کد مطلب: ۴۳۱۳۱۶

سخنگوی قوه قضاییه:

دادگاه طبری تا قبل از عید برگزار می‌شود / صدور کیفرخواست هم‌دستان روح الله زم

دادگاه طبری تا قبل از عید برگزار می‌شود / صدور کیفرخواست هم‌دستان روح الله زم

غلامحسین اسماعیلی گفت: طبق اعلام دادسرا تا اسفندماه کیفرخواست پرونده طبری صادر می‌شود و تا پایان سال دادگاه وی برگزار می‌شود و بخشی از پرونده که کیفرخواست آن آماده نشده باز می‌ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۹۸ گفت: تلاش ما این است که با صلابت چوب‌های ناکارآمدی و فساد را از داخل چرخ‌های تولید کشور خارج کنیم تا چرخ‌های تولید داخلی راحت‌تر بچرخد و این اقدام گامی برای برخورد با بستر‌های فساد مانند خصوصی‌سازی اشتباه و حمایت از تولیدکننده و حمایت از مدیران انقلابی است که در دور زدن تحریم‌ها نقش دارند.

اسماعیلی تصریح کرد: در روز‌های اخیر با پیگیری قوه قضاییه و دادگستری اردبیل، شرکت آرتاکابل که بسته شده بود با مداخله دادگستری به چرخه فعالیت بازگشت.

وی افزود: این شرکت مشکلاتی بیمه‌ای داشت و با شروع به کار، تعدادی از زندانیان رأی باز در آن شروع به کار کردند.

وی به اقدامات مجموعه قوه قضاییه در ارتباط با گروه صنعتی ایران ترانسفو اشاره کرد و گفت: در پی واگذاری این گروه صنعتی شاهد بروز مشکلاتی در این مجموعه صنعتی بودیم که با ورود قوه قضاییه و دادسرای عمومی و انقلاب تهران در رابطه با خریدار این مجموعه از خصوصی‌سازی، مشخص شد اولا اهلیت لازم را نداشته است و ثانیا کلیه وجوه پرداختی را از محل تسهیلات بانکی و شرکت کارگزاری آراد ایرانیان که وجوه آن متعلق به مردم بود، تامین کرده است و نه تنها اقساط تسهیلات را پرداخت نکرده بلکه میلیارد‌ها تومان به صورت غیرقانونی از حساب این شرکت خارج کرده بود.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: فرد خریدار تحت تعقیب دستگاه قضایی قرار گرفت و بازداشت شد. مدیران جدید سازمان خصوصی‌سازی نیز ورود پیدا کردند که ورود آن‌ها و همراهی با دستگاه قضایی و استفاده از اختیارات قانونی، قرارداد واگذاری فسخ و مقرر شد این شرکت از طریق بورس به خریداران واگذار گردد و تنها در همین یک اقدام حدود هزار میلیارد تومان به بیت المال بازگشت.

وی افزود: در خراسان رضوی نیز از ۵۹۹ واحد تولید و صنعتی بازدید شد که ۲۲۸ واحد مشکل داشت که مشکل آن‌ها حل شد و در این مدت ما در استان خراسان رضوی هزار و ۴۴ مصوبه برای حل مشکلات واحد‌های تولیدی داشتیم.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: طی دو هفته گذشته بیش از ۵۰ متهم محاکم اقتصادی محکومت قطعی دریافت کردند. امروز فهرست نام این ۵۰ مفسد اقتصادی منتشر می‌شود. نشان می‌دهد که ما در مبارزه با فساد کوتاه نمی‌آییم

وی گفت: در این ۵۰ پرونده حمیدرضا مرادی، فرزند هدایت، به جرم مفاسد اقتصادی به ۲۰ سال حبس، رد مال در وجه بانک ملت و ۷۴ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شد. محمد نائینی به ۱۵ سال حبس و رد مال در وجه بانک رفاه، سعید علیزاده به ۱۰ سال حبس و شلاق، مرتضی فلاح به جرم اعتبارسازی به ۲ تا ۲۰ سال حبس محکوم شد.

وی افزود: رحیم تبریزی میاندوآب به ۱۰ سال حبس، مجید حرصی به ۱۰ سال حبس، مهرداد صفری به ۱۲ سال حبس و ضبط هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان به عنوان جزای نقدی محکوم شدند.

آخرین وضعیت پرونده طبری

وی در مورد پرونده اکبر طبری گفت: طبق اعلام دادسرا تا اسفندماه کیفرخواست پرونده طبری صادر می‌شود و تا پایان سال دادگاه وی برگزار می‌شود و بخشی از پرونده که کیفرخواست آن آماده نشده باز می‌ماند.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد زمین‌خواری در منطقه لواسانات گفت: در این منطقه به دلیل ارزش زمین‌ها افرادی اقدام به تخلف می‌کنند، در پرونده کلاک هم آرایی به نفع مالکان صادر شد، اما در دوره جدید با بررسی مجدد پرونده مشخص شد آرای صادره مبتنی بر اسناد غیر قضایی صادر شده است و این پرونده در کمیسیون ماده ۱۰۰ بررسی شده و مشخص شد که تخلف‌های انجام شده و نباید این اراضی وارد منطقه شهری می‌شد که پرونده به دیوان عالی کشور رفت.

اسماعیلی گفت: در دیوان عالی کشور مشخص شد که رأی صادره که براساس اسناد جعلی بوده است، به همین دلیل احکام صادره نقض شد.

