکومتی ورود می‌کند. اما اکنون قیمت تمام‌شده کالا گران است و طبیعی است که اقلام نیز گران به دست مردم برسد.

او با اشاره به نحوه فعالیت کارخانه‌های لوازم خانگی گفت: قبل از برجام هم هیچ‌کدام از کارخانه‌ها با ظرفیت کامل فعالیت نداشتند. آن زمان هم برخی از واحدهای صنعتی با ظرفیت 30، 40، 50 یا 60 درصد مشغول به کار بودند. ایرادی که در حوزه لوازم خانگی وجود دارد این است که ما بیش از نیاز کشور کارخانه داریم. در شرایط فعلی هنوز برخی واحدهای صنعتی هستند که بدون کاهش ظرفیت مشغول کار هستند.

طحان‌پور درباره این پرسش که آیا با آغاز تشدید تحریم‌ها برند «ال‌جی» و «سامسونگ» از ایران خواهند رفت؟ پاسخ داد: چه بخواهیم و چه نخواهیم شرایط بین‌الملل برای ما تنگناهایی را ایجاد خواهد کرد. ما معتقدیم که سامسونگ در اطراف ایران کارخانه ندارد، بنابراین ایران بهترین بازار برای این دو برند کره‌ای می‌تواند باشد.

او گفت: تمام هدفمان با رایزنی‌های انجام‌گرفته این است که اجازه ندهیم این دو برند از کشور خارج شوند. ما هم دوست نداریم که این دو برند از کشور خارج شوند. معتقدیم که واحدهای صنعتی ضعیف باید رقیب جدی داشته باشند تا بتوانند کالاهای باکیفیت را به مردم عرضه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.