وی افزود: افراد حاضر در این پرونده در دیگر پرونده‌ها نیز متهم هستند که ما با سرنخ‌های آن پرونده‌ها توانستیم تخلفات آن‌ها را کشف کنیم، اتهاماتی هم در مورد شهردار و اعضای شورای شهر لواسان مطرح است.

هزینه‌کرد تبلیغات نمایندگان مجلس بررسی می‌شود؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قوه‌قضائیه محل هزینه‌کرد تبلیغات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بررسی می‌کند یا خیر؟ گفت: ما پول کثیف و پولشویی را برابر ضوابط قانونی جرم می‌دانیم و فارغ از اینکه پول کثیف در چه مسیری هزینه می‌شود به آن رسیدگی می‌کنیم و ممکن است یکی از راه‌های هزینه‌کرد آن تبلغیات انتخابات باشد؛ البته مجلس اخیرا در ارتباط با تبلیغات نامزدهای انتخابات، مصوبه‌ای داشت که نمی‌دانم به تأیید شورای نگهبان رسید یا خیر اما این مصوبه حتما در فرایند رسیدگی به تخلفات انتخاباتی مورد توجه همکاران ما قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قوه‌قضائیه بر نحوه برگزاری انتخابات نیز نظارت می‌کند یا خیر؟ گفت: در ارتباط با انتخابات دو اقدام داریم. نخست اینکه ستادهایی را با رویکرد پیشگیرانه در همه حوزه‌های انتخابیه فعال کردیم و اقدام بعدی این است که اگر گزارشی از ناحیه مجریان یا ناظران یا این ستاد یا از ناحیه مردم در ارتباط با انتخابات که وصف مجرمانه دارد واصل شود، حتما رسیدگی می‌کنیم اما دستگاه قضایی سر صندوق‌های اخذ رأی نماینده‌ای ندارد و مسئولیتی جز پیشگیری و رسیدگی به جرایم نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کلاهبرداری از نماینده‌ها در بحث احراز صلاحیت‌ها گفت: اینکه اینها ادعا می‌کنند ذی نفوذ هستند با اینکه واقعاً ذی نفوذ باشند مسئله جداست. تا الان به ادعای نفوذ رسیدیم اما به صاحب نفوذ بودن نرسیدیم. کما اینکه این موضوع ارتشاء نیست و کلاهبرداری است و در هر حال جرم است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره پرونده صاحب کارخانه مولفیکس و خروج ۵۰ میلیون دلار ارز توسط این فرد از کشور گفت: ظاهرا هنوز پرونده در دادسراست و به دادگاه ارسال نشده است و از آنجا که تحقیقات تکمیل نشده نمی‌توان دقیقا گفت که آیا اتهامات محرز است یا خیر.

جزییات پرونده رئیس سازمان هلال احمر

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده پیوندی رئیس سازمان هلال احمر گفت: از بیان جزییات آن معذورم. بطور کلی بخشی از این پرونده چند ماه پیش منتهی به کیفرخواست شد و به دادگاه رفت و دادگاه تحقیقات دادسرا را ناقص دانست و پرونده را برای رفع نقص به دادسرا اعاده کرد.

وی افزود: در بازگشت مجدد افراد دیگری تحت تعقیب‌اند و برخی بازداشت و با قرار تامین آزاد شدند. ‌دلایل جدید به دست آمده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مجموعه بدهی یک ابر بدهکاران بانکی گفت: این فرد که اشاره کرده بودم مجموعه بدهی‌اش حدود ۴ هزار میلیارد تومان است و ما حدود ۳ هزار میلیارد تومان را در همان فرایند تحقیقات اولیه با مذاکراتی که انجام دادیم و با استفاده از اموال و دارایی‌هایی که در اختیار دارد، بازگرداندیم. پرونده مراحل تحقیقات مقدماتی را طی می‌کند و سعی می‌کنیم مابقی بدهی قبل از صدور کیفرخواست بازگردانده شود.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رسیدگی به پرونده کسانی که متهم به همکاری با روح الله زم هستند از جمله آقای داوری، به کجا رسیده است؟ گفت: این پرونده بخش‌های مختلف دارد. پرونده روح الله زم کیفرخواستش صادر شده است و جلسات دادگاه در حال برگزاری است. تحقیقات سایر بخش‌های پرونده ادامه دارد و کیفرخواستشان صادر نشده است و به لحاظ اینکه برخی از متهمان بازداشت‌اند و برخی آزادند، تاکید شده وضعیت بازداشتی‌ها تعیین تکلیف شود و به زودی در مورد افراد بازداشتی کیفرخواست دوم صادر می‌شود که درادامه پرونده زم رسیدگی می شود. پرونده ادامه دار است.

تبادل یک آلمانی با یک ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌ها

وی در مورد بازداشت یک شهروند ایرانی به جرم دور زدن تحریم‌ها گفت: متاسفانه برای یک ایرانی از سوی آمریکا به اتهام دور زدن تحریم ها پرونده تشکیل شد و از آنجا که وی در آلمان اقامت داشت، او را بازداشت کردند.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: آمریکا سعی داشت که این فرد را از آلمان به آمریکا انتقال دهد، اما توانستیم او را با یک زندانی آلمانی در ایران، معاوضه کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: از مدت‌ها قبل فردی از اتباع آلمان به اتهام تصویربرداری از اماکن نظامی کشور بازداشت و به سه سال حبس محکوم شده بود.

وی افزود: ما شرط کردیم این فرد تبعه آلمان با شهروند ایرانی در آلمان مبادله شود و روز شنبه تبعه ایرانی به کشور بازگشت و تبعه آلمانی نیز دوشنبه به آلمان فرستاده شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.